Makelaar lening weigert kosten terug te betalen

Jasperke
Topic Starter

Makelaar lening weigert kosten terug te betalen

#1 , 27 nov 2012 10:29

Enige tijd geleden was ik bij een hypotheekmakelaar langsgeweest voor een lening van mijn huis. Deze wou het huis laten schatten en had mij gevraagd om hiervoor te betalen om daarna mijn woning te laten schatten.

Nu ben ik er achter gekomen dat ik verkeerdelijk werd ingelicht en het gaat om een lening onder de vorm van een belegging. Dit houd me een te groot risico in en heb telefonisch laten weten het bedrag voor de schatting nog niet te gebruiken. Ik heb vorige week contact opgenomen met de makelaar maar deze weigert nu het bedrag terug te storten. Wat kan ik best doen met dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 27 nov 2012 10:44

Enige tijd geleden was ik bij een hypotheekmakelaar langsgeweest voor een lening van mijn huis. Deze wou het huis laten schatten en had mij gevraagd om hiervoor te betalen om daarna mijn woning te laten schatten.
De tweede zin raakt kant noch wal, zelfs na enkele keren te lezen... Ik meen te verstaan dat de hypotheekmakelaar dus een "officiële" schatting wou om te controleren dat het bedrag dat u betaalt ongeveer gelijk is aan de waarde van het pand? De makelaar heeft u ook opgedragen om deze kosten zelf te betalen?
--> Dit is een normale gang van zaken.
Nu ben ik er achter gekomen dat ik verkeerdelijk werd ingelicht en het gaat om een lening onder de vorm van een belegging. Dit houd me een te groot risico in en heb telefonisch laten weten het bedrag voor de schatting nog niet te gebruiken. Ik heb vorige week contact opgenomen met de makelaar maar deze weigert nu het bedrag terug te storten. Wat kan ik best doen met dit?
Opnieuw niet erg duidelijk, dus hier mijn eigen interpretatie van uw zinnen:
Het voorstel van de hypotheekmakelaar zint u niet, al dan niet omdat u hem verkeerd begrepen hebt of hij het aanbod onvoldoende uitgelegd heeft.
"Het bedrag voor de schatting" zie ik aan als een soort voorschot dat u de hypotheekmakelaar betaald hebt voor het uitvoeren van de schatting?

Wat hebt u al van de hypotheekmakelaar ontvangen? Hebt u een geschreven voorstel en dergelijke ontvangen en is het huis ondertussen al geschat? Indien de man al enig administratief werk heeft verricht en kan aantonen dat dit in opdracht van uzelf was, dan zal hij administratiekosten kunnen aanrekenen. Normaal staat dit ook vermeld op de papieren die u al dan niet van hem ontvangen hebt.

Jasperke
Topic Starter

#3 , 27 nov 2012 12:22

Uw interpretatie is correct. Een voorschot zou ik het niet echt noemen, het was het bedrag om het huis te laten schatten.

Ik heb enkel een voorstel tot lening gekregen via email, daar stonden geen voorwaarden of kosten bij vermeld
Ik heb nog niets getekend maar heb wel al mijn paspoort laten kopieren en hem enkele nodige formulieren bezorgd zoals oa loonfiches.
Het huis is intussen nog niet geschat, ik had gevraagd aan de makelaar om nog niemand te sturen vermits ik nog twijfelde.

Reclame

Xastheron

#4 , 27 nov 2012 12:38

Heeft de makelaar ergens de dossierkosten geafficheerd? Staan deze op een website waar de modale mens ze kan vinden, of in een brochure die op zijn toonbank ligt of iets dergelijks?

Gezien u hem de nodige documenten hebt overhandigd om een dossier op te starten, kan dit gezien worden als impliciet aanvaarden dat de man een dossier opstart. In dit geval is hij volledig gerechtigd om dossierkosten aan te rekenen.

Als de man het huis toch laat schatten: vraag dan het dossier (origineel!), gezien u hier toch voor betaalt hebt.

Jasperke
Topic Starter

#5 , 27 nov 2012 12:56

Nee, nergens iets van gezien, ook niet op zijn website.
Bedankt voor de tip!
Ik zal inmiddels indien een schattingsfirma mij zou opbellen dit weigeren.

Terug naar “Kopen”