Geblokkeerd wegens inbeslagname

Lieve81
Topic Starter

Geblokkeerd wegens inbeslagname

#1 , 11 sep 2012 09:59

Ik kom hier even mijn licht opsteken.
Mijn broer kocht een appartement via een immo kantoor.
Langs zijn kant was alles in orde. De lening werd aangevraagd en er werd een voorschot betaald.
Nu blijkt dat het appartement momenteel nog geblokkeerd staat wegen inbeslagname (door faling van de eigenaar).
Er zijn ondertussen wel dossierkosten gemaakt bij de bank en notaris en op het einde van de maand verloopt de aanvraag van de lening.

Ik wou even informeren wat de eventuele opties zijn.
Wat bij een ontbinding van het contract? Wat gebeurt er dan met het voorschot, .... ? Wat is de rol van het immo kantoor, want die zegt dat ze van niks wisten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2012 10:35

Aan wie is het voorschot betaalt?
Notaris of immokantoor.

Xastheron

#3 , 11 sep 2012 10:45

Voorschot moet hij integraal terugkrijgen. Hopelijk is dit gestort bij de notaris(!) en niet het immokantoor, want die durven er hun comissie van aftrekken, waarna je dit moet terugvorderen en nog even bezig kan zijn (zoals elders ook al gedocumenteerd staat).
Kijk ook eens naar de voorwaarden in het compromis. Kan goed zijn dat er een clausule in staat over "verbrekingsvergoeding". Nuja, bij faling zal u niet veel van die vergoeding moeten verwachten, maar u kan zich wel laten registreren als schuldeiser en misschien zelfs onderling overeen komen dat u genoegen neemt met het vergoeden van de reeds gemaakte kosten door uw broer (dossierskosten etc).

Kans bestaat natuurlijk dat de financiële instelling, die de verkoop van het appartement verhindert, wel genoegen neemt met de aankoopprijs en dat de verkoop doorgaat. Indien u weet welke instelling hier verantwoordelijk is, kan u altijd proberen via hun klantendienst de correcte persoon aan de lijn te krijgen en verdere info vragen. Vermeld hierbij ook dat er een compromis getekend is en mail hen desnoods nog eens een kopie ervan.

Reclame

Lieve81
Topic Starter

#4 , 11 sep 2012 10:45

Ik denk aan de notaris

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 sep 2012 11:09

Heeft de notaris dat niet gecontroleerd?
Of is het een gerechtelijk beslag?

bosprocureur

#6 , 11 sep 2012 11:18

Kans bestaat natuurlijk dat de financiële instelling, die de verkoop van het appartement verhindert, wel genoegen neemt met de aankoopprijs en dat de verkoop doorgaat. Indien u weet welke instelling hier verantwoordelijk is, kan u altijd proberen via hun klantendienst de correcte persoon aan de lijn te krijgen en verdere info vragen. Vermeld hierbij ook dat er een compromis getekend is en mail hen desnoods nog eens een kopie ervan.

Als u die financiële instelling contacteert, zou ik gelijk naar de dienst betwiste zaken vragen, daar heb je meer kans op succes.

Wel opletten, en nagaan als er geen andere beslagen zijn in navolging van de bank, anders kan je wel bezig blijven.

j.demoor

#7 , 13 sep 2012 08:13

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn broer kocht een appartement via een immo kantoor’

Ik ga ervan uit dat de onderhandse akte ondertekend is door de verkoper of door het daartoe gemandateerde immokantoor,zodat tussen PARTIJEN de koop voltrokken is.

“Art.16.Te rekenen van de dag van het vonnis van faillietverklaring verliest de gefailleerde van rechtswege het beheer over al zijn goederen...Alle betalingen, verrichtingen en handelingen van de gefailleerde en alle betalingen aan de gefailleerde gedaan vanaf de dag van het vonnis, kunnen niet aan de boedel worden tegengeworpen...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

‘Nu blijkt dat het appartement momenteel nog geblokkeerd staat wegen inbeslagname (door faling van de eigenaar)’.

Ik leid hieruit af dat dit betekent dat de gefailleerde het beheer over het ‘verkochte’ appartement verloren heeft,zodat die koop verder dient afgehandeld met de curator van het faillissement.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”