Buren willen 2 meter hoge scheiding plaatsen op ons terrein

denH
Topic Starter

Buren willen 2 meter hoge scheiding plaatsen op ons terrein

#1 , 31 aug 2012 20:36

Onze buren hebben een aanbouw aan hun woning, die na recente verificatie met kadaster en notaris op ons terrein blijkt te staan (nog niet effectief bewezen door landmeter, we kunnen dit doen indien nodig, maar nu nog niet aan de orde). Het betreft een tweegevelwoning en de aanbouw van de buren overlapt onze volledige binnenmuur. Dit was reeds het geval bij aankoop, maar wij hebben dit indertijd niet opgemerkt en er was ook geen melding van in de akte. Nu hebben wij hier in principe geen probleem mee en we hebben een goede verstandhouding met de buren en gedogen deze constructie (volgens onze notaris kunnen wij in extremis de afbraak eisen van alles wat zich op ons terrein bevindt). Maar deze aanbouw stoort ons niet en we willen hier niet moeilijk over gaan doen en hebben op dit moment geen zin in de tussenkomst van een vrederechter.

Het probleem is echter dat de buren nu bovenop deze aanbouw een 2 meter hoge afscheiding willen gaan plaatsen. Zij hebben dit simpelweg aangekondigd en geen toestemming of akkoord aan ons gevraagd, En ze zijn bovendien van zinne deze afscheiding te plaatsen op het deel dat zich op ons terrein bevindt (ze gaan dus gaten zitten boren in onze woning). Onze buren zijn van mening dat zij bij wet verplicht zijn deze scheiding te plaatsen aangezien zij zicht in onze leefruimte zouden hebben en zij dit zicht dus zouden moeten blokkeren.

Ik ga ten eerste uiteraard niet akkoord met het feit dat die scheiding op mijn terrein geplaatst wordt en ten tweede gaat dat 2 meter hoge gevaarte ons licht en zicht ontnemen in onze woning. Zelfs als deze scheiding op hun eigen terrein geplaatst zou worden dan ontneemt ons dit zicht en licht.

Onze notaris gaf aan niet bekend te zijn met een of andere wet die zegt dat de buren verplicht zouden zijn die scheiding te plaatsen en dat buren zelfs een vergunning zouden moeten aanvragen voor het plaatsen van die scheiding. Maar dit verschilt wellicht per gemeente. Dus heb ik onze gemeente gecontacteerd. Zij hebben mij documenten gestuurd met de regels voor onze verkaveling, maar ik kan daarin echter niets vinden over dergelijke scheidingen.

Samenvattend :

- ik gedoog het feit dat de aanbouw van de buren gedeeltelijk op ons terrein staat
- ik wil niet dat de buren bovenop hun aanbouw een 2 meter hoge scheiding gaan plaatsen, zeker niet op ons terrein
- de buren zijn ervan overtuigd dat zij bij wet verplicht zijn deze scheiding te plaatsen
- ik wil die scheiding ook niet als de buren deze op hun eigen terrein zouden plaatsen (dit ontneemt ons zicht en licht)

Wat zegt de wet hierover?

Hebben de buren gelijk dat zij verplicht zijn deze scheiding te plaatsen omdat dit zogenaamd voor onze privacy zou zijn?
Heeft onze notaris het bij het rechte eind dat de buren een vergunning moeten aanvragen, zelfs als zij deze scheiding op hun eigen terrein zouden plaatsen?

Ik hoop dat mijn informatie compleet is.

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2012 11:51

http://habitos.be.msn.com/nl/bouwen/bou ... n-zichten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan op deze site doorklikken naar de officiele wetteksten terzake.

http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek ... aag_ID=302" onclick="window.open(this.href);return false;
Kontakteer hiervoor uw gemeente.

j.demoor

#3 , 02 sep 2012 08:03

Uiteraard kunnen uw buren niet bouwen op uw eigendom,onverminderd hun recht op gemeenmaking krachtens :”Art.661.Iedere eigenaar van een erf dat paalt aan een muur, heeft ook het recht om die muur geheel of gedeeltelijk gemeen te maken, mits hij aan de eigenaar van de muur de helft vergoedt van zijn waarde ofwel de helft van de waarde van het gedeelte dat hij gemeen wil maken, en de helft van de waarde van de grond waarop de muur gebouwd is.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

NA gemeenmaking geldt : “Art.658.Ieder medeëigenaar mag de gemene muur hoger doen optrekken; doch hij alleen moet de kosten van de verhoging betalen, alsook de herstellingen tot onderhoud van hetgeen zich boven de hoogte van de gemene afsluiting bevindt, en bovendien een vergoeding voor de last naar evenredigheid van de verhoging en volgens de waarde.”(B.W.).

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:...1° de hiernavolgende bouwwerken verrichten ,met uitzondering van onderhoudswerken:a) het optrekken of plaatsen van een constructie...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”