uiterste termijn van verlijden akte

jany
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: diest

uiterste termijn van verlijden akte

#1 , 13 apr 2007 23:01

:roll:
Laatst gewijzigd door jany op 06 jan 2008 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 14 apr 2007 00:51

Ik neem aan dat u de verkoper bent.

Het is idd. om eerste verzoek van de koper dat de akte wordt verleden MAAR binnen de termijn bepaald in de compromis (indien redelijk) EN binnen de wettelijke termijn, zij 4 maanden.

Die 4 maanden is de termijn waarbinnen de registratie moet worden betaald dus ins? niet de termijn dat de akte moet verleden worden. Maar dan moet de koper wel bij de registratie zijn registratierechten betalen, daarna kan hij in theorie wachten.

voorschot is idd niet wettelijkverplicht.

Uitzonderingen op die termijn van 4 maanden zijn opschortende VW in dde compromis, zoals vanaf het verkrijgen van een bouwvergunning, of mogelijks vanaf de verkoop van huis koper (dan wel via makelaar of anders risico potestatieve vw, maar nu ga ik te ver)

Concreet zou ik de notarisbediende - u hebt toch ook uw eigen notaris? zoniet, vraag bijkomend advies - laten weten dat u een kopie van de compromis gaat binnen brengen op het Registratiekantoor

Let hier wel mee op: dan weet de registratie af van het bestaan van de compromis en de opgenomen voorwaarden, dan MOET de koper registratie betalen binnen de 4 maanden (maakt hem GEEN eigenaar, dus uitstekend drukkingmiddel, als hij toch RR moet betalen kan hij evengoed alles betalen in ruil vr eigendom me dunkt)

Risico: mogelijkheid om onderling compromis te verbreken - in theorie verboden - valt COMPLEET weg. Wilt u van die koper af, dan moet het via rechtbank. (en omgekeerd zeker)

Zoals u merkt, complexe materie, raadpleeg dus zeker een eigen notaris, en indien u er al ??n heeft, eis een afspraak met notaris zelf en laat weten dat u kopie gaat bezorgen aan registratie.

jany
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: diest

#3 , 14 apr 2007 10:55

:roll:
Laatst gewijzigd door jany op 06 jan 2008 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 14 apr 2007 14:11

Mijn woning werd aangekocht op naam van een Naamloze Vennootschap, maakt dit enig verschil met een priv?-persoon?



Nee. Niet in deze context.

jany
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: diest

#5 , 14 apr 2007 14:32

Hartelijk dank, nu ben ik echt gerustgesteld en ga ik beginnen met inpakken en starten met mijn zoektocht naar een kleinere woning of is dit voorbarig?

MVG

jany

Wesley
Berichten: 294

#6 , 15 apr 2007 21:58

Wacht toch maar tot ge een datum hebt, of toch minstens na uw gesprek met de notaris.

Uwen eigen aankoop-compromis zal nl. even bindend zijn als die van de verkoop...

koen999
Berichten: 730

#7 , 16 apr 2007 07:57

opletten met de registratie die is verplicht ook al wordt de akte niet op tijd verleden , de boete is de registratierechten zelf nog eens extra

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 16 apr 2007 09:43

opletten met de registratie die is verplicht ook al wordt de akte niet op tijd verleden , de boete is de registratierechten zelf nog eens extra
is dit verschuldigd door de koper of de verkoper?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

koen999
Berichten: 730

#9 , 16 apr 2007 10:30

als ik het goed voor heb kan de registratie de registratierechten zowel van de koper als van de verkoper invorderen, alsook de boete op het laattijdig registreren.

als in de compromis staat dat de koper de registratierechten dient te betalen en voor de registratie dient te zorgen kan je ze als verkoper uiteraard terugvorderen van de koper (geen probleem ALS de koper solvabel is)

jany
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: diest

#10 , 16 apr 2007 16:00

:roll:
Laatst gewijzigd door jany op 06 jan 2008 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

jany
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: diest

#11 , 18 apr 2007 18:55

:roll:
Laatst gewijzigd door jany op 06 jan 2008 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

subaru
Berichten: 90

#12 , 27 apr 2007 05:27

de koper kan een overbruggingskrediet bekomen, (waarschijnlijk al te laat :) )

jany
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: diest

#13 , 27 apr 2007 09:38

:roll:
Laatst gewijzigd door jany op 06 jan 2008 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

subaru
Berichten: 90

#14 , 28 apr 2007 04:14

De "koper" gaat zijn lopende leningen bevriezen, zegde de notaris me gisteren en dan een overbruggingskrediet aanvragen.

Ik stel me daar veel vragen bij, op 01/06/2007 zijn de vier maanden verstreken of kan dat allemaal zo snel geregeld worden? :roll:

jany
als de bank meewil kan dat in 1 dag geregeld zijn als ze willen

jany
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: diest

#15 , 28 apr 2007 15:07

:roll:
Laatst gewijzigd door jany op 06 jan 2008 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Kopen”