Foutje van de notaris

NeleG
Topic Starter

Foutje van de notaris

#1 , 01 mar 2012 16:52

Wij kochten in 2005 een eerste woning aan met klein beschrijf. Vorig jaar in april vonden wij een andere woning die ons aanstond. Normaalgezien moet je bij de aankoop van een tweede woning ALTIJD groot beschrijf betalen, maar nu had ik gehoord dat dit niet zo was als beide KI's samen opgeteld nog altijd lager waren dan de limiet. Bovendien staat die eerste woning te koop. Ik heb daarvoor naar de notaris gebeld om te vragen of hij dus eens kon uitzoeken of wij niet aan klein beschrijf konden kopen voor die 2de woning. Enkele weken later krijgen wij daar bevestiging van, waarop wij naar de bank gaan om te lenen aan dat klein beschrijf en terzelfdertijd een overbruggingskrediet aanvragen. In juli teken wij de akte waar nog altijd sprake is van klein beschrijf. Vier dagen later krijgen wij telefoon van de secretaresse van de notaris. Zij hebben een brief gekregen van de registratierechten dat wij toch groot beschrijf moeten betalen, dat wij zo snel mogelijk 7500 euro moesten betalen. Ik antwoordde daarop dat wij dat niet hebben, waarop ze mij een persoonlijke lening voorstelden. Vermits wij aan onze limiet zitten, heb ik hen verteld dat dat niet ging. Na veel 5en en 6en stelt de notaris voor om het zelf voor te schieten en dat wij het terug betalen als de andere woning verkocht is en dat hij daarom deze verkoop moet doen. Wij gaan akkoord tot we ergens horen dat een notaris voor zulke fouten verzekeringen kan afsluiten. Als deze notaris dit dus via zo'n verzekering geregeld heeft, krijgt hij tweemaal dit bedrag. Ik meld deze notaris dat wij dus van gedacht veranderd zijn, waarop wij een hele resem brieven krijgen. Plots zijn wij hem (nu het op papier staat) 'maar' 7250 euro verschuldigd. We zijn bij een advocaat gaan horen of we dit moesten betalen, maar ik heb de indruk dat deze daar niet veel aan dood gedaan heeft om deze reden: 2 maanden na we haar hadden aangesproken, krijgen wij een mail met het verhaal van de notaris en vraagt zij achter ons standpunt: ik dacht dat het omgekeerd moest werken dat zij ons standpunt moest kennen en daarmee naar de advocaat van de notaris moest gaan??? 2 weken geleden kregen we dan een tweede mail van de advocaat om te zeggen dat de notaris een procedure gaat opstarten om zijn gelden te krijgen, zonder te vermelden of we dat nu verplicht zijn of niet. Wij zijn (voorlopig) gezwicht (uit angst) en werken nu dus terug samen met deze notaris om het proces even uit te stellen.

Ik hoop hier nu WEL een antwoord op mijn vraag te krijgen en te weten te kunnen kopen of wij dit inderdaad aan hem verschuldigd zijn. Wij hebben trouwens nooit facturen of bewijzen (door wie dat betaald werd) gezien. Bovendien hebben wij nog altijd de akte niet ontvangen (die hield hij achter omdat we tegenwerkten). Mag dit zomaar?
Indien wij wettelijk gezien hem dit terug te betalen, ga ik er niet moeilijk over doen, wet is wet, maar indien niet, wat moeten wij dan doen?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”