woning na overlijden

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

woning na overlijden

#1 , 17 apr 2007 09:12

Ik ben een alleenstaande mama met een eigendom.
Ik weet dat na mijn overlijden de woning naar de kinderen gaat. Maar hoe zit dat als zij nog minderjarig zijn. Krijgt mijn ex dan het vruchtgebruik, aangezien hij dan de wettelijke voogd wordt van mijn kinderen.
Of hoe kan ik dit regelen, dat mijn ex nooit het vruchtgebruik kan krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 17 apr 2007 11:19

Hallo,

Uw ex krijgt inderdaad voogdij over de kinderen. Wat uw eigendom betreft niet. U ben alleenstaan (gescheiden) en indien U overlijd gaat 1/2 naar de kinderen en 1/2 naar uw erfgenamen in opgaande lijn (ouders) en zijlijn (broers en zussen)

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

#3 , 18 apr 2007 07:34

dus de woning wordt niet volledig eigendom van mijn kinderen.
Kan je dit laten beschrijven dat dit wel zo is, want ben er niet happy op dat de andere helft naar mijn vader zou gaan.

Reclame

wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 apr 2007 12:02

Jawel, Heye is hier verkeerd. Indien U als alleenstaande kinderen hebt , erven die alles van U. Zij sluiten namelijk de andere erfgenamen in een hogere rang of orde uit. Dus uw ouders en broers of zussen komen steeds na uw kind(eren).
U kan via testament zelf bepalen wie U als voogd van uw kinderen wenst te zien. Indien er geen contact meer is met de vader, heeft het weinig zin die in voorkomend geval aan te duiden.
Wat u tevens moet vermijden , is dat uw ex eventueel een deel van het huis zou erven via ??n van uw kinderen. Dat kan U ook vermijden via een 'restlegaat' in het testament.
Maar eigenlijk wens ik jou zelf een lang leven toe.
NB. Kristin , over restlegaat kan U hier meer lezen :
www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=4194

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 18 apr 2007 12:56

?Art.376.Oefenen de ouders het gezag over de persoon van het kind niet gezamenlijk uit, dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te BEHEREN...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.379.De ouders die belast zijn met het beheer van de goederen van hun minderjarige kinderen, zijn rekening en verantwoording verschuldigd wat betreft de eigendom en de opbrengsten van de goederen waarvan ze niet het genot hebben, en wat betreft de eigendom alleen, van de goederen waarvan hun volgens de wet het genot toekomt.Iedere rechterlijke beslissing waarbij uitspraak wordt gedaan over geldsommen die toekomen aan een minderjarige, beveelt ambtshalve dat voornoemde geldsommen worden geplaatst op een rekening die op zijn naam is geopend.Behoudens het recht op wettelijk genot, is de rekening onbeschikbaar tot het tijdstip van de meerderjarigheid van de minderjarige...?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Kopen”