Kans voor afzien van ondertekend bod

sven001
Topic Starter

Kans voor afzien van ondertekend bod

#1 , 21 apr 2007 17:20

Hallo,

Een tijdje geleden hebben wij een bod getekend voor een woning in Schaarbeek. De verkopers hebben het bod aanvaard. In het bod stond vermeld dat we voor een bepaalde datum de verkoopsovereenkomst bij de notaris moesten tekenen en indien we dit niet doen, dat we dan de garantie (bedrag van 13K dat op rekening bij notaris staat) als schadevergoeding moeten betalen.

Na vele jaren vragen, heeft de huisbazin van onze huidige woning echter gezegd dat ze nu eindelijk wil verkopen. Haar vraagprijs is heel redelijk en we zouden liever deze woning in Heverlee kopen omdat we altijd al droomden om deze woning te kunnen kopen (maar de huisbazin wilde nooit verkopen)... Juist nu komt ze hiermee af...

Nu zouden we graag onze huidige huurwoning kopen, maar we zitten al met dat bod in Schaarbeek. Ik weet dat wettellijk gezien een bod bindend is, maar gezien de clausule van de garantie ter ondertekening van de verkoopsovereenkomst zouden we de verkoopsovereenkomst niet willen tekenen en wel akkoord gaan met het verlies van het garantiebedrag (als schadevergoeding van de eigenaars in Schaarbeek).

Let wel: ik ben er niet op uit hier zomaar onderuit te geraken. We hebben een bod gedaan en we willen daar tot op zeker niveau de verantwoordelijkheid dragen. Daarom willen we fair zijn en de garantie ter waarde van 13K nalaten aan de huidige eigenaars ter vergoeding van de "geleden schade".

Nu is mijn vraag, kan ik onder de verkoop uitgeraken als we die 13K overlaten? Indien niet, wat zijn mijn kansen indien de eigenaars de verkoop gaan eisen in een rechtzaak wetende dat er die garantie is die kan dienen als schadevergoeding?

Een pittig detail: ondanks het bod (dat dan ook bindend voor hen zou moeten zijn) hebben de eigenaars het huis nog steeds niet uit de verkoop genomen. Zij hadden op immoweb eerst "in optie" gezet en nu ze op de hoogte zijn van de nieuwe evolutie, hebben ze het opnieuw volledig beschikbaar voor verkoop gemaakt. Mag dit?

Alvast bedankt voor uw mening en advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 21 apr 2007 18:55

Hoi

Zo lang je die schadevergoeding betaalt, zoals je van plan bent, doe je wat je moet doen.

Aankoop, daartoe kan men je volgens mij niet verplichten aangezien je nog geen geldende verkoopsovereenkomst hebt getekend.

sven001
Topic Starter

#3 , 23 apr 2007 08:36

Hallo, bedankt voor de reactie. Dus je denkt dat we, mits nalaten van de garantie aan de eigenaars, dat ze de verkoop niet kunnen doen gelden.

Is het niet zo dat vanaf het moment dat er een akkoord is over de prijs en het goed, dat er dan een geldige verkoopsovereenkomst onstaat. Althans, dat is het rechtsbeginsel. Het is natuurlijk de vraag of men dit ook zal toepassen indien het komt tot een rechtzaak, gezien het feit dat we een schadevergoeding wensen te betalen...

Groeten,

Sven

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2007 09:11

In principe heeft de verkoper de keuze tussen gedwongen uitvoering van de overeenkomst en ontbinding met betaling van schadevergoeding.

De clausule in de overeenkomst zou hiervan kunnen afwijken. Om dit te kunnen beoordelen zou u deze clausule volledig moeten posten.

scorpioen

Terug naar “Kopen”