Hallo,
Situatie:
- faillissement zaak: 2010
- uitspraak van verschoning: januari 2011 (schulden kwijt gescholden)
- notatie op zwarte lijst bij nationale bank tot 1 jaar na vonnis verschoning (dus tot januari 2013)
Wij zouden met het gezin graag een huisje kopen. (op naam van mijn partner en mezelf)
Bij het Vlaams Woningfonds kregen we te horen dat we 200.000 kunnen lenen voor een woning. De notatie bij de NB zou geen probleem vormen. Het vonnis van verschoning moest 'simpelweg' bij het dossier gevoegd worden.
Nu hebben wij een huisje gevonden met een waarde die iets hoger ligt dan 200.000. Bij onze bank kregen wij te horen dat dit met onze lonen en de steun van ouders (geschonken bedrag) een haalbare kaart is, maar dat het dossier goed voorbereid moet worden en dat het niet zeker is of het wordt goedgekeurd. De kans bestaat, gezien de notatie binnen ongeveer 4 maanden verloopt. Maar ze konden/wilden ons geen zekerheid bieden tot we met een concrete verkoopovereenkomst (met opschortende voorwaarden) zouden afkomen.
Mijn vraag:
- Waar baseert de bank zijn aanvaarding/afwijzing op in zulke gevallen?
- Hoe kan ik onderbouwen dat ik geen schulden meer heb (toevoegen vonnis bij aanvraag?)
- Zijn er acties die ik kan ondernemen om onze positie te versterken? vb. brief advocaat, toenmalige curator,...?
- Zou het mogelijk zijn om het verlijden van de akte uit te stellen tot de datum van verwijdering op de zwarte lijst? (januari 2013)
- Heeft er iemand bijkomend advies?
Bedankt!