Naakte eigendom

Oxnard
Topic Starter

Naakte eigendom

#1 , 05 sep 2012 15:32

Goede middag Ik ben volgens een notariële brief naakte eigenaar voor 1/6 van de ouderlijke woning. Mijn halfzus is eveneens naakte eigenaar voor 1/6 van deze woning. Mijn stiefvader, tevens de natuurlijke vader van mijn halfzus, is sedert 1997 overleden, en sinds dan heeft mijn moeder het vruchtgebruik van deze woning. Nu is mijn moeder sedert enige tijd opgenomen in een rustoord, en werd ik door de notaris gecontacteerd omdat mijn moeder de woning wil verkopen om de kosten van het rustoord te betalen, en hiervoor mijn akkoord als naakte eigenaar nodig was.De notaris die de verkoop zal regelen heeft nu aan mijn eigen notaris een brief overgemaakt, die ik op mijn beurt van mijn notaris overgemaakt kreeg. Hierin staat onder andere het volgende: "na verkoop van de woning dient de prijs geblokkeerd te worden (vruchtgebruik voor moeder) om de home van de moeder te betalen". Kan u mij vertellen wat hiermee bedoeld kan worden. Kan het zesde deel waarvan ik naakte eigenaar ben geblokkeerd worden om de kosten te betalen voor de home, gezien het feit dat mijn moeder zo wie zo over haar deel kan beschikken om de kosten te betalen?Kan ik verhinderen dat mijn zesde deel als naakte eigenaar wordt geblokkeerd?Hartelijk dank voor uw feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 sep 2012 15:46

De tegenwaarde van uw naakte eigendom kunnen ze niet blokkeren.
Enkel de tegenwaarde van het eigendomsaandeel en vruchtgebruik van uw moeder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oxnard
Topic Starter

#3 , 05 sep 2012 16:06

Ok, hartelijk dank voor uw feedback. de tekst van de notaris was niet echt duidelijk hieromtrent.

Reclame

wanton

#4 , 05 sep 2012 20:50

U moet uw akkoord geven voor de verkoop. Laat daarna 1/6 van de verkoopprijs op uw naam blokkeren bij een bank samen met uw moeder in het systeem blote eigenaar /vruchtgebruiker.De intresten worden uitgekeerd aan uw moeder. U kan zelf maar over die som beschikken als uw moeder is overleden. Maar dit is de voordeligste manier. Best is dat uw zus dat ook doet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Oxnard
Topic Starter

#5 , 06 sep 2012 15:24

Ok, bedankt voor de feedback Wanton. Maar volgens Roharro kon de tegenwaarde van mijn blote eigendom niet geblokkeerd worden. Volgens u dus wel.
Kan u mij vertellen waar ik de regelgeving hieromtrent kan vinden, artikelnummers en dergelijke? Hartelijk dank.

wanton

#6 , 06 sep 2012 17:52

U heeft nu de blote eigendom van een onroerend goed , met uw moeder als vruchtgebruiker. U zet het onroerend om in roerend : de blote eigendom en vruchtgebruik blijven behouden. Elke bank kan dat regelen. Spreek evenwel af met de notaris. Indien u nu de tegenwaarde van uw blote eigendom zou laten uitbetalen , is dat in uw nadeel en gaat u misschien een veel kleiner bedrag ontvangen.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#7 , 07 sep 2012 08:13

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente...§ 4. Het vruchtgebruik van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap het gezin tot voornaamste woning diende, en van het daarin aanwezige huisraad, kan niet worden omgezet dan met instemming van de langstlevende echtgenoot.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘werd ik door de notaris gecontacteerd omdat mijn moeder de woning wil verkopen om de kosten van het rustoord te betalen‘

Door de omzetting van het vruchtgebruik houdt dit op te bestaan en ontstaat een onverdeeldheid waarvoor geldt “Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(B.W.).Die verdeling houdt in dat u uw deel in volle eigendom van de koopsom moet krijgen zonder blokkering ten gunste van uw moeder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Oxnard
Topic Starter

#8 , 07 sep 2012 12:16

Wanton en J. Demoor.

Hartelijk dank voor jullie feedback. Dit verduidelijkt het een en ander.

wanton

#9 , 07 sep 2012 17:52

Als je akkoord gaat voor een verkoop , onderhandel je best eerst met moeder : u wordt gewoon 1/6 van de verkoopprijs overgemaakt waar uw moeder geen vruchtgebruik meer van wenst op te nemen. Zo kan u gemakkelijk beschikken over het geld.
Hetgeen de notaris initieel voorstelde is de wettelijke regeling met omzetting van onroerend in roerend en behoud van vruchtgebruik.
Toet-anch-Amon

Oxnard
Topic Starter

#10 , 10 sep 2012 00:00

Wanton

De zaak ligt wat moeilijker. Door allerhande toestanden, is de relatie tussen mijn zus en mezelf wat verzuurd, en kan ik daarom kan ik niet onderhandelen met mijn moeder.
Daar ik redenen heb om te geloven dat ik bij blokkering na verkoop benadeeld zal worden, wens ik mijn gedeelte cash te ontvangen.
Ik zal dan een eventuele tussenkomst in de kosten van het rustoord zelf regelen.

wanton

#11 , 10 sep 2012 00:49

Als jij nu vraagt u uit te betalen , zodat u vrij kan beschikken over het geld , ga je een pak minder krijgen dan die 1/6. Want jij moet het vruchtgebruik van moeder ( voor de rest van haar leven) in één keer vergoeden.
Toet-anch-Amon

Oxnard
Topic Starter

#12 , 10 sep 2012 11:29

OK, wat je bedoel je met een pak minder?
Hoeveel percent bijvoorbeeld.

wanton

#13 , 10 sep 2012 17:46

Dat is afhankelijk van de leeftijd van moeder als vruchtgebruiker. Dat kan gemakkelijk tot de helft gaan. Hoe oud is moeder nu?
Toet-anch-Amon

Oxnard
Topic Starter

#14 , 11 sep 2012 13:27

Mijn moeder is 84 jaar

Mariette

#15 , 11 sep 2012 13:46

even een tussendoortje:

Gezien de lijsten van Ledoux of Schrijvers niet echt rekening houden met de huidige zeer lage interestvoeten, kan men dan vb. de opbrengst van het onroerend goed laten vastleggen en de vruchtgebruiker de opbrengst (interest) te geven?
Als men als naakte eigenaar verplicht wordt te verkopen dan kan men deze optie toch overwegen?

Terug naar “Kopen”