Verslag van onderzoek ivm Elektrische installatie

paolo85montero
Topic Starter

Verslag van onderzoek ivm Elektrische installatie

#1 , 29 aug 2012 12:11

Dag iedereen,

Mijn vriendin en ik staan enkele dagen voor de "grote dag".
Op maandag 3/09 gaan we de notariële akte ondertekenen, aankoop van een huis.

Nu zitten wij toch lichtjes in de problemen omtrent de elektrische installatie van het huis.
Gisteren ontving ik alle documenten van de notaris in mail (EPC attest, bodem attest, akte, ...)
In die akte staat het volgende vermeld:

Bij proces-verbaal van éénendertig januari tweeduizend twaalf werd door VZW Onafhankelijk Controle Bureel, Koningin Astridlaan 60, 2550 Kontich vastgesteld dat de installatie niet voldoet aan de voorschriften van het reglement. De koper erkent een exemplaar van het proces-verbaal van dit controleonderzoek van de verkoper ontvangen te hebben.
De verkoper verklaart dat hij de diensten van FOD Economie en Energie (Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel) zal op de hoogte brengen van deze verkoop zonder de nodige herstellingswerken te hebben uitgevoerd.
De koper verklaart zelf de nodige herstellingswerken op basis van het voormelde proces-verbaal van controleonderzoek te zullen uitvoeren en te weten dat hij over een termijn van achttien maanden beschikt vanaf heden om de gebreken aan de installatie te laten herstellen en de installatie te laten herkeuren, zonder verdere verantwoordelijkheid dienaangaande van de verkoper. De kosten van herstelling en herkeuring zijn ten laste van de koper.
De koper is verplicht zijn identiteit en de datum van deze akte mee te delen aan voornoemd erkend organisme dat de controle heeft uitgevoerd. De koper behoudt evenwel de vrijheid om na deze mededeling vrij een ander erkend organisme aan te stellen om de keuring in de toekomst te verrichten. De koper erkent door de notaris op de hoogte gesteld te zijn van zowel de sancties voorzien in het Algemeen Reglement alsook van de gevaren en aansprakelijkheden bij het gebruik van een installatie die niet voldoet aan de vereisten van dit Reglement.

Bij het bezichtigen en het tekenen van de verkoopsovereenkomst bij het immokantoor, heeft men ons niet ingelicht omtrent het proces-verbaal, laat staan het tonen van enige attesten (incl. EPC). Natuurlijk moeten zij ervoor zorgen dat ze hun panden kwijtraken.

Nu is mijn vraag: valt hieraan nog iets te doen, zowel voor als na het tekenen van de notariële akte ?
Of staan wij met onze verouderde elektrische installatie echt met onze rug tegen de muur ?
Ik bedoel dan eerder de nalatigheid van het immokantoor. Het EPC getal wisten we al (verplicht op te nemen in de advertentie maar het attest en alle andere attesten en keuringen hebben we niet gezien tot gisteren.

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 29 aug 2012 12:19

Keuring elektrische installatie is verplicht, maar u dient enkel het keuringsverslag te krijgen. Dat de installatie niet conform is, daar had u waarschijnlijk eerder van op de hoogte willen zijn en dat kan ik begrijpen. Nu is het wel uw verantwoordelijkheid om deze vroeger te krijgen, gezien ze pas verplicht is bij ondertekening.

Als ik even mag relativeren: het AREI is omstreeks 1981 opgesteld. Het overgrote merendeel van de woningen die sinds die datum voorzien zijn van elektriciteit, voldoen hier niet aan. Betekent dit dat u met hoge kosten zit? Dat hangt af van uw specifieke situatie. Indien iemand in de familie enige vakkennis heeft, kan hij/zij met het keuringsverslag even orde op zaken zetten. Soms is het enkel een differentiaalschakelaar die ontbreekt, of kan gebrekkige aarding mbv een aardingspen of 2 in de tuin aangebracht worden.

De kost die verbonden is aan het niet-conform zijn van de elektriciteit is ook geen onmiddellijke kost: U hebt 18 maanden om uw installatie te laten herkeuren. Als er zich gevaarlijke situaties voordoen, kan u natuurlijk best eerder ingrijpen...

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2012 12:27

Het keuringsverslag van de elektrische installatie is in tegenstelling tot het EPC pas verplicht bij akte. Reden hiervoor is dat bij afbraak of volledige heraanleg van de elektrische installatie geen keuring van de oude installatie nodig is, en de verkoper kan niet weten wat de koper wil doen.

Heeft U zelf geïnformeerd naar deze keuring voor U het pand aankocht?

Reclame

paolo85montero
Topic Starter

#4 , 29 aug 2012 12:44

Volgens het verslag is onmiddellijk gebruik van de installatie niet gevaarlijk, er zijn 6 inbreuken vastgesteld van een lijst met 2 blz.
Valt nog relatief mee. Toch zullen wij er direct werk van maken voor we de woning zullen betrekken.
Alleszins heel erg bedankt voor de snelle reactie, Xastheron.

Xastheron

#5 , 29 aug 2012 12:51

Graag gedaan, success met jullie nieuwe woonst!

Terug naar “Kopen”