Hallo,
In augustus werd de onderhandse verkoopakte (compromis) ondertekend voor de verkoop van een stukje bouwgrond.
Wij zijn de verkoper.
In deze akte werd een opschortende voorwaarde voorzien ten voordele van de koper voor het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning.
Deze opschortende voorwaarde verstreek op 4 december 2011.
De koper heeft niets laten weten dus we gingen ervan uit dat de verkoop bindend was.
Na lang wachten op onze en de notaris van de andere partij, werd een datum geprikt voor de akte, die zou verleden worden op 3 januari 2012.
Enkele dagen voordien werd deze afspraak afgelast door de notaris van de andere partij. Als uitleg hiervoor kregen we te horen dat door de feestdagen niet alle documenten tijdig ter plaatse geraakt waren.
Na aandringen kregen we een nieuwe datum, 18 januari 2012.
Nu werd ook deze afspraak geannuleerd met als uitleg dat de koper de verkoop niet wenst te laten doorgaan door problemen met een aangrenzend perceel waarhij de vergunning niet voor in orde krijgt. Dat aangrenzende perceel koopt hij van een andere verkoper, dat is niet van ons.
Nu is mijn vraag of hij dit zomaar kan annuleren, nadat de opschortende voorwaarde al met meer dan anderhalve maand verstreken is.
En bovendien dacht ik dat de akte binnen de 4 maanden verleden moest worden.
Tenslotte hebben wij toch geen zaken met zijn aangrenzend perceel?
Het enige wat ik van mijn notaris te horen krijg is dat ik moet afwachten en dat hij toch een schadevergoeding zal moeten betalen.
Nu volstaat die schadevergoeding in mijn ogen niet, (weet ook het bedrag hiervan niet) vermits we dit perceel niet aan iemand anders kunnen verkopen omdat het ingesloten ligt en niet bereikbaar van aan de straatkant.
De koper was vragende partij voor deze verkoop en bovendien hebben we intussentijd reeds de compromis getekend voor de verkoop van os eigen huis, wat het enige andere perceel is dat hieraan grenst. We hebben speciaal gewacht op de verkoop van het perceel om ons huis te verkopen, omdat we anders ons huis duurder hadden kunnen verkopen wegens grotere grond.
Nu dreigen we dus te blijven zitten met een stuk grond wat we niet kunnen verkopen omdat de koper zich terug trekt...
Kan dit zomaar?
Alvast bedankt voor uw raad.
groeten,
Darry