Mijn zus en ik willen mijn ouders helpen met het volgende:
Mijn ouders huurde voor 20 jaar een huis. Toen de verhuurder failliet ging kregen zij het eerste kooprecht. Mijn vader was toen reeds 66 jaar oud en een lening aangaan was niet zo makkelijk meer, de schuldsaldoverzekering was te hoog om de lening te kunnen aangaan.
Onze oudste zus en haar toenmalige echtgenoot wilde wel mijn ouders helpen.
Ze hebben onze ouders wel nooit betrokken bij het overleg met de bank en de notaris toen.
Wat is er nu gebeurt:
Onze zus en ex-man (nu) hebben het huis eigenlijk gekocht. Ze hebben een lening aangegaan op hun naam. Mijn vader betaalde netjes elke maand de lening af, hij stortte het geld naar de rekening van mijn zus, waar de lening afging. Hij betaalde de schuldsaldoverzekering, de grondlasten, de bijkomende verzekeringen enz...
Nu is het huis afbetaald en mijn vader heeft geen eigendom.
Mijn ouders zijn heel braaf en naïef geweest, en onwetend wat er eigenlijk gaande was.
Zij dachten dat het huis wel van hun ging worden op het einde van de rit, maar dit is dus niet zo.
Onze zus doet zeer moeilijk om het huis op naam van mijn ouders te zetten.
Nu heeft ook haar ex-man gezegd als ooit het huis verkocht wordt hij recht heeft op een bepaald bedrag, omdat hij door aankoop van het huis kosten heeft geleden op zijn eerste eigendom (beschrijf).
Toen mijn zus ging scheiden heeft zij 2500 euro betaald om het huis volledig op haar naam te kunnen zetten, nu zouden mijn ouders 25000 euro moeten betalen om het nogmaals op hun naam te kunnen krijgen, vanwaar het verschil?
Heeft mijn zus fiscaal voordeel genoten op deze manier? Zij had tot 2000 twee eigendommen: haar eigen huis en het huis waar mijn ouders in woonde, sinds 1998 woont ze in het buitenland en heeft ze hier geen inkomen meer.
Als zij fiscale voordelen heeft genoten vinden wij dat zij de notaris kosten moet betalen, maar daar wordt ze furieus van.
Dit is een heel ingewikkelde zaak, wij waren nog veel te jong 20 jaar geleden en hebben dit allemaal niet zo gevolgd, maar nu komt alles boven water. Wat kunnen wij nu het beste doen?