Immo kantoor

stimpy
Topic Starter

Immo kantoor

#1 , 29 apr 2012 13:01

Hallo,

Graag had ik wat over immo kantoren.
Kan een immo kantoor je verplichten van aankoop appartement,omdat je er een bod hebt op gedaan?
Ze zijn met die mail naar verkoper gegaan, en hebben deze laten tekenen voor akkoord?

Eerst laten ze een paar dagen niets weten,je laat weten dat je naar andere appartementen aan het zoeken bent.
En ineens sturen ze via mail een contract met allerlei plichten en overeenkomsten,en men mag er geen tweede bezoek aan brengen.

Volgens mij kennen de verkoper en immo kantoor elkander.

Er is een mail gestuurd dat er geen intressen meer voor is.
Achteraf gezien is het appartement te klein.

Er is niets getekend of toegegeven.
Wel veel telefonisch aandringen, meerdere keren, niet via mail.

Wat kan men tegen deze praktijken doen?
Negeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 29 apr 2012 13:33

als u een bod doet, dat door de verkoper aanvaard wordt. Dan is er een koop ontstaan
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

roharro

#3 , 29 apr 2012 13:41

Zeker niet negeren!! De verkoop kan slechts mits akkoord van de verkoper ontbonden worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

stimpy
Topic Starter

#4 , 29 apr 2012 13:53

Maar wat kan men doen ,als je dit appartement niet wil?
Naar Notaris gaan of Advocaat?

Turaki

#5 , 29 apr 2012 13:56

Bij doen bod (ook via mail), heeft u zich verbonden tot kopen. Dat de verkoper een paar dagen niets van zich laat weten, verandert niets. Ook bijkomend bezoek moet niet meer toegestaan worden (best meerdere keren gaan kijken voor bod).

Als u nu nog wil ontbinden, kan de verkoper een schadevergoeding eisen tot 10%.

roharro

#6 , 29 apr 2012 13:58

Maar wat kan men doen ,als je dit appartement niet wil?
Naar Notaris gaan of Advocaat?

Indien geen minnelijke schikking mogelijk met verkoper dan zal men de verkoop via gerecht moeten laten ontbinden. In de meeste gevallen moet de koper dan een vergoeding ten belope van 10 percent van de verkoopprijs betalen aan de verkoper.

stimpy
Topic Starter

#7 , 29 apr 2012 14:03

Beter kopen dan?
Advocaat had gezegd van geen contact te nemen met verkoper.

roharro

#8 , 29 apr 2012 14:41

Beter kopen dan?
Advocaat had gezegd van geen contact te nemen met verkoper.
U hebt het al gekocht......
Wat stelt advocaat dan wel voor?
Ge kunt uw hoofd niet in het zand steken.....

stimpy
Topic Starter

#9 , 29 apr 2012 16:20

Hallo,
De Advocaat had voorgesteld om eens te kijken wanneer het bodem attest is geleverd.
en dit zou inderdaad na afsluiten verkoop zijn.
Kan dit helpen....

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 apr 2012 19:42

Hallo,
De Advocaat had voorgesteld om eens te kijken wanneer het bodem attest is geleverd.
en dit zou inderdaad na afsluiten verkoop zijn.
Kan dit helpen....
Normalieter moet een verkoper al over een bodemattest beschikken bij de tekoopstelling van een grond of woning. Als het bodemattest dus pas is afgeleverd nadat u uw akkoord via mail hebt gegeven, kan de koop ongeldig zijn.
Zou ook mogelijk zijn met het EPC.

stimpy
Topic Starter

#11 , 29 apr 2012 20:54

Bedankt, morgen info bij Notaris vragen, als hij thuis is want het is een lang weekend.

dieke

#12 , 29 apr 2012 22:27

Is dat zo, van dat bodemattest? Ik ben dat hier nu al meerdere keren tegen gekomen, maar bij mijn weten is het alleen het EPC dat er moet zijn bij sluiten van de koop en moet het bodemattest ten laatste aanwezig zijn bij akte. Het kan wel een opschortende voorwaarde zijn uiteraard, nl. dat bodem niet mag verontreinigd zijn. Maar ik heb er eerlijk gezegd zo mijn twijfels over dat het simpele ontbreken van het bodemattest bij sluiten koop, grond zou zijn om de koop ongeldig te verklaren. In ieder geval, dan is dat nieuw voor mij.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 apr 2012 16:38

Het bodemattest moet aanwezig zijn VOOR het sluiten van het compromis.
http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/1863" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv

#14 , 30 apr 2012 17:16

Vóór het sluiten van het compromis, dus is voorleggen nà het aanvaarden van het bod ook nog goed? Ik dacht dat tegenwoordig een aankoop-/verkoopbelofte wordt gebruikt om dat soort verplichtingen te ontlopen.

roharro

#15 , 30 apr 2012 18:57

Er staat duidelijk "compromis".
Ik begrijp uit de kontekst van de tekst van OVAM dat het attest vermeld moet zijn in het eerste gezamenlijke document dat wordt ondertekend door koper en verkoper.

Terug naar “Kopen”