Boete na verkoop aan partner

KDM82
Topic Starter

Boete na verkoop aan partner

#1 , 09 okt 2012 18:57

Beste,

In 2009 koop ik een woning met mijn vorige partner. We waren wettelijk samenwonend.
Mijn domicilie heeft daar hooguit een paar maanden gestaan. Na "de scheiding" heeft mijn ex de volledige eigendom verworven van de woning en heb ik een overeenkomst van afstand getekend.

Kan er mij nu nog iets ten laste worden gelegd zoals een "boete" van de belastingen e.d.?
Wordt mijn afstand gezien als "verkocht"

Nu 2012 koop ik een woning met mijn huidige partner. kan dit problemen veroorzaken?

Dank bij voorbaat
KDM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 10 okt 2012 08:35

Tenzij u onder klein beschrijf kocht of via bvb het sociaal woningfonds leende en hierdoor domicileringsverplichtingen had, dan kan u een boete krijgen. Indien u onder het normaal registratierecht kocht, kan u waarschijnlijk een gedeelte van deze registratiekosten overdragen bij aankoop van uw nieuw woonst. Meldt dit aan de notaris en hij zal jou wel uitleggen waar je recht op hebt.

KDM82
Topic Starter

#3 , 10 okt 2012 18:25

Bedankt voor het antwoord.

Het was klein beschrijf. Bestaat er een verjaring van de boete?

Reclame

Xastheron

#4 , 11 okt 2012 08:41

Als je binnen de 3 jaar na registratie in het huis bent gaan wonen (domicilie plaatsen) en daar 3 jaar ononderbroken gewoond hebt, dan zit je veilig. Zorg ervoor dat je dus hieraan blijft voldoen door desnoods de akte een beetje uit te stellen.

Dit betekent naar registratierechten toe dat u "de volle pot" moet betalen op de nieuwe woning.

Niet naleven van die bepaling zorgt ervoor dat je 5% vd aankoopprijs ( van de vorige woning) moet bijstorten (de korting die u kreeg), en ik geloof dat in andere topics een boete van 1/3 van het registratiegeld aangehaald is. Betaalde u dus anno 2009 €6.000 aan de registratie, dan zou u bij niet naleven van de bepalingen €6.000 + €12.000/3 = €10.000 extra moeten afdragen aan de dienst registratie.

limelight

#5 , 11 okt 2012 13:29

Maar... een makelaar wist me ooit het volgende te vertellen over die boete:
Indien men 10% registratie rechten betaald heeft, en men binnen de 2 jaar een huis verkoopt. Dan kun je drie vijfden van de registratierechten terugvorderen. Bij klein beschrijf kun je daar geen aanspraak op maken. Maar.... na betaling van de boete heb je dan wel degelijk 10% betaald, en zou je volgens wat die makelaar me toen vertelde dus wel degelijk 3/5 kunnen terugtrekken van het totale bedrag aan registratie kosten.
Kan iemand bevestigen of die effectief zo is?

Terug naar “Kopen”