aankoop woning na faillissement met verschoning

Appeltje
Topic Starter

aankoop woning na faillissement met verschoning

#1 , 30 sep 2012 18:06

Hallo,

Situatie:
- faillissement zaak: 2010
- uitspraak van verschoning: januari 2011 (schulden kwijt gescholden)
- notatie op zwarte lijst bij nationale bank tot 1 jaar na vonnis verschoning (dus tot januari 2013)

Wij zouden met het gezin graag een huisje kopen. (op naam van mijn partner en mezelf)

Bij het Vlaams Woningfonds kregen we te horen dat we 200.000 kunnen lenen voor een woning. De notatie bij de NB zou geen probleem vormen. Het vonnis van verschoning moest 'simpelweg' bij het dossier gevoegd worden.

Nu hebben wij een huisje gevonden met een waarde die iets hoger ligt dan 200.000. Bij onze bank kregen wij te horen dat dit met onze lonen en de steun van ouders (geschonken bedrag) een haalbare kaart is, maar dat het dossier goed voorbereid moet worden en dat het niet zeker is of het wordt goedgekeurd. De kans bestaat, gezien de notatie binnen ongeveer 4 maanden verloopt. Maar ze konden/wilden ons geen zekerheid bieden tot we met een concrete verkoopovereenkomst (met opschortende voorwaarden) zouden afkomen.

Mijn vraag:
- Waar baseert de bank zijn aanvaarding/afwijzing op in zulke gevallen?
- Hoe kan ik onderbouwen dat ik geen schulden meer heb (toevoegen vonnis bij aanvraag?)
- Zijn er acties die ik kan ondernemen om onze positie te versterken? vb. brief advocaat, toenmalige curator,...?
- Zou het mogelijk zijn om het verlijden van de akte uit te stellen tot de datum van verwijdering op de zwarte lijst? (januari 2013)
- Heeft er iemand bijkomend advies?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Appeltje
Topic Starter

#2 , 30 sep 2012 18:21

vonnis verschoning: 2012, excuses

Xastheron

#3 , 01 okt 2012 10:49

Indien je advies vraagt aan jouw kredietmakelaar, dan kijkt hij naar de bewijsstukken die je momenteel voorhanden hebt. Dit zijn dan jouw loonfiches en het (vermelde) gespaarde kapitaal. Hij weet bijgevolg of je meer of minder dan het aankoopbedrag van het huis dient te lenen. Hij maakt een simulatie gebaseerd op aannames.

Eens jouw aanvraag verstuurd is, gaan ze gewoon zelf een heel pak dieper graven en financiële analyses maken. Iets wat op het eerste zicht geen rode lampjes doet afgaan, kan na verder onderzoek wel voor problemen zorgen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat men een schatter naar het huis stuurt en dat deze niet akkoord is met de verkoopprijs (dat je, volgens hem, te veel betaalt bij voorbeeld).

Reclame

Kingfisher

#4 , 01 okt 2012 17:55

De bank is een private instelling, zij is tot niets verplicht. Het is aan u om de bank te overtuigen van uw kredietwaardigheid. Een banklening is geen recht.

Terug naar “Kopen”