Opsplitsing woning

Barth
Topic Starter

Opsplitsing woning

#1 , 23 sep 2012 07:29

Hoi iedereen,

Ik denk er aan een woning te kopen en deze op te splitsen in een appartement, waar we zelf wonen, en een appartement om te verhuren (of als tijdelijke woonst voor de kinderen later).

Als deze opsplitsing nog niet gebeurd is, is het dan nodig dat voor deze opsplisting een volledige bouwaanvraag moet ingediend worden, ook als dit mogelijk is zonder dat je iets aan de gevel en iets aan de stabiliteit van de woning doet. Of volstaat een melding?

Heeft zo'n opsplitsing ook andere gevolgen (bijkomende belastingen, opgelegde voorschriften,...)

mvg

Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel

#2 , 23 sep 2012 08:23

Je zoekt naar een bijverdienste zo te oordelen naar je vragen :-) Maar je bent al goed bezig en dat is met vragen te stellen, ik gun het je alvast.
Kan dit je al verderhelpen ? : http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=14863" onclick="window.open(this.href);return false;
Pas op : Gemeenten hebben hun eigen verordeningen, best mogelijk dat het in een bepaalde wijk niet mag.

Andere mogelijkheden zijn oude woninkjes te renoveren, en daar zijn er genoeg van. Opteer voor kleine stadswoninkjes, veel zelf doen, en een mooie winst is gegarandeerd. Eventueel intussen er zelf in wonen (dat doe ik dus, binnen 3 jaar verkoop ik het dan weer).

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2012 09:59

In Leuven heb je alvast een VOLLEDIGE bouwvergunning nodig.
Zonder de nodige vergunningen heb je alvast een proces aan je broek, met het risico alles terug in de oorspronkelijke staat te moeten brengen.

Reclame

Tope

#4 , 23 sep 2012 10:32

Pas op : Gemeenten hebben hun eigen verordeningen, best mogelijk dat het in een bepaalde wijk niet mag.
Inderdaad, ik heb verleden jaar geprobeerd de duplexzolder van mijn woning af te splitsen voor verhuur.
Alle voorwaarden waren vervuld, behalve het feit dat in mijn akte staat dat de woning een eengezinswoning moet blijven.
De stedenbouwkundige vergunning werd mij geweigerd (Antwerpen).

Barth
Topic Starter

#5 , 25 sep 2012 19:23

Hallo allen,

Vandaag contact gehad met de eigenaar. Die zei dat het geen probleem zou zijn om een kangoeroewoning te realiseren, MAAR dat is mijn inziens niet hetzelfde als een aparte studio of appartement.

Kan ik zelf de goedkeuring door Stedenbouw opleggen als opschortende voorwaarde bij een verkoop???

Groetjes

Bart

patjebrussel

#6 , 25 sep 2012 20:04

Hallo allen,

Vandaag contact gehad met de eigenaar. Die zei dat het geen probleem zou zijn om een kangoeroewoning te realiseren, MAAR dat is mijn inziens niet hetzelfde als een aparte studio of appartement.

Kan ik zelf de goedkeuring door Stedenbouw opleggen als opschortende voorwaarde bij een verkoop???

Groetjes

Bart
Dat zou je misschien kunen doen ja, maar wat je ook kan doen, en dan zal iemand dan toch moeten doen indien 100 % zekerheid is een stendebouwkundig attest aanvragen, zie http://www.ruimtelijkeordening.be/defau ... abid=13980" onclick="window.open(this.href);return false; dan kan je je mogelijke plannen, zonder al teveel of geen onkosten bekend maken, en heb je iets op papier.

Terug naar “Kopen”