Vorig jaar juni 2011 kocht ik een bungalow met bouwjaar 1987, bij rondgang waren enkele zichtbare gebreken maar dit vormde voor me geen probleem.
Een week voor het schrijven van de woning mochten we reeds opfriswerken uitvoeren in de woning, in de garage merkte ik op dat er op een legplank wel 4 soorten ontstoppingsmiddelen stonden en een pot poeder speciaal voor Septische putten.
Net voor het schrijven heb ik de verkopers (kinderen van de overleden moeder die eigenares was) hierover gevraagd of er een septische put was en ze zeiden toen allemaal van neen. En over die ontstoppingsmiddelen wisten ze ook van niks.
Na een week of drie was onze wasbak in de keuken verstopt, ik dacht al van OK, daarvoor staan al die bussen hier. Bij nader nazicht heb ik toen gewoon de sifon veranderd en het heuvel is volledig van de baan. Een week of twee later kwam het water in het toilet tot aan de rand, verstopt. ik had al enkele van die bussen gebruikt maar niks hielp. Ik heb een ruimdienst laten komen en deze vonden onder mijn grasperk een septische put, tot aan de rand gevuld. Na deze te ledigen zakte het peil in mijn toilet en konden we terug op ons gemak zitten.
Bijna drie maand later was het opnieuw hetzelfde, water tot boven aan de rand, ontstoppingsmiddel hielp niet. Opnieuw een ruimingsdienst laten komen en met een rioolrat hebben ze de afvoer eens grondig gekuist.
Over 14 dagen was het opnieuw van hetzelfde laken een broek, water tot op de rand. Opnieuw een ruimdienst laten komen en weer met de rioolrat de afvoer gereinigd. De man van de ruimdienst begreep niet goed wat dit kon zijn en is met een camera door de afvoer van het toilet gegaan. Daar stelde hij vast dat deze afvoer in tegenhelling ligt en ik dit probleem wel 3 à 4 keer per jaar zal hebben.
Had ik dit op voorhand geweten had ik de woning nooit gekocht.
Dit is volgens mij meer dan een verborgen gebrek maar hoe moet men zoiets aanpakken?