Vraag ivm keuring elektriciteit

Tom_kleine
Topic Starter

Vraag ivm keuring elektriciteit

#1 , 15 okt 2012 16:19

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar helaas niet op relevante resultaten uitgekomen.

Bij een negatief keuringsverslag is men verplicht om binnen de 18 maanden na aankoop de nodige aanpassingen te laten uitvoeren zodat er een gelidge keuring kan bekomen worden. Wat indien deze termijn overschreden wordt? Wat kunnen de mogelijke gevolgen zijn? Alvast bedankt, indien er reeds een topic bestaat, gelieve deze dan door te geven, zodat ik deze kan verwijderen, vriendelijke groeten,

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2012 16:29

Normaal zal de maatschappij die de instalatie destijds heeft gekeurd, u vragen of de installatie inorde werd gebracht. Indien je hierop Ja antwoord en zegt dat een andere maatschappij de installatie gekeurd heeft zal je meer dan waarschijnlijk niets meer horen. Ze vragen zelf niet eens een kopie van het nieuwe keuringsverslag. Mijn zoon heeft dit meegemaakt. Weer typîsch Belgisch.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 okt 2012 19:32

Normaal zal de maatschappij die de instalatie destijds heeft gekeurd, u vragen of de installatie inorde werd gebracht. Indien je hierop Ja antwoord en zegt dat een andere maatschappij de installatie gekeurd heeft zal je meer dan waarschijnlijk niets meer horen. Ze vragen zelf niet eens een kopie van het nieuwe keuringsverslag. Mijn zoon heeft dit meegemaakt. Weer typîsch Belgisch.
Zoiets als de "loterij" van het EPC!!! Klinkt goed maar uitvoering is een dikke buis. Als men ziet wie gemachtigd is dergelijk onderzoek uit te voeren zegt dat al genoeg......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Xastheron

#4 , 16 okt 2012 08:44

In principe zou de energiemaatschappij uw installatie moeten komen afsluiten en vergrendelen totdat u een geldig conform keuringsverslag kan voorleggen. Vooral indien u ooit eens van meter wil veranderen (overschakelen naar dubbel tarief bvb), dan zal u weerom dit geldig conformiteitsattest moeten voorleggen voordat men uw meters vervangt.

Er gaan ook gevaren hand in hand met een niet-conforme elektriciteitsintallatie, aan u om in te schatten hoe groot deze risico's zijn. Indien het bvb geweten is bij de verzekering (of als ze erachter komen) dat uw elektriciteitsinstallatie niet conform is, en uw huis ondervindt brandschade door een brandje ontstaan door kortsluiting, dan is de kans extreem groot dat men u niet uitbetaalt.

Tom_kleine
Topic Starter

#5 , 16 okt 2012 10:10

Bij aardgasinstallaties zou dat zeker de regel moeten zijn. In feite zou er een prioriteitenlijst moeten zijn. Wanneer een installatie in dermate slechte staat is zou het tijdelijk afsluiten van de energie tot er een geldige keuring is de enige mogelijkheid zijn om nadien een veilige bewoning te garanderen.

Hier gaat het mij meer om de juridische grond. Er wordt gesproken over 18 maanden. Wie controleert dat effectief? Wat als dat 18 maanden en 3 dagen is? Ik ben dan 3 dagen niet in regel. Wat zijn de consequenties buiten het feit dat de verzekering moeilijk kan doen indien er binnen die 3 dagen bijvoorbeeld brand ontstaat door een kortsluiting. Doet diezelfde verzekering niet even moeilijk als het zou gaan om een periode van 17 maanden en 27 dagen bijvoorbeeld?

Tope

#6 , 16 okt 2012 10:17

Ik meen ergens gelezen te hebben dat die periode van 18 maanden kan verlengd worden wegens 'bijzondere omstandigheden', maar vind niet meer terug waar.

Xastheron

#7 , 16 okt 2012 12:46

Hier gaat het mij meer om de juridische grond. Er wordt gesproken over 18 maanden. Wie controleert dat effectief? Wat als dat 18 maanden en 3 dagen is? Ik ben dan 3 dagen niet in regel. Wat zijn de consequenties buiten het feit dat de verzekering moeilijk kan doen indien er binnen die 3 dagen bijvoorbeeld brand ontstaat door een kortsluiting. Doet diezelfde verzekering niet even moeilijk als het zou gaan om een periode van 17 maanden en 27 dagen bijvoorbeeld?
Ik weet niet wat de verzekering al dan niet doet tijdens de overbruggingsperiode. Daar kan ik u enkel aanraden om ofwel met uw verzekeringsmakelaar contact op te nemen of uw polis na te lezen om 100% zekerheid te scheppen over uw situatie.

Naar de juridische grond: 18maand na afgifte van het keuringsattest (dus de datum op het document). Normaal gezien moet de vervaldatum er ook op staan. De voorwaarde "binnen 18 maand laten herkeuren + conform zijn na keuring" is een voorwaarde om aangesloten te mogen blijven op het net. Indien u niet in regel valt heeft de distributiemaatschappij het recht u los te koppelen. Daar komt het eigenlijk op neer.

limelight

#8 , 16 okt 2012 13:58

Maar gebeurt dat ook effectief? Ik had vernomen dat er eigenlijk geen sancties en boetes aan verbonden waren. Dat je dus om in regel te zijn wel moet herkeuren, maar dat er in de praktijk niets gebeurt als je dat niet laat doen. Kan iemand zeggen wat er effectief gebeurd?

Xastheron

#9 , 16 okt 2012 14:39

"Effectief" zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren. De firma's die bevoegd zijn voor deze controles gaan zich niet bezig houden met het opvolgen van een dossier van een particuliere woning, gezien ze vaak veel grotere klanten hebben en hierbij meer dan genoeg werk moeten verrichten.

Het is eerder voor uw gemoedsrust (veiligheid + verzekeringen) dat u dit best in orde brengt. Aan u om te oordelen hoe "erg" de gebreken in uw installatie zijn...

Jorre

#10 , 16 okt 2012 15:36

Is het niet eerder ter bescherming van de consument dat men gesteld heeft dat de consument voldoende tijd moeten kunnen krijgen om de situatie conform te krijgen, en dat men daarom een termijn heeft gesteld van 18 maanden wat ruim voldoende zou moeten zijn? En dit om te voorkomen dat verzekeringsmaatschappijen de consument anders konden weigeren?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 okt 2012 15:54

U heeft een huis gekocht met negatief elektriciteitsattest. Wat moet u doen als koper?

De koper van een huis met een negatief attest moet de installatie (laten) controleren en aanpassen conform de AREI-regelgeving. Binnen de 18 maand volgend op de verkoopsakte dient de koper een herkeuring te laten uitvoeren door een erkend controleorganisme. Als men deze verplichting niet nakomt, zal het afgekeurde dossier worden overgemaakt aan de federale overheid en riskeert de koper een geldboete. Zonder keuringsattest komt de verzekering ook niet meer tussen bij brand of ongevallen die te wijten zijn aan een gebrekkige installatie.
http://economie.fgov.be/nl/consument/En ... allations/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jorre

#12 , 16 okt 2012 16:01

Ik vond dit terug bij een energiedeskundige:
Hoelang is een positief verslag geldig?
Een positief keuringsverslag is 25 jaar geldig, voor zover geen belangrijke aanpassingen aan de installatie worden doorgevoerd. De vervaldatum staat duidelijk op het attest vermeld.
Wanneer de installatie wordt afgekeurd, hetgeen vaak gebeurt bij oudere installaties, is het de plicht van de verkoper om in de authentieke akte de verplichting voor de koper te doen vermelden om zijn identiteit en de datum van de officiële akte van verkoop schriftelijk mee te delen aan het erkend organisme dat het controleonderzoek van de elektrische installatie heeft uitgevoerd.

Het is de plicht van de koper om, afhankelijk van de inbreuken, binnen de 12 of (meestal) 18 maanden na de keuring de installatie te laten aanpassen om de aangegeven inbreuken te verhelpen, en een herkeuring te laten uitvoeren. Deze nieuwe keuring mag niet uit het oog worden verloren om latere discussies met de verzekeringsmaatschappij, bij eventuele schade door bvb kortsluiting, te vermijden.
De datum waartegen de nieuwe keuring moet uitgevoerd worden is terug te vinden op het keuringsverslag. De herkeuring mag door een ander keuringsorganisme gebeuren dan het organisme dat de eerste keuring uitvoerde. Indien er tijdens het nieuwe controleonderzoek vastgesteld wordt dat er nog steeds overtredingen overblijven, dan wordt de Federale Overheidsdienst Energie hiervan ingelicht.
Livios.be had het vorig jaar reeds over sancties na een negatieve keuring.

of nog zoals in dit artikel uit De Morgen: Elektriciteitscontrole bij verkoop huis is lege doos

Jorre

#13 , 16 okt 2012 16:03

Het is maar hoe je het bekijkt.
Als je jezelf in regel stelt, heb je later bij een eventuele verkoop of een schadegeval al een probleem minder.

patjebrussel

#14 , 17 okt 2012 05:01

Het probleem is dat vele installaties worden afgekeurd bij ontbreken van wat papier of geen aanduiding op de automaten/zekeringen. Nu zie ik niet in wat dit als brandgevaar kan opleveren. Ook hier blijft de wetgever in gebreke om duidelijke regels op te stellen.
En je moet de installatie herkeuren bij dezelfde instantie, dit werkt muggeziften in de hand, kassa kassa.
En wat betreft die gasinstalaltie : dit mag de aannemer zelf keuren, ook dat is de omgekeerde logica, je zal je eigen buizerij nogal afkeuren ja,... waarom mag de electricien zijn eigen instalaltie dan niet keuren ?

Xastheron

#15 , 17 okt 2012 08:02

Gasintallaties worden niet gecontroleerd omdat ze niet ondergebracht zijn in een PED categorie omwille van de lage druk en doormeter, ondanks het medium dat erdoor stroomt. De officiële categorisering van die leidingen is "categorie 0", wat betekent dat "standard engineering practices" volstaan. Zolang de plaatser van de gasinstallatie dus zijn "gezond verstand" (ik gebruik deze term heel losjes want mijn praktijkervaring leert dat dit soms ver zoek is) gebruikt, dan volstaat dit.

Dit is gegroeid uit de (petro)chemie sector, waar men anders elke leiding zou moeten inspecteren, wat onbegonnen werk is als je weet dat op bvb BASF enkele milioenen kilometers leiding ligt. Zelf bij zwavelzuur en dergelijke dat via een 1 of 2 duimse leiding stroomt, daar wordt de leiding niet gecontroleerd buiten hier en daar misschien een spot check op een lasnaad.

De regelgeving rond elektriciteit ligt nu eenmaal anders... Of dit een goede of slechte zaak is, laat ik in het midden.

Terug naar “Kopen”