Akte getekend - mag verkoper dan nog op 'vroegere' eigendom

KatKit
Topic Starter

Akte getekend - mag verkoper dan nog op 'vroegere' eigendom

#1 , 12 mar 2012 13:42

Ik ga de grond en het huis van mijn grootouders (momenteel eigendom van hun kinderen omdat mijn grootouders overleden zijn) kopen en moet binnenkort de akte gaan tekenen.
Nu heb ik hierbij nog 2 vragen:

- Indien de verkopers hun sleutels niet afgeven bij de ondertekening van de akte, kan hier dan iets aan gedaan worden?

- Momenteel staan er ook nog spullen van de verkopers. Indien deze niet weg zijn, wanneer ik de officiële akte ga tekenen, kan ik daar dan ook iets aan doen? Of hebben zij nog het recht om hun spullen, zomaar op het tijdstip dat zij willen, te komen halen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 mar 2012 14:10

akte verleden= eigendom is van u.
Vroegere eigenaar heeft daar dan niets meer te zoeken en als ie dat wel doet is dat strafbaar.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2012 15:42

Gewoon andere sloten steken en probleem opgelost. Verkopers hebben na de ondertekening van de akte daar niets meer te zoeken.

Reclame

Boregard

#4 , 12 mar 2012 16:10

Waarom bij ondertekening van de VK- akte niet laten verklaren dat nieumand nog een sleutel heeft?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Turaki

#5 , 12 mar 2012 16:12

Sleutels moeten u gegeven worden bij akte (tenzij anders in akte staat). Indien niet afgeven zal u uzelf toegang mogen verschaffen door een slotenmaker op te roepen, waarvan u altijd de kosten kan proberen te verhalen op de vroegere eigenaars (hoewel ik u niet veel kans geef hierop). Daarna meteen ook andere sloten steken (wie weet hoeveel kopieën de ronde doen).

Normaal moet het huis leeg zijn bij de akte, maar dit is vaak niet het geval. Om hun spullen te komen halen zullen ze met u moeten afspreken wanneer dit kan.

j.demoor

#6 , 14 mar 2012 08:44

“Art.1605.De verplichting om onroerende goederen te leveren is door de verkoper vervuld, wanneer hij de sleutels heeft afgegeven, indien het een gebouw betreft, of wanneer hij de titels van eigendom heeft afgegeven.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan de verkopers en de notaris vooraf schriftelijk meedelen dat u slechts betaalt na voorafgaand nazicht van het huis en afgifte van de sleutels.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”