Zoiets als de "loterij" van het EPC!!! Klinkt goed maar uitvoering is een dikke buis. Als men ziet wie gemachtigd is dergelijk onderzoek uit te voeren zegt dat al genoeg......Normaal zal de maatschappij die de instalatie destijds heeft gekeurd, u vragen of de installatie inorde werd gebracht. Indien je hierop Ja antwoord en zegt dat een andere maatschappij de installatie gekeurd heeft zal je meer dan waarschijnlijk niets meer horen. Ze vragen zelf niet eens een kopie van het nieuwe keuringsverslag. Mijn zoon heeft dit meegemaakt. Weer typîsch Belgisch.
Ik weet niet wat de verzekering al dan niet doet tijdens de overbruggingsperiode. Daar kan ik u enkel aanraden om ofwel met uw verzekeringsmakelaar contact op te nemen of uw polis na te lezen om 100% zekerheid te scheppen over uw situatie.Hier gaat het mij meer om de juridische grond. Er wordt gesproken over 18 maanden. Wie controleert dat effectief? Wat als dat 18 maanden en 3 dagen is? Ik ben dan 3 dagen niet in regel. Wat zijn de consequenties buiten het feit dat de verzekering moeilijk kan doen indien er binnen die 3 dagen bijvoorbeeld brand ontstaat door een kortsluiting. Doet diezelfde verzekering niet even moeilijk als het zou gaan om een periode van 17 maanden en 27 dagen bijvoorbeeld?
Livios.be had het vorig jaar reeds over sancties na een negatieve keuring.Hoelang is een positief verslag geldig?
Een positief keuringsverslag is 25 jaar geldig, voor zover geen belangrijke aanpassingen aan de installatie worden doorgevoerd. De vervaldatum staat duidelijk op het attest vermeld.
Wanneer de installatie wordt afgekeurd, hetgeen vaak gebeurt bij oudere installaties, is het de plicht van de verkoper om in de authentieke akte de verplichting voor de koper te doen vermelden om zijn identiteit en de datum van de officiële akte van verkoop schriftelijk mee te delen aan het erkend organisme dat het controleonderzoek van de elektrische installatie heeft uitgevoerd.
Het is de plicht van de koper om, afhankelijk van de inbreuken, binnen de 12 of (meestal) 18 maanden na de keuring de installatie te laten aanpassen om de aangegeven inbreuken te verhelpen, en een herkeuring te laten uitvoeren. Deze nieuwe keuring mag niet uit het oog worden verloren om latere discussies met de verzekeringsmaatschappij, bij eventuele schade door bvb kortsluiting, te vermijden.
De datum waartegen de nieuwe keuring moet uitgevoerd worden is terug te vinden op het keuringsverslag. De herkeuring mag door een ander keuringsorganisme gebeuren dan het organisme dat de eerste keuring uitvoerde. Indien er tijdens het nieuwe controleonderzoek vastgesteld wordt dat er nog steeds overtredingen overblijven, dan wordt de Federale Overheidsdienst Energie hiervan ingelicht.