Stalen waterleiding: verborgen gebrek?

RubenJ
Topic Starter

Stalen waterleiding: verborgen gebrek?

#1 , 30 nov 2012 15:18

Ik heb hier recent al twee keer nuttige hulp gekregen, dus hopelijk weet iemand hier ook wat meer raad mee.

Na recente aankoop van appartement, is er een loodgieter langsgeweest om te kijken naar de uit te voeren werken. Hij stelde meteen vast dat de hoofdleiding van het water een stalen buis is, niet gegalvaniseerd. Volksgezondheid zou hier wellicht wel een probleem mee hebben. Die buis roest langs de binnenkant natuurlijk, wat ik al heb gemerkt in een vertakking in mijn appartement die mijn loodgieter heeft losgekoppeld.

Heb ik een poot om op te staan om die kosten te verhalen op de verkoper? Of wordt ik geacht zelf te hebben moeten zien dat het om een gewone stalen buis ging? Er zijn nog buizen aangelegd geweest toen hij reeds eigenaar was, waar de loodgieter zelfs gewoon koperen buizen heeft aangesloten op de stalen buis. Koper op staal-aansluiting kan je gewoon zo zien achter de valse muur die ik heb uitgebroken. Het feit dat er nog aan gewerkt is geweest weet ik omdat de verkoper mij dit eens heeft verteld.

Ik sta zelf natuurlijk maar voor een deel van de gemeenschappelijke kosten in, maar ik denk dat de twee andere nieuwe eigenaars (volledig gebouw is verkocht aan mezelf en nog twee andere mensen) evengoed niet zullen staan te springen om die extra kost erbij te nemen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 30 nov 2012 15:25

Hoofdleiding = deel vh "gemeenschappelijk" deel? Zoja: fout van de originele aannemer die de leiding geplaatst heeft, niet van de verkoper van het appartement.

Ook: leiding drinkwater of sanitair warm water?

RubenJ
Topic Starter

#3 , 30 nov 2012 15:30

Het gaat om de leiding drinkwater. Waar het water binnenkomt is er dus vanaf de meter (één meter voor het hele huis) een dikke stalen buis, die naar boven loopt en waarop al de rest is aangesloten. Dit water wordt dus voor alles gebruikt, ook het water voor de boilers wordt hier dus van afgetakt.

Die leiding is dus gemeenschappelijk. Verkoper was eigenaar van het volledige huis, en heeft de verschillende appartementen verkocht aan verschillende mensen waaronder mijzelf.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 30 nov 2012 16:14

De belangrijkste vraag daarbij is opnieuw: heeft de verkoper zich in de authentieke akte gevrijwaard voor verborgen gebreken? Waarschijnlijk wel.

In dat geval is - juridisch gezien - namelijk niet het gebrek op zich uw voornaamste bekommernis, maar wel of u kan bewijzen dat de verkoper van dit gebrek op de hoogte was.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2012 16:17

Van welk bouwjaar was het gebouw? Stalen leidingen werden lang geleden wel toegestaan. Roest aan de binnezijde, die is afgesloten van de buitenlucht kan geen kwaad, want roest niet verder. Het is maar een probleem als deze eliding langere tijd droog staat. Dan gaat het verder roesten.
Ik denk niet dat het hier over een verborgen gebrek gaat.

Vandebos

#6 , 30 nov 2012 23:15

Niet gegalvaniseerde stalen inleidingen voor water waren tot einde jaren 70 standaard bij alle watermaatschappijen. Het gevaar voor gezondheid is niet echt het grote probleem bij deze leidingen, wel het feit dat door de chloor in het water deze buizen na dertig jaar flinterdun zijn geworden en weinig of niets nodig hebben om spectaculair te barsten. (tweemaal zelf meegemaakt...) Zo spoedig mogelijk door de watermaatschappij laten vervangen die handel.

RubenJ
Topic Starter

#7 , 03 dec 2012 14:35

Alvast bedankt voor de reacties.

Het gaat om een oud herenhuis, dus het zal inderdaad nog een buis zijn van voor 1970.

RubenJ
Topic Starter

#8 , 03 dec 2012 14:35

Niet gegalvaniseerde stalen inleidingen voor water waren tot einde jaren 70 standaard bij alle watermaatschappijen. Het gevaar voor gezondheid is niet echt het grote probleem bij deze leidingen, wel het feit dat door de chloor in het water deze buizen na dertig jaar flinterdun zijn geworden en weinig of niets nodig hebben om spectaculair te barsten. (tweemaal zelf meegemaakt...) Zo spoedig mogelijk door de watermaatschappij laten vervangen die handel.
Is het nodig hiervoor de watermaatschappij te contacteren? Kan ik dit niet gewoon door een loodgieter laten uitvoeren?

Oude Belg

#9 , 03 dec 2012 14:45

Voor de meter : watermaatschappij. Na de meter : u zelf.
PS : De leidingen in mijn huis zijn van lood/koper en staal. Meccano van 1935 tot nu :-)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105

#10 , 03 dec 2012 15:38

Al wat na de meter komt is voor de eigenaar van het pand. Alles voor de meter voor de watermaatschappij.

RubenJ
Topic Starter

#11 , 04 dec 2012 10:21

Oké, wat ik dacht dus.

Maar of er voor de meter nog een loden buis zit, ben ik toch niet zo zeker van. De meter ziet er nog zo goed als nieuw uit dus ik denk dat die wel al van na het loden tijdperk stamt. De loodgieter zal mij dat wel weten te vertellen als die de buis komt vervangen.

Voordeel is dat ik maar een deel van de kosten zal moeten dragen!

mava105

#12 , 04 dec 2012 10:59

Maar of er voor de meter nog een loden buis zit, ben ik toch niet zo zeker van. De meter ziet er nog zo goed als nieuw uit dus ik denk dat die wel al van na het loden tijdperk stamt.
Vanuit EUROPA werden de waterleveranciers al enige tijd verplicht de loden leidingen te vervangen VOOr de meter.
Dat zullen ze ondertussen in bijna alle gevallen al gedaan hebben.

Terug naar “Kopen”