Het speelde af en toe al door mijn hoofd, en onlangs kwam een bloglezer met de vraag. Ik heb niet genoeg informatie voor een echt antwoord – misschien hebben jullie input? Het draait om de situatie waarin mensen een huis hebben gekocht, de hypotheek is rond en het passeren over een paar maanden. In die maanden wordt de huizenkoper door zijn werkgever ontslagen (of de zaak gaat failliet). De oorzaak doet er niet zoveel toe, maar de kans hierop is momenteel nu eenmaal veel groter dan voorheen. Kan de hypotheek dan doorgaan?
Ik heb in mijn adviseursverleden weleens begrepen dat banken soms het bestaan van het dienstverband nog eens checken vlak voordat de gelden worden overgemaakt naar de notaris. Deze check vindt dan niet plaats bij de klant, maar bij het UWV ofzo. Hypotheekadviseurs en klanten merken er dan ook niets van, omdat het dienstverband eigenlijk altijd nog wel doorloopt.
Echter, in de hierboven beschreven situatie bestaat het dienstverband dan dus niet meer. Als het werkelijk zo is dat die check plaatvindt, wat doet de bank dan met een negatieve uitkomst? Gaan ze dan alsnog de hypotheek niet verstrekken? Dat zou de woningkoper in een onmogelijke positie brengen. Baan kwijt, dus een andere hypotheek aanvragen is geen optie. De ontbindende voorwaarden zijn allang verlopen dus… bankgarantie wordt door de verkoper verzilverd en de werkloze huizenkoper heeft een forse schuld?
Een ander aandachtspunt hierbij is de woonlastenverzekering. Ik denk zomaar dat veel mensen die nu een hypotheek aangaan zo’n verzekering wel afsluiten. Maar hoe zit het dan met de ingangsdatum? Gaat de verzekering in op de passeerdatum – dan valt de klant dus buiten de boot als hij voor de sleuteloverdracht z’n baan verliest. Dus dan is er alsnog een probleem, ook al gaat de hypotheek gewoon door.
Ik weet ook helemaal niet of die vermeende check werkelijk gedaan wordt. Wie mij meer kan vertellen over een eventuele finale controle voor de passeerdatum… graag!