meeneembaarheid

jopeiro
Topic Starter

meeneembaarheid

#1 , 28 nov 2012 10:17

Ik heb 1 juni 2010 een bouwgrond gekocht.
In tussentijd heb ik mijn vriendin leren kennen en zijn onze plannen anders en hebben we groter grond nodig.
Ons oog is gevallen op een huis.
Nu krijg ik veel tegenstrijdige informatie ivm de meeneembaarheid van de registratie kosten van mijn bouwgrond.

Ik heb geen recht op meeneembaarheid omdat ik mijn bouwgrond niet verkoop binnen de 2 jaar na aankoop.

Andere zeggen dat ik wel recht heb op 3/5 van de kosten als ik binnen de 2 jaar na verkoop van mijn bouwgrond een huis of bouwgrond koop.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 28 nov 2012 11:48

Ik heb 1 juni 2010 een bouwgrond gekocht.

Ik heb geen recht op meeneembaarheid omdat ik mijn bouwgrond niet verkoop binnen de 2 jaar na aankoop.

Andere zeggen dat ik wel recht heb op 3/5 van de kosten als ik binnen de 2 jaar na verkoop van mijn bouwgrond een huis of bouwgrond koop.
Antwoord op uw vraag gevonden op http://www.hoeveelkostmijnhuis.be/koste ... embaarheid" onclick="window.open(this.href);return false;
Je verkoopt je woning en koopt daarna een nieuwe
Je kan de vroeger betaalde registratierechten meenemen, met een maximum van € 12.500. Dit wordt onmiddellijk verrekend bij de aankoop van de tweede woning. Je moet de nieuwe woning aankopen binnen 2 jaar na de verkoop van de eerste woning. De nieuwe woning moet je hoofdverblijfplaats worden. Koop je bouwgrond, dan moet je er binnen 5 jaar je hoofdverblijfplaats vestigen.

jopeiro
Topic Starter

#3 , 28 nov 2012 16:54

Je verkoopt je woning en koopt daarna een nieuwe
Daar zit net het probleem.
Het is bouwgrond dat ik verkoop om een woning te kopen.
En dat specifiek gegeven kan ik nergens terugvinden.
Als je een huis verkoopt om een ander te kopen heb je recht op meeneembaarheid.
Maar als je bouwgrond verkoopt voor een woning is mij nog steeds onduidelijk.
Of word dit als hetzelfde aanzien?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2012 18:45

En had u uw hoofdverblijfplaats gedurende 2 jaar OP de bouwgrond?

wanton

#5 , 28 nov 2012 19:34

Hoe kan dat nu??

Er is geen meeneembaarheid van registratierechten als men een bouwgrond bezit en een huis koopt. Men kan wel een deel van de rechten terug krijgen bij verkoop van de grond. Bij aankoop van een huis , gebolgd door de verkoop van een ander , betaalt men eerst de bolle pot van de rechten , maar kan men later de rechten terugkrijgen te waarde van de meeneembaarheid.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jopeiro
Topic Starter

#6 , 28 nov 2012 21:24

Als ik het goed heb is dit niet mogelijk
Men kan wel een deel van de rechten terug krijgen bij verkoop van de grond.
Heb je toevallig ook een idee hoe dat dat deel berekend word of is dit ook 3/5de van de registratiekosten?

Alvast bedankt, ik sta al wat verder nu.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2012 21:42

Iklees in de teksten toch overal dat er een woning moet opgericht zijn geweest EN hoofdverblijfplaats.

Voor de verrekening of teruggave moeten de volgende voorwaarden vervuld zijn :

nieuwe aankoop moet op een “tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed” slaan dat in het Vlaams Gewest is gelegen. De belastingplichtige moet er bovendien zijn “hoofdverblijfplaats” vestigen en heeft daar, na de datum van de authentieke aankoopakte, twee jaar tijd voor, indien de aankoop een woning betreft ; en drie jaar, indien het om een stuk bouwgrond gaat.
Dat het om de “hoofdverblijfplaats” moet gaan, houdt volgens de Vlaamse Minister van Financiën in dat de belastingplichtige “langdurig” het nieuw aangekochte goed moet bewonen. Ingeval van “speculatie”, zo waarschuwt hij, kan het voordeel van de verrekening of teruggave worden herroepen (Verslag, Parl. St. Vlaams Parlement, 2001-2002, nr. 963/4, p. 5) ;
de verkoop (van de ‘oude’ hoofdverblijfplaats) en de aankoop (van de ‘nieuwe’ hoofdverblijfplaats) moeten “zuiver en eenvoudig” gebeuren. Volgens de Minister wordt met “zuiver” bedoeld, “dat de aankoop en de verkoop noodzakelijk moeten gerealiseerd zijn bij een contract van kop in de enge zin”. Zijn dus uitgesloten, verrichtingen zoals “ruil, afstand van onverdeelde rechten” en “de in de artikelen 129 en 130 W.Reg. bedoelde verrichtingen” (cf. verkrijging door vennoten van onroerende goederen die voortkomen van een vennootschap). Een “eenvoudige” aan- of verkoop houdt in dat “de eigendomsoverdracht onvoorwaardelijk moet zijn” (Verslag, l.c., p. 18).
Noteer dat wat de initiële hoofdverblijfplaats betreft (waarvan de rechten worden meegenomen), het Decreet niet uitdrukkelijk vereist dat de aankoop ervan “zuiver en eenvoudig” gebeurde ; enkel de “verkoop” ervan moet zuiver en eenvoudig zijn.
de transacties moeten elkaar opvolgen binnen strikte termijnen :
in het verrekeningsstelsel (eerst verkoop, dan aankoop), moet de aankoop van de ‘nieuwe’ hoofdverblijfplaats vaste datum hebben binnen twee jaar te rekenen van de datum van de authentieke verkoopakte van de ‘oude’ hoofdverblijfplaats ;
in het teruggavestelsel (eerst aankoop, dan verkoop), moet de verkoop van de ‘oude’ hoofdverblijfplaats vaste datum hebben binnen twee jaar te rekenen van de datum van de authentieke aankoopakte van de ‘nieuwe’ hoofdverblijfplaats. Die termijn wordt met één jaar verlengd, indien de nieuwe aankoop een stuk bouwgrond betreft.
Door de “vaste datum” als aanknopingspunt te nemen (i.p.v. het verlijden van de authentieke akte) wil de decreetgever vermijden dat het voordeel van de meeneembaarheid verloren zou gaan ingeval de tegenpartij weigert de akte te verlijden. Vaste datum kan immers ook worden verkregen door het ter registratie aanbieden van de “compromis”-akte (Parl. St. Vlaams Parlement, 2001-2002, nr 963/2, p. 2) ;
een aantal strikte formaliteiten moeten worden nageleefd. Die moeten in beginsel gebeuren in de ter registratie aangeboden authentieke akte waarbij de transactie die aanleiding geeft tot de verrekening of teruggave, wordt vastgesteld, zijnde respectievelijk de ‘nieuwe’ aankoop of de verkoop van de ‘oude’ woning. Maar zij mogen ook worden volbracht in een ander document dat ter registratie wordt aangeboden (cf. de voormelde hypothese van registratie van de compromis-akte).
In die akte of dat document moet de belastingplichtige onder meer “uitdrukkelijk” om toepassing van de verrekening of de teruggave vragen, afschriften van “registratierelazen” toevoegen en bevestigen dat hij aan de gestelde voorwaarden voldoet (i;e. verklaren dat hij binnen de gestelde termijn in het nieuw aangekochte goed zijn hoofdverblijfplaats zal vestigen, en dat hij de verkochte woning als hoofdverblijfplaats gebruikte “ten tijde van” de eerste transactie, d.i. dus, voor het verrekeningsstelsel, “ten tijde van de verkoop” van de ‘oude’ woning ; en voor het teruggavestelsel “ten tijde van” de nieuwe aankoop).
Al de voormelde formaliteiten moeten vervuld zijn op het ogenblik van de aanbieding ter registratie. Maar voor het geval de belastingplichtige niet tijdig aan de vormvoorwaarden (b.v. de registratie-relazen) kan voldoen, heeft de decreetgever in een ‘vangnet’ voorzien dat toelaat na de registratie alsnog via een schriftelijk verzoek de ‘meeneembare’ rechten terug te vragen (van onmiddellijke verrekening kan geen sprake meer zijn, vermits de nieuwe aankoop per definitie reeds in geregistreerd). Vereist is dan wel dat de belastingplichtige bij de registratie reeds bevestigde dat voldaan is aan de voorwaarde inzake de “hoofdverblijfplaats” ; en dat het voormelde verzoek binnen zes maanden gebeurt te rekenen vanaf de registratie van, ofwel de nieuwe aankoop, ofwel de verkoop van de vorige woning (naargelang het verrekeningsstelsel dan wel het teruggavestelsel van toepassing zou zijn geweest bij de registratie).
wat ten slotte de teruggaveregeling betreft, mag de belastingplichtige bij de verkoop van zijn ‘oude’ hoofdverblijfplaats niet opteren voor de (federale) teruggaveregeling van artikel 212 W.Regi. (cf. de regeling waarbij 3/5 van het algemeen verkooprecht wordt teruggegeven, indien een woning binnen twee jaar na aankoop opnieuw wordt verkocht). Het Decreet sluit immers een cumul uit tussen de “Vlaamse” en de “federale” teruggaveregeling.

en ook http://www.vlaanderen.be/nl/overheid/we ... ooprechten" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... embaarheid" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Kopen”