Huis verkopen - termijn aanvragen lening door koper

tismoeilijk
Topic Starter

Huis verkopen - termijn aanvragen lening door koper

#1 , 11 okt 2012 09:44

beste,

wij verkopen het ouderlijk huis.
Er is een bod van een koppel en wij hebben het aanvaard via sms.

de compromis zou volgende week moeten getekend worden.
zij willen een opschortende voorwaarde in het compromis : onder voorbehoud van het krijgen van een lening bij de bank. Tot zover ok.

Wie weet hoelang het duurt eer ze weten of ze een lening bij een bank krijgen?

want wij willen in de compromis ook een opschortende voorwaarde laten opnemen : nl dat ze bvb 2 weken de tijd krijgen om een lening te krijgen. En dat anders de verkoop niet doorgaat natuurlijk.

Dit om te voorkomen dat ze ons maanden lang aan het lijntje houden...

dank voor een reaktie (hoe meer we weten hoe beter natuurlijk :-))

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 okt 2012 09:50

Een goede koper heeft al contact opgenomen met de bank, en het verkrijgen van de lening (of de weigering) is dan nog maar een formaliteit. Kan wel enkele weken duren naargelang de bank.

Beter is om te vragen dat ze u bewijs van weigering leveren, en dit binnen de 30 dagen. Als ze daarna nog de koop willen afblazen (zelfs wegens geen lening) is het voorschot voor u.

tismoeilijk
Topic Starter

#3 , 11 okt 2012 10:14

ze willen het voorschot al geven als we volgende week de compromis ondertekenen.
als er dan in staat : onder voorbehoud van het krijgen van een lening, en ze krijgen de lening niet, dan moeten we dat voorschot toch terug geven?

normaal zou ik ook eerst naar een bank gaan en kijken voor een lening, alvorens ik een bod doe op een huis maar ja...

we riskeren hiermee ook andere kandidaat kopers kwijt te raken indien het weken op zich laat wachten ! (we hebben nog twee andere kandidaten maar die gaan geen maand meer wachten natuurlijk :(

Reclame

Turaki

#4 , 11 okt 2012 10:25

Daarvoor is die opschortende voorwaarde: om het voorschot terug te krijgen mochten ze geen lening kunnen krijgen. Dit wordt ook normaal betaald bij het tekenen van de compromis (aan de notaris, die dit dan vastzet).

Koop is trouwens reeds gesloten, u kan nu niet meer beslissen om aan iemand anders te verkopen.

tismoeilijk
Topic Starter

#5 , 11 okt 2012 10:36

Daarvoor is die opschortende voorwaarde: om het voorschot terug te krijgen mochten ze geen lening kunnen krijgen. Dit wordt ook normaal betaald bij het tekenen van de compromis (aan de notaris, die dit dan vastzet).

Koop is trouwens reeds gesloten, u kan nu niet meer beslissen om aan iemand anders te verkopen.

ze willen opeens dat die opschortende voorwaarde erin komt, terwijl ze eerder gezegd hadden dat ze al een lening konden krijgen.

soit. we zien wel.

en de koop is idd gesloten, we gaan zeker niet aan een ander verkopen. Dat zei ik trouwens ook aan degene als tweede kandidaat koper aan het wachten is. En nog een ander zei zelfs tegen mij, 'en als ik meer bied'? Ik zei neen, we hebben reeds het bod van de eerste aanvaard.

-> wat zetten we dus in de compromis van termijn ivm het aanvragen van hun lening?

Turaki

#6 , 11 okt 2012 10:42

Staat opschortende voorwaarde niet in hun bod, kan u weigeren deze in de compromis op te nemen.

Mocht u deze voorwaarde toch in het compromis laten opnemen, termijn voor leveren van bewijs van 30 dagen lijkt mij redelijk, 2 weken is volgens mij eerder kort.

Dat ze trouwens beweren een lening te kunnen krijgen, wil niets zeggen. Waarschijnlijk zijn ze al bij een bank geweest, en heeft deze hen laten weten dat dit gaat, maar pas na compromis kan de bank dit feitelijk goedkeuren. En als de bank (hoofdkantoor) dan opeens beslist dit toch niet te doen zijn zij het voorschot kwijt, terwijl zij hier niets aan konden doen.

tismoeilijk
Topic Starter

#7 , 11 okt 2012 11:48

onze notaris wil hen 1 week geven, gezien ze gezegd hebben een lening te kunnen krijgen.
Gaat het niet door, dan gaat het niet door.

Mijn beste vriendin heeft toendertijd met haar man binnen de tijdsspanne van 1 week 5 banken bezocht ivm een lening.

De andere potentiele koper is reeds op de hoogte dat we wachten tot de 1e koper hun lening al dan niet goedgekeurd wordt.

Xastheron

#8 , 11 okt 2012 12:08

Bij mij stond er 3 weken in om de opschortende voorwaarde in te kunnen roepen, mits voorleggen van 3 weigeringsattesten.

Het opstellen van dit attest (allé, de acceptatiecyclus) kan "snel" verlopen, maar dan moet de kredietmakelaar van goede wil zijn...

tismoeilijk
Topic Starter

#9 , 12 okt 2012 13:48

wij laten ook in de compromis zetten dat ze 3 weken krijgen om een lening te vinden

tismoeilijk
Topic Starter

#10 , 12 okt 2012 13:50

een vraagje : we hebben beide een versch notaris. De kosten blijven gelijk, dat weet ik maar wat zal dan het ereloon en kosten van de akte zijn die we moeten betalen?

Xastheron

#11 , 12 okt 2012 13:57

U betaalt geen ereloon voor de akte, dat is ten laste van de koper. Het enige dat u betaalt is het opzoekwerk + benodigde documenten (zoals EPC attest, elektrische keuring...).

De notaris krijgt voor 2 zaken een ereloon: het hypothecair schrijven en de eigenlijke verkoop. Deze kosten worden alletwee door de koper betaald. Deze kosten veranderen niet indien men 2 verschillende notarissen heeft (enkel de notarissen zien hun loon verdeeld worden).

tismoeilijk
Topic Starter

#12 , 12 okt 2012 14:00

U betaalt geen ereloon voor de akte, dat is ten laste van de koper. Het enige dat u betaalt is het opzoekwerk + benodigde documenten (zoals EPC attest, elektrische keuring...).

De notaris krijgt voor 2 zaken een ereloon: het hypothecair schrijven en de eigenlijke verkoop. Deze kosten worden alletwee door de koper betaald. Deze kosten veranderen niet indien men 2 verschillende notarissen heeft (enkel de notarissen zien hun loon verdeeld worden).

wij hebben zelf de electrische keuring + het EPC verslag + bouwkundige verslagen in orde gebracht en betaald

hoeveel % van de verkoopprijs moeten wij dan betalen aan de notaris?

Xastheron

#13 , 12 okt 2012 14:20

U bent toch de verkoper? U betaalt dus helemaal niets... de koper betaalt registratierechten, notariskosten op de aankoopprijs en notaris + aktekosten op het hypothecair schrijven. U moet toch niet betalen omdat uw koper een lening aangaat?

Mijn excuses als ik het onduidelijk uitdruk en er hierdoor verwarring ontstaat.

Turaki

#14 , 12 okt 2012 14:28

Om het nog verwarrender te maken: het is nergens bepaald wie de registratierechten moet betalen, maar uit gewoonte doet de koper dit altijd. Betaalt koper dit niet, kan de dienst registratie dit opeisen bij de verkoper.

tismoeilijk
Topic Starter

#15 , 22 okt 2012 13:37

de dag na het tekenen van het compromis is de schatter van hun bank al langsgeweest
hoe lang zou het ongeveer nog duren eer de hoofdzetel de lening goedkeurt?

ik had nog een tweede vraag :

als ze het saldo betaalt, hoe lang duurt het ongeveer eer de notaris de uitbetaling doet?

Terug naar “Kopen”