hypotheek + brandpolis

bartve
Topic Starter

hypotheek + brandpolis

#1 , 22 okt 2012 14:48

Mag een bank je verplichten om ook een brandpolis en gezinspolis bij de hypotheek te kopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 22 okt 2012 15:18

Dit is een voorwaarde voor het verkrijgen van een gunstigere rente. Gangbare praktijk.

wanton

#3 , 22 okt 2012 15:19

Neen dat kunnen ze niet. Ze zullen wel eisen dat er een brandpolis is. In het beste geval kunnen ze een tegenprestatie 'voorstellen' indien je één of meerdere polissen via hen neemt. bijvoorbeeld : een lager tarief voor de lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bartve
Topic Starter

#4 , 22 okt 2012 22:27

maar wat mag er nu eigenlijk wettelijk?

kan ik zeggen ik neem ergens anders een brandpolis tenzij je me een betere rente geeft?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2012 23:10

Zorgen dat u zo snel mogelijk bij andere banken navraag doet naar de voorwaarden.

Xastheron

#6 , 23 okt 2012 07:54

maar wat mag er nu eigenlijk wettelijk?

kan ik zeggen ik neem ergens anders een brandpolis tenzij je me een betere rente geeft?
Het werkt omgekeerd: zij geven je de rente die op de offerte staat met de voorwaarde dat je bvb een brandpolis, SSV of dergelijke meer bij hun neemt. Hun "korting" in rente maken ze dan goed door de mogelijk dure brandpolis...

pAscAl54321

#7 , 23 okt 2012 10:34

Is ook gebruikelijk de brandverzekering te nemen en zo goedkopere rente te hebben , en na een jaar overstappen op andere ' goedkopere' brandverzekering. Maar je kunt beter blijven onderhandelen en vooral vergelijken VOOR je je lening neemt

Xastheron

#8 , 23 okt 2012 11:27

Is ook gebruikelijk de brandverzekering te nemen en zo goedkopere rente te hebben , en na een jaar overstappen op andere ' goedkopere' brandverzekering.
Oppassen: kleine lettertjes erop nalezen. Meestal staat er in het contract dat u deze brandverzekering voor de termijn van de hypothecaire lening moet aanhouden...

wanton

#9 , 23 okt 2012 17:56

Oppassen: kleine lettertjes erop nalezen. Meestal staat er in het contract dat u deze brandverzekering voor de termijn van de hypothecaire lening moet aanhouden...
De kredietverlener kan idd eisen dat er gedurende de hele termijn van de lening een brandverzekering is. Meer niet. Ook dus niet dat zij bij een bevriende maatschappij wordt genomen. Weet ook dat een brandverzekering niet wettelijk verplicht is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lightning

#10 , 23 okt 2012 18:19

De kredietverlener mag het afnemen van andere producten koppelen aan kortingen (op de rentevoet) die komen te vervallen van zodra de kredietnemer die bijkomende contracten stopzet. Dat is overigens de laatste jaren een courante praktijk bij het afsluiten van hypothecaire kredieten. Vroeger ging de vlieger van pAscAl54321 nog weleens op, maar de kredietverleners worden ook slimmer...

Terug naar “Kopen”