elektriciteit afgekeurd bij nieuwe woonst

insomnia
Topic Starter

elektriciteit afgekeurd bij nieuwe woonst

#1 , 18 nov 2012 13:05

Is er hier controle op? Normaal moet dat binnen het jaar hersteld zijn maar 1000 eur voor kleine dingetjes doet wat pijn...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 19 nov 2012 08:02

18 maand, en in de praktijk wordt er niet actief naar gecontroleerd. Maar indien je brandschade hebt ten gevolge van een kortsluiting (of enige andere schade zoals elektrocutie van een gast ofzo), dan zal de verzekering ook heel snel afstand doen en zal je de kosten zelf moeten dekken die mogelijks tientallen keren hoger kunnen zijn.

Als het om "kleine dingetjes" gaat: leg dan gewoon elke maand €80 opzij, dan heb je het benodigde bedrag na 13 maanden en heb je nog 5 maanden om de keuring te laten doorvoeren binnen de bepaalde termijn.

lucgescheiden

#3 , 19 nov 2012 10:07

Enerzijds dacht ik dat een keuring pas verplicht is bij serieuse wijzigingen bv bij volledige vernieuwing, of installatie van toestellen met een hoger verbruik.
Wanneer het gaat over kleine dingetjes herstellen aan een bestaande installatie, zal de factuur van een herkend electricien wellicht volstaan.

U laat immers evenmin een keuring doorvoeren wanneer u zelf een lamp vervangt in uw bureau-lamp, en
van een herkend electricien mag verwacht worden dat hij deskundig genoeg is.

Anderzijds heeft er een scheiding plaats gehad tussen de activiteiten; leveren van electriciteit / beheer van openbaar electriciteitsnet.
Sinds deze scheiding is het de beheerder die strengere wetten stelt, bv nieuwe tellers die dan nieuwe verdeelkasten vereisen,
nieuwe verdeelkasten die aanleiding geven tot keuringen, ...

In het belang van uw eigen veiligheid is het noodzakelijk dat uw installatie in orde is, echter
alleen de aanwezigheid van een keuringsbewijs maakt een installatie niet meer of minder in orde.
Mocht dit wel het geval zijn, zouden brandverzekeraars dit al jaren mogen eisen bij afsluiten van een nieuwe brandpolis.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Xastheron

#4 , 19 nov 2012 10:51

Enerzijds dacht ik dat een keuring pas verplicht is bij serieuse wijzigingen bv bij volledige vernieuwing, of installatie van toestellen met een hoger verbruik.
TS heeft het over een "nieuwe woonst". Eén der verplichte documenten die bij de akte gevoegd moet worden, is een keuringsverslag van de elektrische installatie.

Derhalve: keuring is verplicht bij verkoop van een woning.

lucgescheiden

#5 , 19 nov 2012 12:58

Sorry, u hebt gelijk wat betreft keuring van nieuwe woningen.

U verwijst echter naar een verplichte keuring bij 'verkoop' ...

Xastheron

#6 , 19 nov 2012 13:35

Omdat m.i. nieuwe woonst slaat op "het huis dat ik ga betrekken" of "mijn nieuwe thuis". Ik denk dat TS een huis gekocht heeft en we het niet over een nieuwbouw hebben.

Blijft natuurlijk speculatie, gezien TS nog niet uitgeklaard heeft wat hij/zij juist bedoelt.

Lightning

#7 , 19 nov 2012 13:41

Nieuwbouw wordt ook gekeurd.

lucgescheiden

#8 , 19 nov 2012 14:43

1. Een nieuwe installatie dient te worden gekeurd. Of dit nu nieuwbouw betreft of niet.

2. In geval TS een nieuwe installatie aankocht, dient de overeenkomst te vermelden wie aansprakelijk is voor de keuringskosten, koper of verkoper.

3. In het geval TS een bestaande installatie aankocht, kan TS zich verschuilen achter de omschrijving van de installatie zoals deze werd geregistreerd door de notaris,
om een keuring te ontlopen.

4. Wanneer er na aankoop wijzigingen werden aangebracht, berust de de aansprakelijkheid bij de installateur, zijnde de electricien of de doe-het-zelver.

5. In geval van brand kan een verzekeraar een belabberde installatie als uitvlucht hanteren om niet uit te betalen(?)

Is dit een juridisch correcte samenvatting?

Lightning

#9 , 19 nov 2012 14:50

Zie: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... allations/" onclick="window.open(this.href);return false;
3. In het geval TS een bestaande installatie aankocht, kan TS zich verschuilen achter de omschrijving van de installatie zoals deze werd geregistreerd door de notaris,
om een keuring te ontlopen.
En bij een verkoop is het de koper die de verplichting tot conform maken van de installatie + bijhorende herkeuring overneemt.

lucgescheiden

#10 , 19 nov 2012 15:16

Wilt de notaris hier onpartijdig in optreden zal hij dus:
- of aan de verkoper een attest dienen te vragen
- of voorafgaandelijk een keuring op te leggen
zoniet bestaat de kans dat hij een woning verkoopt met 'verborgen gebrek(en)' ???

insomnia
Topic Starter

#11 , 24 nov 2012 21:52

Het betreft bestaand huis dat ik overgekocht heb van vorige eigenaar.

Er is helemaal geen gevaar op elektrocutie, enkel de aarding dient gefikst te worden maar dat kan ik zelf. Ik ben burg ir. maar ben natuurlijk geen erkend elektricien...

lucgescheiden

#12 , 25 nov 2012 12:30

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarding" onclick="window.open(this.href);return false;

Xastheron

#13 , 26 nov 2012 10:40

Er is helemaal geen gevaar op elektrocutie, enkel de aarding dient gefikst te worden maar dat kan ik zelf. Ik ben burg ir. maar ben natuurlijk geen erkend elektricien...
Je hoeft ook helemaal geen erkend elektricien te zijn. Er zijn veel ing.'s en ir.'s laat staan een groot aantal klussers, DHZ'ers en mensen die ooit eens een boekje elektriciteit hebben vastgehad, die hun eigen elektriciteitsinstallatie in orde brengen.

Wat wel moet, is dat je het nadien laat controleren door een officiëel erkend onafhankelijk controleorgaan (geloof dat er 5 verschillende zijn in België). Kostprijs afhankelijk van of je een volledige keuring laat doen, of enkel laat controleren wat er de vorige keer niet in orde was (dan moet je wel terug hetzelfde bureau inschakelen).

patjebrussel

#14 , 26 nov 2012 12:39

Je hoeft ook helemaal geen erkend elektricien te zijn. Er zijn veel ing.'s en ir.'s laat staan een groot aantal klussers, DHZ'ers en mensen die ooit eens een boekje elektriciteit hebben vastgehad, die hun eigen elektriciteitsinstallatie in orde brengen.

Wat wel moet, is dat je het nadien laat controleren door een officiëel erkend onafhankelijk controleorgaan (geloof dat er 5 verschillende zijn in België). Kostprijs afhankelijk van of je een volledige keuring laat doen, of enkel laat controleren wat er de vorige keer niet in orde was (dan moet je wel terug hetzelfde bureau inschakelen).
Nee ! Hoeft niet !

patjebrussel

#15 , 26 nov 2012 12:40

En laat nu net de aarding zijn die een elektrocutie kan voorkomen (of waarom denk je dat er een aarding moet zijn ?)

Terug naar “Kopen”