Verborgen gebrek riolering.

Brouwer
Topic Starter

Verborgen gebrek riolering.

#1 , 04 mar 2012 08:33

Vorig jaar juni 2011 kocht ik een bungalow met bouwjaar 1987, bij rondgang waren enkele zichtbare gebreken maar dit vormde voor me geen probleem.
Een week voor het schrijven van de woning mochten we reeds opfriswerken uitvoeren in de woning, in de garage merkte ik op dat er op een legplank wel 4 soorten ontstoppingsmiddelen stonden en een pot poeder speciaal voor Septische putten.
Net voor het schrijven heb ik de verkopers (kinderen van de overleden moeder die eigenares was) hierover gevraagd of er een septische put was en ze zeiden toen allemaal van neen. En over die ontstoppingsmiddelen wisten ze ook van niks.
Na een week of drie was onze wasbak in de keuken verstopt, ik dacht al van OK, daarvoor staan al die bussen hier. Bij nader nazicht heb ik toen gewoon de sifon veranderd en het heuvel is volledig van de baan. Een week of twee later kwam het water in het toilet tot aan de rand, verstopt. ik had al enkele van die bussen gebruikt maar niks hielp. Ik heb een ruimdienst laten komen en deze vonden onder mijn grasperk een septische put, tot aan de rand gevuld. Na deze te ledigen zakte het peil in mijn toilet en konden we terug op ons gemak zitten.
Bijna drie maand later was het opnieuw hetzelfde, water tot boven aan de rand, ontstoppingsmiddel hielp niet. Opnieuw een ruimingsdienst laten komen en met een rioolrat hebben ze de afvoer eens grondig gekuist.
Over 14 dagen was het opnieuw van hetzelfde laken een broek, water tot op de rand. Opnieuw een ruimdienst laten komen en weer met de rioolrat de afvoer gereinigd. De man van de ruimdienst begreep niet goed wat dit kon zijn en is met een camera door de afvoer van het toilet gegaan. Daar stelde hij vast dat deze afvoer in tegenhelling ligt en ik dit probleem wel 3 à 4 keer per jaar zal hebben.
Had ik dit op voorhand geweten had ik de woning nooit gekocht.
Dit is volgens mij meer dan een verborgen gebrek maar hoe moet men zoiets aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2012 10:40

Enige oplossing voor dit probleem: Nieuwe riolering laten plaatsen, ditmaal met de juiste afhelling.
Zorg er dan ook voor dat is de septische put ENKEL en ALLEEN maar water komt van de WC's en geen bad, keuken of regenwater komt. In een septische put doen bacterien hun werk, en die gaan kapot als er bvb zeepwater ov anderer reinigings en ontsmettingsmiddelen bijkomen. Vandaat die put met produkten voor septisceh putten: deze bevorderen de groei van deze bacterien, maar dat is verloren moeite als er ook zeep bijkomt, of stoffen voor de ontsmetting van de WC's.
Is de septische put aangelsoten op een openbare riolering? Dan is het mogelijks ook toegelaten dat de septische put wordt afgeschaft, gezien er nu bijna overal grote waterzuiveringsstations zijn, die de rol van de septische put overnemen. Informeer eens bij uw gemeente.

j.demoor

#3 , 05 mar 2012 09:02

"Art.1643. Hij(=de verkoper) moet instaan voor de verborgen gebreken,zelfs wanneer hij,die niet gekend heeft..."(Burgerlijk Wetboek).

Vele verkoopakten van onroerende goederen bevatten een vrijwaringsbeding voor verborgen gebreken. Onderzoek daartoe zorgvuldig uw koopakte.

‘De van het gemeen recht afwijkende bedingen hebben een restrictieve draagwijdte. Een exoneratiebeding voor verborgen gebreken,kan in geval van grove fout van de bedinger enkel dan toepassing vinden,wanneer deze vrijstelling uitdrukkelijk is vermeld of noodzakelijk uit het beding voortvloeit‘(Cass. 22 maart 1979,Arr.Cass. 1979-80,860,R.W. 1979-80,2238,R.C.J.B. 1981,189,noot CORNELIS.);

‘En matière de responsabilité contractuelle,comme en matière de responsabilité aquilienne,l'auteur du dommage ne peut invoquer une clause d'exonération ou de limitation de responsabilité lorsqu'il a agi de mauvaise foi(7)’(Cass. 28 februari 1980,Pas. 1980,I,795).

‘Net voor het schrijven heb ik de verkopers (kinderen van de overleden moeder die eigenares was) hierover gevraagd of er een septische put was en ze zeiden toen allemaal van neen. En over die ontstoppingsmiddelen wisten ze ook van niks.’

Dit lijkt te wijzen op kwade trouw waarvan sprake in voornoemd arrest van 28 februari 1980.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus

#4 , 05 mar 2012 18:26

Die kinderen hebben daar nooit gewoond???
raar.
Je kan bij de gemeente eventueel een lijst bekomen met de vorige bewoners, zeker in kader van een rechtszaak.

mava105

#5 , 05 mar 2012 20:02

Je kan bij de gemeente eventueel een lijst bekomen met de vorige bewoners, zeker in kader van een rechtszaak.
Vorige bewoonster is dus overleden.

roharro

#6 , 05 mar 2012 20:19

Op grond van de vraag en de antwoorden lijkt het me eerder dat die woning niet is aangesloten op het rioolnetwerk....of dat de aansluiting verstopt is.
Feit dat septische put steeds na een tijdje vol staat met water zegt niets, zeker als al het afvalwater (en evt. ook regenwater) via die put passeert.
De septische put wordt dan uiteraard telkens binnen de kortste keren terug gevuld tot aan het niveau van de overloop die normaliter verbonden is met openbaar rioolstelsel of andere plaatselijke oplossing (gracht, rietveld, enz.).

gaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Brouwer
Topic Starter

#7 , 06 mar 2012 09:08

De kinderen waren allemaal al gehuwd en de woning is in 87 gebouwd in de buurt van hun kinderen toen die vrouw haar man nog leefde, van de kinderen heeft er nooit iemand in deze woning gewoond.
De woning is wel degelijk aangesloten op de riolering (gescheiden stelsel en in de septische put komt enkel het toilet), het heuvel zit tussen het toilet en de septische put onder de plateau (Fundering - betonplaat) van de woning, de afvoer zou daar met een tegenhelling liggen van ongeveer 3 cm. En het plaatsen van een nieuwe riolering zie ik echt niet zitten, ik moet de vloeren van het toilet, de hal en de keuken en buiten een stuk terras volledig opbreken en een sleuf maken in de plateau waardoor de stabiliteit van de woning zeker in het gedrang komt.
Een andere oplossing zou volgens mij zijn de vloer uit het toilet opbreken en van voor de voordeur een tunnel graven onder de hal tot aan het gat in de vloer van het toilet (ongeveer 3 meter) een nieuw aansluiting maken maar dan rechtstreeks naar de riolering en niet meer via de septische put (de tunnel dan volledig volstorten met zandcement en goed verdichten tegen verzakkingen).
Dit zijn grote kosten en ikzelf kan deze werken niet uitvoeren en zal een aannemer moeten onder de arm nemen wat een dure zaak zal worden.
Daarom is mijn vraag hoe ik dit moet aanpakken tegenover de vorige verkopers en waar of hoe kan ik terecht om deze kosten te recupereren.

roharro

#8 , 06 mar 2012 12:45

Een rechtszaak opstarten en hopen dat u gelijk krijgt, want het zal een dure grap worden met een legertje experten en tegenexperten.....
Dus kosten van herstelling afwegen tegen hogergenoemd risico.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#9 , 06 mar 2012 13:35

Het blijkt me bijna zeker een verborgen gebrek waarvoor je naar de vrederechter zou kunnne stappen.
Die zal dan waarschijnlijk een gerechtsdeskundige aanstellen, waarvan jij het voorschot zal dienen te betalen, en die dan rustig een paar jaartjes de tijd zal nemen om zijn onderzoek en verslag af te leveren bij de rechter.
Er zijn andere oplossingen. Zoals je zelf reeds zegde een nieuw eaansluiting voor het WC. Je hoeft daarvoor geen tunnel te graven, maar zoek een aannemer die een grondboring kan uitvoeren. Wordt tegenwoordig al veel gedaan voor het leggen van kabels en leidingen onder stoepen, maar dat kan natuurlijk ook in 't klein.
Gas en waterleidingsmaatschappijen passen het dikwijls toe om onder voortuintjes een nieuw kabel of buis te leggen, zonder deze te moeten omwoelen.
Op TV wordt er tegenwoordig ook veel reklame gemaakt voor een toestel Sanibroyeur. Het is speciale WC, die alle afval fijnmaalt, en dan via een buisje van amper 3 cm kan wegpompen, ook naar omhoog.
Informeer eens bij een loodgieter of groothandel

Brouwer
Topic Starter

#10 , 21 mar 2012 18:18

Ondertussen heb ik van de ruimdienst een verslag gekregen dat ik tot 3 maal mijn toilet moet doorspoelen eer het water in de septische put komt. duidelijk bewijs dat de riolering in tegenhelling ligt en deze verstopping meermaals per jaar zal voorkomen.
Ik zal de vorige eigenaars hieromtrent contacteren en hou jullie op de hoogte.

Terug naar “Kopen”