Tuin overwoekerd door bamboe: koop nietigverklaren?

dedonder62
Topic Starter

Tuin overwoekerd door bamboe: koop nietigverklaren?

#1 , 10 sep 2012 17:49

Hallo allemaal,

Mijn man en ik hebben enkele maanden geleden een huis gekocht dichtbij Sint-Truiden.

Alles zag er goed uit, maar in de achtertuin is er een bamboehaag over de hele breedte. Wij vonden deze in het begin heel mooi.

Nu, enkele maanden later echter, blijkt dat de bamboe overal in de tuin schiet, ook door ons terras (mooie witte stenen) en de trappen. De bamboe is niet ingeperkt, blijkbaar is dit broodnodig lees ik overal :(

We hebben iemand laten komen en de bamboe zou zelfs tegen ons huis duwen, en we moeten zo snel mogelijk onze hele tuin laten afgraven! Dat was de enige optie volgens de 2 tuinbedrijven die we laten komen hebben. Ook onze achterburen willen de bamboe zo snel mogelijk weg, want die groeit ook al in hun tuinen.

Blijkbaar woekert de bamboe al 10 jaar in de tuin. De verkopers waren hier altijd van op de hoogte, maar hebben altijd nagelaten er iets aan te doen zeggen onze achterburen.

Nu moeten wij de hele tuin én terras én trappen én fontein laten uithalen, afgraven en de tuin volledig opnieuw aanleggen. Dit zal ons naar schatting 30000 euro kosten!

Mijn vraag: kunnen wij deze koop nietig laten verklaren, of tenminste deze kosten verhalen op de verkopers? Want hadden wij dit geweten, we hadden dit huis niet gekocht natuurlijk.

Wij hebben ons in de luren laten leggen :( . Heeft iemand raad of dezelfde ervaring?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 sep 2012 19:24

Hoogstwaarschijnlijk niet aangezien het een "zichtbaar gebrek" is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#3 , 10 sep 2012 20:30

Hen niet-inperken van bamboe is een verborgen gebrek (in dit geval toch, waar op het eerste zicht er geen probleem was), u zal echter al moeten kunnen bewijzen dat u hiernaar geïnformeerd heeft en men u heeft voorgelogen (dus bedrog).

Als kandidaat koper wordt u verondersteld alles goed na te kijken en te bevragen (jammer genoeg geldt dit ook voor zaken waar u niets van weet, vandaar het belang om een vakman mee te nemen als u een woning gaat bekijken), en als u dit nalaat zijn de gevolgen hiervan voor u. Ik denk dat u toch moeilijk gaat kunnen bewijzen dat ze dit bewust verborgen hebben (wat ik ook betwijfel, mocht u ernaar gevraagd hebben zouden ze waarschijnlijk hierover naar waarheid hebben geantwoord), en u heeft de woning gekocht met alle gebreken, zowel de verborgen als niet-verborgen. Zoals ik hierboven heb aangehaald, u zal al bedrog moeten kunnen bewijzen om de kosten te kunnen verhalen op de kopers.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 sep 2012 21:05

Plots schiet bamboe IN de ganse tuin. Lijkt me heer raar.
Want dat moet toch zichtbaar zijn geweest.

Misschien eerste afscheiding maken aan terras en gebouw. Daar een ondoordringbare barrière maken.

freelance

#5 , 10 sep 2012 22:07

[quote="Franciscus"]Plots schiet bamboe IN de ganse tuin. Lijkt me heer raar.
Want dat moet toch zichtbaar zijn geweest.

Is mogelijk . ( bedoeld word : niet zichtbaar ) .
Nieuwe bamboestengels groeien op 1 seizoen 4 m. hoog .( afhankelijk van de soort , kan ook hoger ) .
Duidelijk is dat vorige eigenaars ALLE stengels ( uitgezonderd de haag ) afgesnoeid hebben , om op die manier een "mooiere " tuin te presenteren bij verkoop . Voor mij betreft dit "verborgen gebrek " ( tuin is totaal onbruikbaar , alsook terras en aanhorigheden ) .
Welke consequenties dit heeft ivm. de verkoopovereenkomst kan ik niet zeggen . Anderen kunnen dit beter beoordelen hier op het forum.

Ik heb zelf zo'n villa te koop zien staan , alles zeer netjes gesnoeid , tot een paar maanden later ....

Het gegeven advies door tuinaannemers is correct . ALLES laten afgraven is de ENIGE oplossing . Prijs voor dit werk is een andere zaak .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lori

#6 , 11 sep 2012 09:23

Men kan nog altijd een bamboebegrenzer plaatsen .Zo hebben wij dit ook gedaan nadat hij overal boven kwam . De bamboescheuten die ongewenst zijn ,hoef je alleen maar in te smeren mer pure glyfosaat en dit doet in no time zijn werk en die scheuten sterven zo meteen af . Men hoeft helemaal die tuin niet af te graven als je graag de bamboe behoudt als tuinafscheiding .Eens je die begrenzer hebt geplaatst , heb je heel wat minder werk aan .

Gr,

Vandebos

#7 , 11 sep 2012 09:55

5 mm overblijvende wortel is voldoende om op 3 jaar de gehele tuin opnieuw overwoekerd te hebben. Afgraven is de enige werkwijze die garantie biedt.

Franciscus

#8 , 11 sep 2012 10:41

@ freelance .....
Als er dus niets zichtbaar was wilde dat zeggen dat alles was verwijderd dus juridisch noemt men dat opzet wetens en willens.
Zeker als scheuten dan tot aan terras lopen.
Het afschermen van het terras was bedoeld om extra kosten en schade te voorkomen.
Maar als punt een waar is .... dan zou ik toch eens naar een advocaat stappen ..
En zeker als buren ook kunnen verklaren dat ' gans de tuin volstond' en deze 'voor de verkoop' werd schongemaakt.
Uiteraard ook soort van bamboe laten bepalen

Oude Belg

#9 , 11 sep 2012 15:20

De bamboescheuten die ongewenst zijn ,hoef je alleen maar in te smeren mer pure glyfosaat en dit doet in no time zijn werk en die scheuten sterven zo meteen af . Men hoeft helemaal die tuin niet af te graven als je graag de bamboe behoudt als tuinafscheiding .
Gr,
Klopt als een zwerende vinger. Snij de bamboe af tot tegen de grond, scheuten insmeren met glyfosaat ("Panic" bijvoorbeeld). Daarna regelmatig controleren of er nieuwe (groene) scheuten zijn. Indien ja : meteen insmeren met glyfosaat. Na een drietal keer is de bamboe definitief weg.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mariette

#10 , 11 sep 2012 15:46

Pure Roundup (op de afgesneden stengels stippen met penseel) werkt ook schitterend. maar ik geloof dat dit ondertussen verboden producten zijn. Die producten worden door de stengel opgenomen en gaan naar het wortelstelsel.

mava105

#11 , 11 sep 2012 16:52

Poundup is niet verboden.
Het wordt nog steeds overal vcerkocht.
Ik wens u ook veel plezier om alle scheuten te gaan instrijken, Ben je maaaaanden zoet mee.
Persoonlijk heb ik ook mijn tuin half moeten omwoelen om alle wortels te verwijderen, en alle grond goed moeten zeven om toch maar geen worteltje achter te laten, want gegarandeerd, het schiet later weer uit. :(

dedonder62
Topic Starter

#12 , 11 sep 2012 18:36

Dank voor jullie steun allemaal!

Inderdaad was de tuin netjes onderhouden / bamboestengels afgeknipt. Ze schieten bijv. ook door ons gazon, maar als je daar met de grasmaaier over gaat zie je ze niet meer. Nu ik het zo bekijk achteraf moet er links en rechts toch iets gezien te zijn geweest, ze kunnen onmogelijk alles weggedaan hebben want het zit echt overal.

Nu, de verkopers waren zeker op de hoogte, want het is al een tiental jaar een probleem naar ik gehoord heb van mijn nieuwe buren. Maar we hebben inderdaad niets gevraagd hierover aan de eigenaar.

Dus als ik het goed begrijp, zijn we bedrogen omdat we niets gevraagd hebben hierover? Indien we wel iets gevraagd hadden hierover, valt dat toch niet te bewijzen dat we iets gevraagd hebben en ze ontkennend geantwoord hebben?

Zijn de makelaar en/of de eigenaar niet verplicht om die zaken te vermelden die ze wisten? Ik word hier een beetje moedeloos van :(

freelance

#13 , 12 sep 2012 00:55

Art. 1116 Burgerlijk Wetboek ."Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer de kunstgrepen, door een van de partijen gebezigd, van dien aard zijn dat de andere partij zonder die kunstgrepen klaarblijkelijk het contract niet zou hebben aangegaan.
Bedrog wordt niet vermoed, het moet worden bewezen."

Het bedrog hier is de klaarblijkelijke totale overwoekering van de tuin door bamboe , tijdelijk gecamoufleerd door de verkopers ( kunstgreep ) om kandidaat ( en effectieve ) kopers tot een contract te bewegen. Dit kan aanzien worden als verborgen gebreken , gekend door de verkopende partij en moedwillig verzwegen.
Het gebrek is klaarblijkelijk van die aard , dat een normaal genot van de tuin onmogelijk is . Bovendien zorgt dit gebrek voor overlast bij de buren , die hiervoor de huidige eigenaar aansprakelijk kunnen stellen .
Het bedrog zal echter moeten bewezen worden . Foto's van de tuin ZONDER overwoekering op het tijdstip van onderhandeling ? Getuigenissen van buren ? Heeft ooit een buur klacht neergelegd wegens overlast ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

patjebrussel

#14 , 12 sep 2012 01:23

'Je had het maar moeten zien' en 'nam maar een vakman mee',... Dit gaat niet op. Ik denk niet dat het een vaakvoorkomend probleem is, en dat in tal van brochures staat voor kopers dat je moet uitkijken naar bamboe's in de tuin. Een vochtplek, electriciteit die op niets trekt, dat is iets anders.
Blijkt ook uit de vele reacties hier, en ook ik vind dat je flink bedrogen bent. Of die koop is nietig, of ze delen mee in die onkosten. De buren staan achter je, wanneer ze ook last hebben gehad, zullen ze niets liever willen dat dit probleem is opgelost.
Ik kan moeilijk geloven dat hier een rechter anders gaat over denken. Jij koopt in volle vertrouwen, en de verkopers denken nu 'verkocht is verkocht', dat mag je niet laten gebeuren !! Wij staan achter jullie, dat is duidelijk.

Boregard

#15 , 12 sep 2012 09:42

Hebben de buren op dit ogenblik heen last van opschietende bamboo?
Heb ooit gehoord dat de scheuten onder de straat kunnen doorlopen naar de overzijde.

Hier worden de uitkomende scheuten regelmatig afgemaaid in de hoop dat ze zullen doodbloeien. Heb laatstleden geprobeerd de bamboo te stoppen door mazout in de stengel te gieten. Afwachten.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Terug naar “Kopen”