geen omheining tussen percelen,honden,wie betaalt omheining?

oeps
Topic Starter

geen omheining tussen percelen,honden,wie betaalt omheining?

#1 , 05 mar 2012 08:42

Ik zit hier op een perceel van 6500 meter . Alle naburige percelen zijn zo groot en lopen in mekaar over zonder enige struiken of omheining ertussen.
Toen ik hier pas woonde had ik enkele prijsoffertes aangevraagd voor omheiningsdraad te spannen maar goedkoper als 7000 euro kan ik niet vinden.
Nu kwam gisteren de buurman voor de zoveelste keer klagen dat mijn honden in zijn tuin af en toe rondliepen en dat hij daar niet mee opgezet is wat ik kan begrijpen
natuurlijk. Maar honden zien inderdaad niet tot waar ze kunnen lopen omdat er geen grenzen zijn. Buurman eist nu dat ik heel het perceel afgrens.
Een klein stukje afbakenen is ook geen optie want de tuin is zodanig raar opgebouwd met niveauverschillen en bruggen dat ze overal door kunnen dus ik moet echt 300 meter afspannen.
Aangezien hij die omheining wil, moet hij dan niet meebetalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 05 mar 2012 08:47

Neen, jij moet er voor zorgen dat jouw honden op jouw eigendom blijven. En desnoods daar al het nodige voor doen. Als het stuk grond echt zo groot is, is een (stekelige) meidoornhaag te overwegen. Kost ongeveer 1300 euro aan plantgoed (waarschiijnlijk zelfs minder, en je krijgt er subsidie voor). Je kan die haag wild laten groeien op 1,5 m van de perceelsgrens en één keer per jaar korter zetten.

eylis

#3 , 05 mar 2012 08:48

nee, want de aanleiding zijn de loslopende honden. Jij moet die omheining plaatsen en betalen als je je honden vrij wil laten rondlopen. anders plaats je ze in een kennel waar ze in verblijven en ga je met ze wandelen aan de leiband. Dan hoeft de tuin niet omrasterd te worden.
Als je je honden zo laat rondrennen en er gebeurt een incident. Dan zal, ongeacht de reden (of de hond nu geprovoceerd is of niet, met getuigen of niet) de aansprakelijkheid bij jou liggen omdat je niet de nodige veiligheidsmaatregelen hebt genomen. (honden achter omheining)
Maak dat dus als de weerlicht in orde, want het kan je zéér veel ellende bezorgen. Zelfs als je honden doobrave dieren zijn.

Reclame

dieke

#4 , 05 mar 2012 10:59

Wees blij dat buurman zo'n verdraagzame mens is. Als ik je buurvrouw was, was ik al klacht gaan indienen bij de politie, als je niet na 1 keer "klagen" voor een omheining had gezorgd. Een hond hoort op zijn eigen afgesloten terrein thuis of aan de leiband tijdens een wandeling en niet in de tuin van de buren.

Mariette

#5 , 05 mar 2012 11:28

En wat moet er gebeuren indien er géén honden zijn, maar indien een van de buren wel een omheining wil. Is het dan niet de bedoeling dat de aanpalende buren hiervoor meebetalen? Eenmaal de omheining er staat hebben de andere buren daar toch ook de voordelen van.

eylis

#6 , 05 mar 2012 11:58

samen omheining betalen moet alleen als je samen beslist ze te plaatsen (en samen beslist welke omheining) net op de perceelsscheiding (dus in het midden)
wie zelf een omheining naar zijn eigen smaak wil, (en dus niet overeenkomt met de buur over stijl en prijs) zet die op zijn eigen grond en betaalt die zelf. (dus niet op de scheiding)

dieke

#7 , 05 mar 2012 14:33

Ter aanvulling bij wat eylis schrijft: Er kan tussen buren perfect overeengekomen worden dat diegene die de omheining wil, deze op de scheiding mag plaatsen en toch ze volledig zelf betaalt. Het is dus maar wat je overeenkomt.

Mariette: Als mijn buurman een mooie boom in zijn tuin plant, heb ik daar ook voordelen van, als ik die boom tenminste ook erg mooi vind om naar te kijken. Dat wil nochtans niet zeggen dat ik aan die boom moet betalen.

Mariette

#8 , 05 mar 2012 16:19

[commentaar verwijderd wegens niet terzake: Vandebos]

oeps
Topic Starter

#9 , 05 mar 2012 19:07

er loopt een grachtje tussen ons dus de omheining zal ik op mijn eigen perceel laten plaatsen. Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, ik ben weeral een stukje wijzer nu.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mar 2012 23:55

Afstand waar u de afsluiting MAG plaatsen eens navragen op gemeente.
Ik vermoed op 50 cm van de perceelgrens.

Mariette

#11 , 06 mar 2012 01:55

Struiken/hagen moeten op 50cm staan. Draadstalen omheining moet toch niet op 50cm van de grens staan? dan wordt het helemaal leuk in de tuintjes van 7meter breed.

eylis

#12 , 06 mar 2012 08:43

toch wel: omheiningen ook.

dieke

#13 , 06 mar 2012 09:39

Mariette

#14 , 06 mar 2012 10:44

Vandebos

#15 , 06 mar 2012 10:52

Een omheining mag op minder dan 50cm van de perceelsgrenzen geplaatst worden. Een omheining groeit immers niet zoals een struik. en zal bijgevolg bij ouderdom niet het risico lopen grond over de perceelsgrenzen heen in beslag te gaan nemen. Raadpleeg wel het gemeentelijk politiereglement om de hoogte en aard materiaal te kennen die zonder vergunning en toestemming buren mogen gebruikt worden.

[Aan andere deelnemers aan deze discussie, gelieve hier geen kijvende wijven toestanden te ontketenen. Poster is daar absoluut niet mee geholpen:Vandebos]

Terug naar “Kopen”