We willen een huis kopen kan dit?

helpons
Topic Starter
Berichten: 38

We willen een huis kopen kan dit?

#1 , 07 aug 2011 14:47

Hallo,

Mijn man verdiend netto 1500 euro en ik zelf werk niet, is dit haalbaar om een huis te kopen van 150.000 euro?
En wat zal de terug betaling zijn maandelijks, iemand ervaring met goede banken?

- Hoelang duurt het voordat men een hypotheek krijgt, hoemang wachten op het antwoord?
Kortom hoelang duurt de procedure om een lening te krijgen en af te ronden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kolleke
Berichten: 106
Locatie: limburg

#2 , 07 aug 2011 14:56

Zijn er voor de rest geen inkomsten of eigen inbreng?
Zonee, vrees ik dat het niet haalbaar zal zijn met de huidige rentevoeten.
Er komen nog allerhande kosten bij buiten de kost van aankoop.

Ik vermoed dat de maandelijkse terugbetalingskost tussen de 750 en 850 euro gaat zijn op 30 jaar.
De meeste banken hanteren de regel dat je maximum 1/3e van de maandelijkse inkomsten kan afbetalen wat in jullie geval betekent dat je maximum 500 euro per maand zal aankunnen.

Ik heb er mijn twijfels bij of er een bank gaat zijn die dit risico wil lopen.
Ook zou ik er erg aan twijfelen of ik als koper dit risico zelf wel wil nemen.

helpons
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 07 aug 2011 14:59

Zijn er voor de rest geen inkomsten of eigen inbreng?
Zonee, vrees ik dat het niet haalbaar zal zijn met de huidige rentevoeten.
Er komen nog allerhande kosten bij buiten de kost van aankoop.

Ik vermoed dat de maandelijkse terugbetalingskost tussen de 750 en 850 euro gaat zijn op 30 jaar.
De meeste banken hanteren de regel dat je maximum 1/3e van de maandelijkse inkomsten kan afbetalen wat in jullie geval betekent dat je maximum 500 euro per maand zal aankunnen.

Ik heb er mijn twijfels bij of er een bank gaat zijn die dit risico wil lopen.
Ook zou ik er erg aan twijfelen of ik als koper dit risico zelf wel wil nemen.

De werkgever van mijn man wil als borg staan, gaat dat sneller? of speelt het een belangrijke factor?

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 07 aug 2011 15:08

Volgens mij gaan jullie jezelf in heel veel miserie hiermee steken. Het is al moeilijk genoeg om met 1500 euro met 2 mensen rond te komen als je iets eenvoudigs huurt ... laat staan dat je nog gaat afbetalen (en een afbetalingsbedrag ligt altijd wel hoger dan en huur).

Het zou inderdaad wel anders zijn als jullie bv. al 1/3 van het bedrag in spaargeld zouden hebben.

Ga eens langs bij enkele banken en leg de situatie uit. Blijf wel weg van aasgierbanken zoals die bank met een stad in zijn naam ... want die zijn berucht voor het geven van leningen aan mensen die dat eigenlijk niet kunnen permitteren.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

kolleke
Berichten: 106
Locatie: limburg

#5 , 07 aug 2011 15:17

Ik denk dat je toch eerst aan jezelf de vraag moet stellen of je jezelf dit wel wil aandoen.
Met 1500 euro in de maand kom je er gewoon niet als je al 800 euro (als dit al toekomt, ik denk zelf van niet) enkel aan de afbetaling van je huis kwijt bent.
Maak zelf het kostenplaatje eens of je met (in het beste geval) maximum 700 euro al je vaste rekeningen kan betalen (electriciteit,gas,water,gsm,internet,tv,huisvuil,brandverzekering, autoverzekering,schuldsaldo,eventuele auto,benzine, wegentaks,grondbelasting...enz... (ik denk dat je ondertussen al aan't bijleggen bent op die 700 euro)
Dan heb je nog steeds niet gegeten of geen enkel kledingstuk gekocht.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 07 aug 2011 15:34

Zelfs een aflossing van 500 euro per maand brengt u na dertig jaren slechts tot een afbetaling van 180.000 euro, waar jullie nog geen cent intresten zouden hebben betaald. Dus weinig realistisch.
Handige documenten voor Personenrecht

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 aug 2011 15:39

Vergeet daarbij ook niet dat je voor 150.000 € niet veel huis hebt. En waarschijnlijk is het dan ook nog niet in te beste staat, zodat je daar de eerste jaren ook nogal wat kosten mag verwachten.

helpons
Topic Starter
Berichten: 38

#8 , 07 aug 2011 15:44

Ons werkgever staat als borg

lucgescheiden
Berichten: 2810

#9 , 07 aug 2011 15:56

Het is niet omdat hij borg staat; dat hij jullie aflossingen gaat betalen.
Handige documenten voor Personenrecht

helpons
Topic Starter
Berichten: 38

#10 , 07 aug 2011 16:42

Het is niet omdat hij borg staat; dat hij jullie aflossingen gaat betalen.
Helpt dit om de lening sneller te krijgen?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 07 aug 2011 16:45

U zal aan de kredietverstrekker toch moeten kunnen aantonen dat; jullie de aflossingen kunnen betalen.

Je zou aan de werkgever anders beter kunnen vragen om; de woning voor jullie aan te kopen, en
vervolgens met hem een contract kunnen afsluiten tot terugbetaling.
Handige documenten voor Personenrecht

Carinecn
Berichten: 103

#12 , 07 aug 2011 16:50

Misschien eens kijken naar deze website http://www.vmsw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

wdl
Berichten: 19

#13 , 07 aug 2011 17:01

Heb je eigen middelen? Zo ja, is dat minstens 10% van het aankoopbedrag?
Heb je de aankoopkosten er al bijgerekend? of is 150 000 de vraagprijs? Reken dat er op een aankoop van 150 000 op klein beschrijf, nog zeker 10 000 euro (minsten) gaat bijkomen (registratie kosten, ereloon notaris, aktekosten lening, dossierkosten lening, etc)
Dus stel dat je helemaal geen eigen middelen hebt, dan zou je al 160 000 moeten lenen. Dat komt dan al op een 850 euro op 30 jaar. Maar indien je niet over 10% van de aankoopprijs beschikt, dan ga je normaal gezien geen bank vinden die je een lening wil geven. Bovendien staan de meeste banken je maar een lening toe voor een maandelijkse aflossing die ongeveer een 3e van je inkomen is. In jullie geval 500 euro dus. Als inkomen wordt enkel netto inkomen bekeken door de bank. Extra legale voordelen zoals maaltijdcheques, onkostenvergoedingen etc komen normaalgezien niet in aanmerking. En wat al helemaal niet in aanmerking komt zijn inkomsten in het zwart.
Indien je een goede quotiteit (=verhouding eigen inbreng/leenbedrag) hebt of een voldoende hoog inkomen, kan er al eens van die regel afgeweken worden. Maar in uw geval denk ik niet dat er een bank van deze regel zal afwijken.
Uw enige kans volgens mij is via een sociale lening maatschappij. Sommige sociale maatschappijen bieden leningen aan met een rente van 1,5% tot 2%. Deze worden door de overheid gesponsord, en zijn bedoeld om mensen in uw situatie toch aan een eigen woning te helpen. Hieraan zijn uiteraard zware voorwaarden verbonden, die bovendien opgenomen worden in de akte. U moet er bijvoorbeeld 20 jaar verplicht blijven wonen. U moet in de meeste gevallen ook aantonen dat u de woning renoveert (verplichting tot renovatie binnen de 10 jaar bijvoorbeeld). Er zijn verschillende maatschappijen en verschillende formules. Maar ook daar zal het moeilijk worden om 150 000 te krijgen. Men verwacht immers ook dat je zelf een eigen inbreng kan doen (tenminste zelf de schrijfkosten kunt betalen)

kolleke
Berichten: 106
Locatie: limburg

#14 , 07 aug 2011 17:44

In topics als deze vind ik het altijd jammer dat er gewoon naast de antwoorden gekeken wordt omdat het niet meteen in het kraam past en gestelde vragen bijgevolg genegeerd worden.
Op zo'n manier is het dan ook beter om je vragen rechtstreeks te richten aan een bevoegde instelling zoals bv een bank waar je er dan achter zal komen dat er dezelfde vragen en antwoorden gegeven gaan worden als hier, waar je wel op zal moeten antwoorden.
Vergeet niet dat een bank zichzelf voldoende indekt en op relatief korte termijn je huis onder je k*nt verkoopt als er financiële problemen komen waardoor er kosten blijven opduiken terwijl je geen huis meer hebt met als gevolg dat zelfs huren te hoog gegrepen wordt.
Uiteraard raak je dmv een goede schuldbemiddeling ook hier wel weer uit.

De vraag is dan alleen, is dat dan wat je wil?
Het korte termijndenken heeft menig persoon al zuur opgebroken en velen zullen er nog volgen.

Een gewaarschuwd man/vrouw...

lucgescheiden
Berichten: 2810

#15 , 07 aug 2011 17:53

Ik meen dat de antwoorden hier zeer gelijklopend zijn.
Het is eerder de gedrevenheid van de poster, die deze draad rekt.

Wellicht heeft deze poster recht om overtuigd te worden.
Daarom kan het antwoord mss beter luiden, als de vraag;
Gaat uw man akkoord gaan om zich in dergelijk financiëel avontuur te gooien, dat jullie beider toekomst naar de vaantjes kan helpen????
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Kopen”