aankoop grond met geld van bankgift ouders, samen bouwen

dingeling
Topic Starter
Berichten: 2

aankoop grond met geld van bankgift ouders, samen bouwen

#1 , 30 okt 2012 21:14

wij (mijn man en ik = getrouwd met wettelijk stelsel) zouden graag aan bouwen beginnen.
we hebben reeds een geschikte bouwgrond op het oog.
ikzelf zou deze grond aankopen met geld dat ik via een bankgift van mijn ouders als voorschot op de erfenis hebt ontvangen.
om er nu voor te zorgen dat indien er ooit iets mis mocht gaan in ons huwelijk, wil ik mij via de notaris voldoende wapenen.
ik zou er bijgevolg willen voor zorgen dat indien het tot een scheiding zou komen de waarde van grond eerst aan mij uitgekeerd wordt en nadien de waarde van het huis (dat we samen zouden bekostigen) in twee wordt gedeeld.

ik dacht dat dit enkel mogelijk was via een huwelijkscontract en dat ik de grond dat volledig zelf moest aankopen.
nu hoorde ik van een collega dat het ook mogelijk zou zijn dat we beiden zouden tekenen bij de notariële akte (en de grond dus samen kopen), maar hier dan wel een schuldvordering van mijn man aan mij in te laten opnemen.
de tweede manier zou in ieder geval wel geld uitsparen (een huwelijkscontract zijn extra kosten hé) en naar erfrecht kan er ook geen probleem zijn, want we zijn er zeker van om kindjes te kopen...

kan iemand mij zeggen of het voorstel waterdicht is?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 03 nov 2012 18:59

Ik stel het wellicht te simpel, maar te overwegen vind ik:

1. Als jij de grond alleen koopt, is in principe alles wat erop wordt gebouwd ook van jou. Hiertegen kan je man zich wapenen, maar het is maar zo-zo.

2. Kopen jullie de grond samen en betekent dat dan dat je man aanzienlijk minder dan de helft betaalt aan het geheel (grond + woning), dan kan je inderdaad het verschil aan inbreng laten vaststellen door de notaris. Dat betekent dan dat bij eventuele scheiding, je man jou dat bedrag dient uit te keren. Echter, 1 nadeel dat ik hierin zie voor jou: onroerend goed stijgt veelal in waarde. M.a.w. wat nu 5 euro is, is in de toekomst misschien heel wat méér waard. Echter, dat is koffiedik kijken en kan ook in zijn nadeel uitdraaien, bv. bij scheiding nog tijdens de bouwwerken of heel snel na beëindiging ervan. Een "nieuwe" nieuwbouwwoning brengt meestal niet zoveel op als ze heeft gekost.

Heb je de mogelijkheid al eens bekeken om de verdeling gewoon procentueel op te nemen in de akte? Bv. jij betaalt 70 procent van de totaalprijs van het project (grond + huis dus), hij 30 procent en dus laat je dat ook zo beschrijven in de akte. Dat zou een piste zijn die ik zou overwegen. Zo is het eerlijk naar beide partijen toe en als je partner ooit nog in de mogelijkheid komt, kan hij altijd later nog investeren in extra onroerend goed (bv. een appartementje kopen en verhuren of zo).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2012 21:22

Kopen jullie de grond samen en betekent dat dan dat je man aanzienlijk minder dan de helft betaalt aan het geheel (grond + woning), dan kan je inderdaad het verschil aan inbreng laten vaststellen door de notaris. Dat betekent dan dat bij eventuele scheiding, je man jou dat bedrag dient uit te keren. Echter, 1 nadeel dat ik hierin zie voor jou: onroerend goed stijgt veelal in waarde. M.a.w. wat nu 5 euro is, is in de toekomst misschien heel wat méér waard
Burgerlijk Wetboek Art. 1435. De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed [....]

Men kan dus de grond samen kopen, zodat die in de huwgemeenschap valt. In de aankoopakte kan bepaald worden dat het gaat om een herbelegging door mevrouw van eigen gelden. Als er later een echtscheiding komt en de woning moet verdeeld worden heeft mevrouw ook recht op de meerwaarde van de grond.

Reclame

dingeling
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 11 nov 2012 10:54

dat dacht ik ook, scorpioen. dus het voorstel van de notaris maw waterdicht en zo lijkt eerlijk. en voordeliger dan het huwelijkscontract betalen.
alvast bedankt voor de reacties

Terug naar “Kopen”