Hallo allemaal,
Ik zit met het volgende probleem, en weet niet goed wat ik moet doen.
2 jaar geleden hebben we een huis gekocht. Op dat moment was het huis verwarmd met mazout, en er was op de tank een groene dop en een attest dat de tank goedgekeurd was. Een tijdje geleden is men in onze straat begonnen met wegenwerken, en heraanleg van bepaalde nutsleidingen (elec, gas,...). Bij graafwerken voor onze deur hadden ze ons al opgemerkt dat er een mazoutgeur vastgesteld was. We zijn terug naar de notaris geweest, en hebben dat probleem voorgelegd. De notaris heeft de vorige eigenaar bij haar geroepen en het uiteindelijke resultaat was het volgende :
"Mevrouw Xxxxxx was vandaag op mijn kantoor.
Zij bevestigt dat inderdaad 22 jaar geleden een leiding onder de oprit werd stuk gereden.
De verzekering van de veroorzaker is tussengekomen en heeft alles hersteld, namelijk werd de leiding hersteld en werd eveneens de grond langs de leiding tot in de kruipkelder afgegraven en vervangen door nieuwe grond.
Aangezien mevrouw Xxxxxx van oordeel is dat dit probleem toen volledig opgelost werd, is er tegenover u ook nooit over gesproken.
Zij is dan ook niet bereid om tussen te komen in de kosten van de offerte of eventuele andere kosten. Die zouden dan volgens haar moeten verhaald worden op diegene die het destijds veroorzaakt heeft."
We gingen er dus vanuit dat die mazoutgeur dus "restanten" waren na de sanering.
Na het aanleggen van de gasleidingen in onze straat zijn we overgeschakeld op gas, en heb ik de tank laten reinigen en opvullen (tank ligt onder de oprit) door een erkende firma. Ik heb dan ook een attest dat de tank niet lek was, maar omdat ze opgevuld is en niet verwijderd staat er op dat de grond rondom niet onderzocht is.
Ondertussen zijn de werken in onze straat verder gegaan, en waren we verplicht om vuil water af te scheiden van hemelwater. We moesten dus een water- of verzinkput laten steken. Ik heb dus een gat laten graven in mijn tuin, en tot mijn verbazing was alle grond die we uit die put hebben gehaald vervuild met mazout. Volgens mij is er in der tijd eigenlijk helemaal niet zo veel gesaneerd, en was het meeste in de grond blijven zitten.
De vraag is nu of ik de vorige eigenaar nog aansprakelijk kan stellen voor een "verborgen gebrek", en haar kan laten opdraaien voor een eventuele sanering.
Volgende feiten staan vast :
- In de verkoopsacte is niets opgenomen over de eventuele vervuiling
- Bij aankoop was de tank voorzien van een groene dop
- Na sanering heb ik een attest dat de tank "niet lekte"
Alvast bedankt voor jullie advies.