Appartement kopen

Penguinos
Topic Starter
Berichten: 8

Appartement kopen

#1 , 08 aug 2011 20:40

Dag iedereen,

ik ben reeds enige tijd op zoek naar een appartement. Lange tijd had ik enkel oog op het zoeken van een geschikt appartement. Nu het misschien zo ver is, besef ik pas dat ik niet veel verder heb gedacht dat het vinden van iets interessant.

Ik heb bv opgezocht dat volgende info/documenten nodig zijn als verkoper:
- stedenbouwkundige vergunning
- of er al dan niet bouwovertreding is
- of er al dan niet voorkooprecht is
- of er al dan niet schulden staan op het pand
- PID (Post Interventie Dossier)

Moet de verkoper dit al kunnen 'voorleggen' als het pand te koop staat?
Of wanneer vraag ik dit best?

Verder: is er een bodemattest nodig, ook al is het aan appartement, of is dit enkel nodig bij een huis?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 08 aug 2011 20:48

Ik zou denken dat het de dienstdoende notaris is die deze zaken uitklaart.
U dient, mijn inziens, enkel voorbehoud te maken dat deze zaken in orde zijn, tijdens
het opmaken van de voorlopige verkoop (lees: betalen van het voorschot)
Handige documenten voor Personenrecht

wdl
Berichten: 19

#3 , 09 aug 2011 11:02

De verkoper zal u wel het EPC attest moeten kunnen voorleggen. Hij mag het goed niet te koop aanbieden als hij nog niet over een EPC attest beschikt.
De keuring van de electriciteit zou hij in principe ook al moeten kunnen voorleggen. Maar dat is denk ik niet verplicht. Het moet in ieder geval in orde zijn voor het tekenen van de compromis.
Zoals luc zegt, de notaris zal ervoor zorgen dat alle nodige documenten aanwezig zijn. Teken daarom best de compromis bij de notaris zelf, en neem uw eigen notaris voor de uiteindelijke akte.

Reclame

jefke007
Berichten: 1816

#4 , 09 aug 2011 11:15

als er bij het ondertekenen van het compromis nog geen bodemattest is, kan je de koop nietig laten verklaren tot aan het verlijden van de notariele akte.

Bij mij heeft de notaris in de notariele akte vermeld, dat de kopers afzien van hun recht op nietigverklaring omdat er geen bodemattest aanwezig was bij het compromis. Typisch belgisch knoeiwerk, bij het compromis had de notarisbediende eerst beweert dat er nog geen bodemattest nodig was bij het compromis

Penguinos
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 09 aug 2011 12:43

Bedankt voor de antwoorden iedereen.

Het is blijkbaar normaal, maar ik persoonlijk zou als koper toch graag hebben dat deze documenten reeds in orde waren om het appartement dan pas te kopen. Nu koop je iets en pas achteraf bij de notaris weet je of het in orde is of niet... Vreemd, maar kom, dat is de huidige markt natuurlijk :).

Weet iemand of er ook een bodemattest nodig is voor een appartement, of is dat enkel in geval van huizen?

Alvast bedankt :mrgreen: !

Aafke64
Berichten: 66

#6 , 09 aug 2011 18:37

Een bodemattest is ook nodig voor een appartement.

Penguinos
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 09 aug 2011 20:37

Bedankt!

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#8 , 14 aug 2011 12:26

Penguinos,

Er hoeft geen probleem te zijn. Als je akkoord bent om een appartement te koen dan doe je dat gewoon.
MAAR : laat de compromis opmaken door je notaris (en niet door de verkoper of makelaar) EN betaal je voorschot in consignatie (= in bewaring) bij je notaris.
Dat betekent dat je notaris het geld bewaart en pas doorstort naar de verkoper bij ondertekening van de effectieve akte, als blijkt dat alle voorwaarden vervuld zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”