Verdeling van de eigendom

rebbelx
Topic Starter

Verdeling van de eigendom

#1 , 14 feb 2012 08:59

Hallo,

ik en mijn vriendin staan op het punt van een huis te bouwen. We zitten echter met bepaalde vragen.

Het huis + grond zullen we als volgt financieren:

- Mijn inbreng: +-€ 80.000 (van mezelf) + €150.000 (gekregen van mn ouders)
- Haar inbreng: €25.000
- Lening van ons beide: €150.000

Nu willen we dit allemaal op papier laten zetten. Opgelet, we zijn niet getrouwd, gewoon wettelijk samenwonend.

Ik veronderstel dat er een papier moet opgesteld worden waarin beschreven staat dat mijn inbreng €230.000 is en de hare €25.000 euro, we samen nog een lening hebben. Dat er dus met andere woorden X aantal % inbreng van mij is, en Y aantal % inbreng van haar is.

Nu zitten we met volgend probleem. Stel binnen 2 jaar wonen we in ons huis en ik kom te sterven EN we hebben geen kinderen.

Is het dan mogelijk om op papier te laten zetten dat:
- Mijn eigen inbreng, dus de 80.000 euro naar haar haar komt + de helft van het bedrag dat mijn ouders investeerden 75.000 euro ook naar haar komt. In totaal komt dus 155.000 euro naar haar. De andere 75.000 euro gaat terug naar mijn ouders. Haar percentage van de eigendom vergroot dus. We zouden ons elk voor 50% laten verzekeren via een schuldsaldoverzekering waardoor ze dus nog 75.000 euro van de lening zal moeten afbetalen.

INDIEN zij komt te sterven en we hebben geen kinderen zouden we het als volgt regelen:
- Haar inbreng: 25.000 euro komt naar mij. En ik moet nog 75.000 euro van de lening afbetalen.

Is het mogelijk om dit bij een notaris op deze manier te laten op papier te zetten.

In het geval dat er 1 van ons beide zou komen te sterven en we hebben wel kinderen gaat onze inbreng integraal naar onze kinderen, logisch want ze zijn de wettige erfgenaam.

Dank bij voorbaat.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”