Beste,
Eenvoudigheidshalve bouw ik verder op deze bestaande melding omdat die in zekere zin aansluit bij mijn huidig probleem.
In 2003 heb ik een woning aangeschaft waarbij ik kon genieten van een klein beschrijf + het abattement. Ik zou de woning zelf verbouwen (wegens beperkte middelen) tot een moderne woning die voldoet aan de hedendaagse wensen en behoefte op vlak van comfort en veiligheid. Zo gezegd, zo gedaan met dat verschil dat de verbouwingen veel ingrijpender waren en veel langer hebben aangesleept dan voorzien. Uiteindelijk heb ik me pas begin 2009 kunnen domiciliëren op het betrokken adres. De periode tussen de aankoop en mijn domicilie was de woning één grote werf en onmogelijk bewoonbaar.
Tijdens de looptijd van de werkzaamheden is ook steeds correct gecommuniceerd naar de betrokken overheidsdiensten i.v.m. de vordering van de werkzaamheden.
Eind 2012 kreeg ik een brief van het registratiekantoor van de betrokken regio met de melding dat ik de voorwaarden niet heb nageleefd om te kunnen genieten van de voordelige maatregelen bij aankoop van de woning en ik bijgevolg achterstallige registratie etc + boete moet betalen. Een totaal bedrag van 5.000 eur (hetgeen toch de moeite loont om hier bij stil te staan maar het is ook een principiële kwestie -> zie verderop).
Hierop heb ik contact opgenomen met de betrokken instantie en een dossier ingediend dat aantoont dat het niet mogelijk was om vroeger mijn intrek te nemen in de woning. Bovendien woont de contactpersoon in de naburige omgeving en heeft die de verbouwingswerkzaamheden zelf bewust kunnen opvolgen. De contactpersoon erkent dan ook het feit dat het niet mogelijk was om vroeger mijn intrede te nemen maar kan niets wijzigen aan de situatie wegens de verplichting de regels op te volgen.
De regelgeving ter zake omschrijft dat je binnen de termijn van 3 jaar je domicilie moet nemen op het betrokken adres. Om je domicilie ergens te kunnen vestigen baseert men zich op de feitelijke situatie hetgeen wil zeggen " de vaststelling van een effectief verblijf in de gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van elementen zoals de plaats waarheen de persoon gaat na zijn werk, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden, het energieverbruik, de telefoonkosten, enz.
Het volstaat niet dat iemand enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen om de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen. Om de realiteit van de verblijfplaats na te gaan, wordt er immers door de gemeentelijke overheden een onderzoek uitgevoerd, waarvan de modaliteiten moeten worden vastgesteld door een gemeenteverordening krachtens artikel 5 van de wet van 19 juli 1991".
Feit is dat er tijdens de periode van de verbouwingen geen verbruik van energie was (m.u.v. elektriciteit voor de verbouwingen), een aansluiting voor verwarming was er niet en een alternatieve manier (houtkachel of dergelijke) was evenmin mogelijk. Tijdens die periode ging ik evenmin na het werk naar die woning (tenzij om te verbouwen) maar ik bleef daar niet overnachten, noch eten,... er was namelijk niets voorhanden om in mijn onderhoud te voorzien.
Nu is mijn vraag, kan ik met deze kennis (of inzicht) alsnog een akkoord bereiken met het registratiekantoor. Alvorens met hen contact op te nemen, wil ik even polsen of er forumgangers eenzelfde ervaring hebben meegemaakt en/of juridische experten ter zake die kunnen aangeven of er een basis is om dit verder te onderzoeken.
Laat duidelijk zijn dat ik niet aan mijn plichten als inwoner van ons land wil verzaken, maar elke zin van redelijkheid ontgaat me wanneer ik moet vaststellen dat vanuit de instanties veel inspanningen worden gedaan om regels en richtlijnen te definiëren waaraan een woning minstens moet voldoen (zelfs sociale woningen die door diezelfde instanties ter beschikking worden gesteld) maar anderzijds zet ze de mensen ertoe aan om je te domiciliëren in een woning die daar geenszins aan voldoet of moet ik me domiciliëren op een locatie waar ik niet verblijf.
Ik kijk alvast uit naar de reacties.
Alvast bedankt
Gerard