Hoelang moet je gedomicilieerd zijn vooralleer je woning te

Fabi
Topic Starter

Hoelang moet je gedomicilieerd zijn vooralleer je woning te

#1 , 20 okt 2012 12:55

Hoelang moet je gedomicilieerd zijn vooralleer je je woning zonder problemen kan verkopen?
Dank u!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 okt 2012 12:58

Ge kunt verkopen zonder er ooit gedomicileerd te zijn geweest. Bijv. tweede verblijf of beleggingseigendom.
Enkel indien men voor de woning die men zelf bewoont premie of andere voordelen heeft genoten zijn er soms voorwaarden.
Daarvoor moet men individueeel nagaan in welke mate er premies of belastingsverminderingen zijn verkregen. In sommige gevallen is er ook een meerwaardebelasting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xastheron

#3 , 22 okt 2012 07:56

Ik ken 2 mogelijke situaties die voor "problemen" kunnen zorgen, maar deze zijn niet de enige mogelijke!

1) U kocht onder "klein beschrijf": u dient 3 jaar gedomicilleerd te blijven (ja, er wonen, andere constructies kunnen aanschouwd worden als domicilliefraude)
2) U ging een lening aan bij het Vlaams Woningfonds: zie bepalingen bij uw lening. Ik dacht dat u zich er dan toe verbond 20 jaar in het huis te wonen (of 20jaar het huis te bezitten).

Mogelijk zijn 1 en/of 2 van toepassing bij u, mogelijk niet. Hiervoor zal u wat meer informatie moeten verschaffen.

Reclame

Fabi
Topic Starter

#4 , 24 okt 2012 15:47

Ik heb even info genomen bij enkele immo's en die weten mij te zeggen dat je 12 maanden moet gedomicilieerd zijn. Enkel de bank geeft een boete "wederbeleggingsvergoeding", van 3 maanden. Ik ga binnenkort es naar een notaris voor het zekere.
Mocht iemand ondertussen nog iets meer weten, post er maar op los! :wink:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2012 17:49

En hebben die immo kantoren dan ook de nodige wetteksten aangegeven of zetten ze dat op papier met handtekening?

Xastheron

#6 , 25 okt 2012 10:45

Die wederbeleggingsvergoeding staat volledig los van al of niet gedomicilleerd te zijn. Dit is een vergoeding voor het vervroegd afbetalen van de lening.

dieke

#7 , 29 okt 2012 11:36

Om een correct antwoord op je vraag te krijgen, zal je toch al eens een keer de eerste post van Xastheron even goed moeten lezen en vertellen of u onder 1 of 2 valt.

patjebrussel

#8 , 29 okt 2012 15:10

Die wederbeleggingsvergoeding staat volledig los van al of niet gedomicilleerd te zijn. Dit is een vergoeding voor het vervroegd afbetalen van de lening.
De rest ook.

Je kan je eigendom altijd verkopen. OP is nogal onduidelijk.
Ik 'moet' hier zogezegd ook 3 jaar wonen, ben niet van plan, eens de woning opgeknapt en als ik een goede prijs krijg, is die verkocht, punt uit. De boete van klein beschrijf zal niet opwegen tegenover de eventuele winst. Is iets van een 5000 euro, so what,... .

Fabi
Topic Starter

#9 , 31 okt 2012 15:41

Ik heb enige info,

dus als je binnen de termijn van 2 jaar je woning verkoopt, moet je indien je klein beschrijf genoot, een "boete" tot groot beschrijf betalen. Maar als je je woning NA 2jaar en VOOR 3 jaar verkoopt dan krijg je daarbovenop nog eens intresten te betalen vanaf de datum akte.

Maar koop je in het eerste geval géén nieuwe woning, dan kan je dit terugvragen via de notaris, die vraagt dit aan en je krijgt een deel terug denk 2/5 den OF 3/5 den.

Maar als je een nieuwe woning koopt dan is 't verloren geld en krijg je maar een klein stukje mee naar de nieuwe woning. :(

tot later!

Terug naar “Kopen”