Mondelinge overeenkomst met notaris over verkoop huis

bossie88
Topic Starter
Berichten: 4

Mondelinge overeenkomst met notaris over verkoop huis

#1 , 22 nov 2011 10:59

Hoi

2 weken geleden ben ik met mijn vriend een bod gaan doen bij de notaris op een huis.
De notaris ging naar de kopers bellen en belde ons nadien terug, dat de koper akkoord gingen met het bod en dat we het huis hadden. Hij zee ook hoeveel het voorschot was en tegen wanneer de rest van het bedrag betaald moest worden.
Vorige week maandag hebben we het voorschot gestort, en met de notaris afgesproken om op donderdag de overeenkomst te tekenen. Deze was door de notaris reeds opgesteld.
Vorige week woensdag krijg ik telefoon van de notaris dat de verkopers niet meer willen verkopen (omdat ze hoger bod hebben gehad)

Kan dit zomaar? Of omdat er niets is ondertekend hebben we niets?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 nov 2011 11:34

Eigenlijk kan het niet. Een bod is een bod, ook al is het mondeling. Probleem is om dat te kunnen bewijzen.
In uw geval is er echter de betaling van het voorschot op een bankrekening. Als het voorschot betaald werd voor de verkoper een ander bod heeft aanvaard, sta je sterk. Ik vrees echter dat je dan wel via de vrederechter zal moeten, als de andere partij zijn ongelijk niet vrijwillig toegeeft.

werkstudent
Berichten: 52

#3 , 02 dec 2011 12:12

En nog een tip: neem je eigen notaris als je een huis koopt! Kost je niets meer én je hebt iemand die enkel jouw eigen belangen behartigt.

Reclame

zyxa
Berichten: 8

#4 , 03 jan 2012 14:54

Is het niet zo dat een notaris een neutrale partij moet zijn?
Kan hij dan geen getuige zijn in een eventuele rechtzaak?

ch1984
Berichten: 125

#5 , 03 jan 2012 17:38

in theorie zal een notaris bij verkoop iets meer ontvangen als het finale bod hoger is.. dat kan dus de neutraliteit schenden (zou niet mogen maar ...)

Terug naar “Kopen”