Immo weigert voorschot door te storten aan notaris

ikke81
Topic Starter

Immo weigert voorschot door te storten aan notaris

#1 , 06 dec 2012 16:39

Een tijdje geleden kochten wij een huis via bemiddeling van een immokantoor. Het compromis werd getekend bij een medewerker van het kantoor, hierbij werd via bankcheque een voorschot van 10% betaald, waarvoor een ontvangstbewijs ontvangen werd.

Het verlijden van de akte is niet zoals voorzien kunnen doorgaan omdat de medewerker in kwestie geld van het kantoor verduisterd zou hebben en de firma niet over voldoende geld zou beschikken om het voorschot aan de notaris door te storten (uitleg van de zaakvoerder van het kantoor bij telefonisch contact; zaakvoerder heeft ook dezelfde uitleg gedaan aan de notaris).

Ondertussen heb ik klacht ingediend bij de politie, zowel tegen de firma, de zaakvoerder als de medewerker. Via de bank heb ik bevestiging dat de bankcheque geïnd werd op de rekening van het kantoor, dus ze kunnen zeker niet ontkennen dat ze het geld ontvangen hebben. Er staat ook al een afspraak met mijn advocaat op de agenda.

In afwachting van hoe de zaak geregeld wordt, kan de verkoop uiteraard niet doorgaan, wat zowel voor ons als voor de verkopers een slechte zaak is. Daarbovenop is ons huurcontract reeds opgezegd, we moeten nog kijken om dit ongedaan te maken of de opzegperiode te kunnen verlengen.

Zijn er bepaalde zaken die ik nog kan/moet doen of zeker niet doen? Of kan ik een week afwachten voor ik bij mijn raadsman terecht kan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 07 dec 2012 12:37

Tsja, zeer spijtige zaak, maar voor de notaris is dit duidelijk: dit is een probleem tussen u en het immokantoor, waarbij hij niets te maken heeft. Het zal dus allereerst aan u zijn om nogmaals het voorschot aan de notaris te storten, en het vervolgens te recupereren van het immo-kantoor, samen met een vergoeding voor geleden schade.

Edit: u kan ook argumenteren dat, indien het immo-kantoor een mandaat had van de verkoper, de betaling bevrijdend was. M.a.w u heeft betaald aan de verkoper (via het agentschap), het feit dat het immo-kantoor niet doorgestort heeft aan haar klant (de eigenaar/verkoper), is hun probleem.

bosprocureur

#3 , 07 dec 2012 16:49

Erkende makelaar?

Dan denk ik dat die verplicht zijn hiervoor verzekerd te zijn; gegevens zou u normaal moeten vinden op hun website. Indien niet, contact opnemen met het BIV.
succes.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 dec 2012 08:41

“Art.1985.Lastgeving kan verleend worden of bij een openbare akte, of bij een onderhands geschrift, zelfs bij een brief. Zij kan ook mondeling verleend worden; maar het bewijs ervan door getuigen wordt alleen toegelaten overeenkomstig de titel Contracten of verbintenissen uit overeenkomst in het algemeen. De aanneming van de lastgeving kan ook stilzwijgend geschieden, en blijken uit de uitvoering ervan door de lasthebber.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het compromis werd getekend bij een medewerker van het kantoor, hierbij werd via bankcheque een voorschot van 10% betaald, waarvoor een ontvangstbewijs ontvangen werd.’

Ik ga ervan uit dat het immokantoor aldus volmacht had om het voorschot te ontvangen voor de verkoper,zodat deze geacht wordt het voorschot van 10% ontvangen te hebben. De koop kan dus verder afgehandeld worden,onafhankelijk van het geschil immokantoor-medewerker-verkoper.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”