bewonen zonder bewonersvergoeding, uitzetten na termijn

MonaLux
Topic Starter

bewonen zonder bewonersvergoeding, uitzetten na termijn

#1 , 06 mar 2012 13:40

Hallo,

Onlangs kochten ik en mijn vriendin een woning. De akte hiervan wordt verleden eind maart 2012.

In het compromis staat iets wat we over het hoofd zagen nl dat de verkopers geen bewonersvergoeding betalen tot eind augustus. Normaal zouden zij verhuizen rond april. Nu blijkt dat dat wel eens gemakkelijk augustus kan worden omdat hun nieuwe huis nog niet klaar is.

We zien het als onze eigen fout en betalen dus zonder probleem huur voor ons huidig appartement en de lening voor ons gekochte huis.

Maar, wat gebeurt er vanaf de termijn verlopen is en de mensen met kindjes hun huis nog steeds niet af is? In de akte staat dat we recht hebben om ze er uit te zetten. Maar is dit effectief zo? En hoe verloopt dit, en in welke termijn. Omdat wij vanaf dan ook geen appartement meer zullen hebben.

Tussen partijen is overeengekomen dat de verkopers het verkochte goed nog uiterlijk tot 30 augustus 2012 zonder bewoningsvergoeding mogen blijven bewonen. Mocht het verkochte goed uiterlijk op deze datum niet ter vrije beschikking staan van de kopers, zullen deze laatste het recht hebben de verkopers op basis van de grosse van de verkoopakte op gedwongen wijze te laten uitzetten

Alle info is welkom!

Alvast bedankt,
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2012 13:53

Gedwongen uitzetting dat wil zeggen dat ze dan ook nog blijven zitten tot er een uitspraak is voor en door de rechtbank.
U zal hen eerst aangetekend in gebreke moeten stellen ( uw kosten) een AS en een gewone brief
Indien ze niet reageren.....vaststelling door deurwaarder of nog een AS ...alles op uw kosten
zorgen dat je een bewoningsattest hebt zodat blijkt dat personen nog in uw huis zitten .... kosten.
Brief naar vrederechter zodat ze worden gedagvaard... kosten
Ze komen niet dus verstekvonnis ( met alle risico's van dien als je wil uitvoeren).
Vonnis laten betekenen ( deurwaarderskosten)...
RPV vragen als je let een advocaat zou werken ...deze kosten worden nooit volledig vergoed...
Dan nog de ganse uitdrijvingsprocedure..... dan zijn we vermoedelijk november december ....en als er geen woning is ....men gaat geen kindjes in de kou zetten in de winter....
Waar was uw notaris .... kosten €600 per maand woning en dat voor minstens 5 maanden.
Dan nog een maand of vier daarna zonder inkomsten van de woning en dan nog alle kosten.....

Quid wat verdere schade aan woning want ik denk niet dat er een plaatsbeschrijving bij de koop is gebeurd.
Hopelijk kan je dat doen einde maart op het ogenblik dat je eigenaar wordt.

Wel wat zwart wit getrokken maar dit zijn de grote lijnen in een wordt case scenario.

MonaLux
Topic Starter

#3 , 06 mar 2012 14:01

Bedankt voor de reactie.

Is het mogelijk in de situatie na 30 augustus een verplichte bewonersvergoeding te vragen? Na 30 augustus verloopt hun gratis verblijf zodat wij hen als huurders kunnen beschouwen?

Als zij dan tenminste huur betalen kunnen wij tijdelijk tenminste toch iets anders zoeken en betalen. Ze kunnen toch onmogelijk onbeperkt in onze woning blijven wonen zonder contract?

Reclame

scorpioen

#4 , 06 mar 2012 14:26

Ik ben het niet eens met het antwoord van Franciscus.

Een notariële akte is een uitvoerbare titel. Zie Cass., 23/05/1991, http://jure.juridat.just.fgov.be;" onclick="window.open(this.href);return false; MICHIELSENS, A., De notariële akte en het exequatur Not.Fisc.M. 2008, afl. 4, 111, nr. 5

U kan dus op basis van de verkoopakte, zonder tussenkomst van de rechter, de verkoper door een gerechtsdeurwaarder laten uitzetten na 30 augustus 2012.

Franciscus

#5 , 06 mar 2012 14:42

Mijn fout maar blijft de ganse uitdrijvingsprocedure en de daaraan verbonden kosten...
Hoe ga je die verhalen ....of mag men ook ineens beslag leggen op de goederen om de kosten te laten betalen ??
Laatst gewijzigd door Franciscus op 06 mar 2012 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

MonaLux
Topic Starter

#6 , 06 mar 2012 14:55

U kan dus op basis van de verkoopakte, zonder tussenkomst van de rechter, de verkoper door een gerechtsdeurwaarder laten uitzetten na 30 augustus 2012.
Dus ik kan als het echt nodig is op 31 augustus een procedure starten om die mensen uit de woning te laten zetten. Hopelijk moeten we dit niet doen maar we moeten zelf ook ergens wonen. We kijken natuurlijk nu al uit naar de verhuis die normaal in april was gepland.

Wanneer het uitzetten zonder rechter en deurwaarder gebeurt, hoe lang loopt deze procedure dan? Hebt u een idee wanneer wij er dan zelf inkunnen? En komen daar dan kosten bij? Na maanden dubbele betalingen is er niet zo veel overschot natuurlijk.

Voor alle duidelijkheid ben ik op zoek naar info wat ons mogelijk te wachten staat in het slechtste geval. We willen die mensen niet zomaar uitzetten.

scorpioen

#7 , 06 mar 2012 15:02

Het gaat zonder rechter, maar niet zonder deurwaarder. U zal zich dan tot de gerechtsdeurwaarder moeten wenden. U kan bij de notaris de grosse van de akte bekomen. Die heeft de gerechtsdeurwaarder nodig om uit te drijven.

U moet de kosten voorschieten, de tegenpartij moet ze aan u terugbetalen.

Een gerechtsdeurwaarder kan u meer info geven over de termijn, maar ik vermoed dat dit zeer snel (één of twee weken) kan gaan.

MonaLux
Topic Starter

#8 , 06 mar 2012 15:09

Ok bedankt! Nu zijn we toch iets geruster dat we niet in ons ongeluk lopen.

Vandebos

#9 , 06 mar 2012 16:43

Dient de gerechtsdeurwaarder in een uitdrijving op basis van de grosse ook niet de dertig dagen termijn te respecteren? Is het in dat geval niet aangewezen, indien u het voelt aankomen, de gerechtsdeurwaarder vroeger op pad te sturen met de grosse en de betekening van intentie tot uitdrijving op 01/09/2012?

Franciscus

#10 , 06 mar 2012 17:42

Kan er op 1/4 ook niet beter een plaatsbeschrijving gebeuren.
Bleven er zaken staan in het pand daar ben je van 1/4 dus ook eigenaar van ...misschien foto's nemen en serienummers opschrijven.
Zorg zeker dat het pand verzekerd is.
Vraag ook aan 'bezetters' dat een verzekering hebben dd 1/4/2012 die hun verantwoordlijkheid tgo eigenaar en derden dekt.
Mogelijk is hun huidige polis opgezegd.

scorpioen

#11 , 06 mar 2012 18:08

Ger. W.

Art. 1344quater. De uithuiszetting, bedoeld in artikel 1344ter, § 1, kan in ieder geval niet ten uitvoer worden gelegd dan na verloop van een termijn van één maand na de betekening van het vonnis,[...]

Art. 1344ter. § 1. Dit artikel is van toepassing op elke vordering ingeleid bij verzoekschrift, bij dagvaarding of bij vrijwillige verschijning waarbij de uithuiszetting wordt gevorderd van een natuurlijk persoon die een huurovereenkomst heeft gesloten als bedoeld in afdeling II of afdeling IIbis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II van het Burgerlijk Wetboek, uit een goed dat blijkens de inleidende akte de huurder tot woonplaats of, bij gebreke van een woonplaats, tot verblijfplaats dient [...]

In het geval van MonaLux gaat het niet om een vordering tot uithuiszetting van iemand die een huurovereenkomst heeft afgesloten waarop de Woninghuurwet van toepassing is. De termijn van dertig dagen is m.i. niet van toepassing.

MonaLux
Topic Starter

#12 , 06 mar 2012 21:25

Bedankt voor de goede raad,

Ik houd er rekening mee om op tijd dit te bespreken met de notaris of een deurwaarder. Dat kan ik vragen bij het verlijden van de akte.
Verder had ik al gehoord van een plaatsbeschrijving, hierover staat niets in de akte. Is het mogelijk om dat toch nog te vragen vlak na het verlijden?

Terug naar “Kopen”