#7 , 13 sep 2012 08:13
"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek).
‘Mijn broer kocht een appartement via een immo kantoor’
Ik ga ervan uit dat de onderhandse akte ondertekend is door de verkoper of door het daartoe gemandateerde immokantoor,zodat tussen PARTIJEN de koop voltrokken is.
“Art.16.Te rekenen van de dag van het vonnis van faillietverklaring verliest de gefailleerde van rechtswege het beheer over al zijn goederen...Alle betalingen, verrichtingen en handelingen van de gefailleerde en alle betalingen aan de gefailleerde gedaan vanaf de dag van het vonnis, kunnen niet aan de boedel worden tegengeworpen...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).
‘Nu blijkt dat het appartement momenteel nog geblokkeerd staat wegen inbeslagname (door faling van de eigenaar)’.
Ik leid hieruit af dat dit betekent dat de gefailleerde het beheer over het ‘verkochte’ appartement verloren heeft,zodat die koop verder dient afgehandeld met de curator van het faillissement.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/