#1 , 13 dec 2012 11:10
Hallo iedereen,
Ik heb net een proces achter de rug en helaas voel ik me er allesbehalve goed bij. Ik zou een beoordeling van mijn advocaat willen schrijven, maar had dat graag wel fair gedaan, dus ik wou even mijn relaas doen en zien hoe neutralere partijen het zien.
Beginnen bij het begin: aankoop van een huis met vriendin. Anderhalve maand na compromis ziet ze het allemaal niet zitten en stopt de relatie (een gewoonte van haar, zo bleek). We proberen nog uit te zoeken wat nu. Ik ga met de verkopers praten, maar die willen niet weten van een minnelijke ontbinding. Ex-vriendin zegt eerst nog wel "jij moet niet opdraaien voor mijn stommiteiten", maar snel erna wordt dat "we hebben alletwee getekend, ik betaal dus maar de helft van de schadevergoeding (10% van €17.000)". Ik vond zo'n ongevraagde factuur van €8.500 niet erg serieus. Pogingen om hier ook minnelijk te schikken (75% voor haar bv) mislukten. Toevallig ontmoet ik een advocaat en leg het probleem uit. Zijn antwoord: "Je kan ze in gebreke stellen, je staat sterk". Ik probeer nog overeen te komen, zij blijft bij 50%, ik vraag om in gebreke te stellen.. Tegelijk lanceert advocaat voorstel aan de verkopers om 5% vergoeding te betalen en te ontbinden. Ik had liever een voorstel gedaan met hogere kans van slagen, maar de advocaat "zou het nu hard spelen, als het hem afhing". Wat weet ik hoe zo'n dingen er aan toe gaan, heb de professional laten doen (beetje naïef misschien, weet ik nu).
De verkopers reageren niet, uiterste aktedatum gaat voorbij. Zij hebben intussen ook een advocaat en eisen zo het volledige voorschot op (dat ik trouwens volledig heb gestort) - over de ethiek hiervan zal ik deze post maar niet ingaan. Blijkbaar kan de fiscus echter nu registratierechten opeisen (4 maanden sinds compromis zijn verstreken). De enige manier om die terug te kunnen vorderen is via een dagvaarding de compromis te laten ontbinden. Die komt er dus en procedure begint..
Al snel wordt compromis ontbonden, de regeling rond schadevergoeding en ingebrekestelling volgt later.
Mijn advocaat besteed ruime aandacht aan pogingen om de schadevergoeding nietig te laten verklaren of te verminderen. Ik wist enkel dat de rechtbank dat inderdaad soms volgt, maar mogelijk ook niet. Ik was niet geïnformeerd over de slaagkans van zo'n pleit en had dus ook niet gevraagd er zo op in te zetten. Als leek vond ik de conclusies echter degelijk en ging ik er vanuit dat mijn raadsman wel wist wat hij deed. Ik keurde ze dus (hoopvol) goed. Ik had graag de conclusies van de verkopers ook eens ingezien, die heb ik na meermaals vragen nog steeds niet gekregen.
Uiteindelijk komt het vonnis. Goed nieuws, volgens de advocaat: de rechtbank kent volledige schadevergoeding toe en stelt mijn ex volledig in gebreke (zij moet dus voor alles opdraaien). Hij zegt er dan wel bij "ik had verwacht dat rechtbank de schadevergoeding niet zou verminderen en dat ze jou een titel voor 50% zouden geven (zodat ik dus de helft kon recupereren bij de ex, ik had immers volledige bedrag voorgeschoten). Ik vraag mij af hoe ik dat moet rijmen met "je staat sterk" eerder en waarom ik een proces begin als dat de waarschijnlijkste uitkomsten zijn.
Ex geeft aan in beroep te zullen gaan en lanceert dan voorstel om 70% van de kosten te zullen betalen. Waar de terugbetalingscapaciteit tijdens de eerste raadpleging niet zo'n probleem vormden volgens mijn advocaat (er zijn mogelijkheden, zoals loonbeslag), was de solvabiliteit van mijn ex nu dan toch opeens wel een risico. Als ik vroeg naar de kansen om de schadevergoeding in beroep gereduceerd te zien, was het antwoord nogal ontwijkend "Sja, je hebt een contract getekend, de wet is de wet, het is nu zo. Ik verdedig meestal de verkoper, ik zie hoe dat gaat". Net zoals de rechter (die zich er volgens hem "gemakkelijk vanaf gemaakt heeft") gaat hij compleet voorbij aan zijn eigen uitgebreide argumentatie om dan "pech, contract is bindend" in te roepen als per definitie alles overtreffend. Na dat gehoord te hebben, besluit ik dat beroep weinig zin heeft en aanvaard het voorstel van mijn ex.
Resultaat: slechts 30% betalen ipv 50% + advocaatkosten + registratiekosten op het vonnis (€500), misgelopen interest en quasi volledige spaarboek 2 jaar geblokkeerd => €1.500 duurder dan geen proces aanspannen en braafjes de helft van de volledige schadevergoeding betalen dus. Doordat ik slechts 30% moet betalen, leverde mijn advocaat mij €3.400 op. Zijn eigen afrekening alleen al bedroeg echter €3.500! Eerder zei hij dat het loon besproken zou worden in functie van het resultaat. Uiteindelijk stuurde hij ineens de rekening. Toen ik zei dat ik het resultaat niet bijster vond (pleit tegen de verkopers volledig verloren, pleit tegen de ex voor slechts 40% gewonnen) en dat hij zelf mij al meer kost dan hij opbrengt, antwoordde hij dat hij "mijn probleem" niet begreep en het dossier afsloot. (ik had maar eerder moeten aangeven dat de koers niet goed was en "hij was niet degene dat dat huis gekocht heeft" - ik begrijp niet hoe die uitlating relevant is).
Ben ik nu verkeerd om mij behoorlijk bekocht te voelen? Het is als een vermogensbeheerder die je vertelt over sterke troeven te beschikken om je kapitaal meer te laten opbrengen dan die 2% op het spaarboekje (= niks doen) en je dan, na het behalen van 3%, een commissie aanrekent die hoger is dan die 1% dat hij heeft weten winnen. En die je er ook nog bijvertelt dat hij eigenlijk eerder 2% had verwacht.
Voor wie heeft de deskundige dan eigenlijk gewerkt? Het lijkt me dat er stevig belangenconflict bestaat tussen consumenten (rechtzoekenden) en verkopers (advocaten). Wat in het belang is van de ene, is niet noodzakelijk in het belang van de andere. Maar de advocaat beschikt wel over de kennis van zaken. De consument kan enkel rekenen op ethiek en integriteit van de andere partij om het voorstel te krijgen dat het meest in zijn voordeel is.
Ik heb nu de indruk dat ik dat totaal niet heb gekregen. Mijn advocaat is van heel deze zaak weer wat rijker geworden, ik ben er netto duidelijk slechter mee af.
Of bezie ik dit verkeerd?
Proficiat voor degenen die zich door de wall of text hebben gekregen:)