Dag allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum. Onverwacht vroeg heb ik nu de kans gekregen om een huis over te kopen van een familielid. Dit huis is volledig wat ik zoek, het had enkel wel een stuk makkelijker geweest als het twee jaar later te koop had gekomen. Nu liggen de zaken echter anders, en zal het ‘nu of nooit’ zijn voor dit huis.
Het huis zelf is in goede staat. Het is een ouder huis, maar de keuken en badkamer zijn recent vernieuwd. Daarnaast zijn alle voorzieningen zoals elektriciteit, verwarming,.. ed. aanwezig. Voorlopig zijn er geen dringende werken die moeten gebeuren aan het huis. Enkel het dak zou binnen dit en een jaar of 5 vernieuwd moeten worden aangezien het wat doorhangt. Verder zijn er geen gebreken.
De bedoeling is om de eerste drie jaar het huis te verhuren en daarna er zelf in gaan te wonen. (samen met m’n vriend)
Ik heb al navraag gedaan bij enkele banken ivm een lening. Mijn loon + de inkomsten van de huur, zijn voldoende om de lening af te betalen. (En nog wat te sparen)Op deze moment leen ik liever alleen (dus zonder mijn vriend). We hebben het hier al samen over gehad en we kunnen ons hier allebei in vinden.
Aangezien ik me toch liever niet ‘zomaar’ in dit avontuur stort heb ik graag wat meningen van andere mensen, liefst zo objectief mogelijk.
- Is het realistisch om als 22-jarige een huis te kopen en het dan direct verder te verhuren?
- Is het mogelijk om op deze moment alleen te lenen, maar vanaf ik met m’n vriend er zelf in gaan wonen, de lening te laten herzien zodat wij met z’n twee de lening gaan afbetalen?
- Volgens mij moet het huis voor de verkoop volledig gekeurd worden ivm energie ed. Heeft dit invloed op het verhuren van het huis?
- Een huis verhuren, doe je dit best samen met een immo kantoor? Of kan je dit ook prima op je eentje?
- …
Naast deze vragen zijn er nog wel wat, maar ik veronderstel dat ik in jullie antwoorden toch al veel info terug ga vinden.
Hebben jullie nog extra raad? Tof! Altijd welkom!!
Alvast erg bedankt voor jullie reacties!