Belofte tot aankoop getekend, en nu?

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

Belofte tot aankoop getekend, en nu?

#1 , 26 jul 2011 23:00

Beste,

Mijn vriendin en ik hebben een belofte tot aankoop getekend voor een huis die we gaan aankopen. Daarin stond dat we binnen de 10 dagen 10% waarborg moeten uitbetalen aan de verkoper (is uit de hand, dus zonder immo). Wij hebben dit allemaal zorgvuldig gedaan.

In die belofte tot aankoop staat ook dat binnen de 30 dagen de werkelijke compromis getekend moet worden bij de notaris. Ik vroeg mij nu af wat er juist zal gebeuren? De verkoper zal een afspraak maken bij de notaris waar wij ook dienen bij te zijn. Is het de bedoeling dat wij dan ook al de papieren kunnen voorleggen van de bank dat we wel degelijk de lening verkregen hebben, of hebben we hier nog wat meer tijd voor?

Eens de compromis bij de notaris getekend is, klopt het dat we binnen de 3 maanden de sleutel van de woning dienen te krijgen en dat we er vanaf dan in mogen?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jul 2011 23:11

Door de belofte tot aankoop te tekenen en het betalen van een voorschot is de koop reeds gesloten.
De compromis bij de notaris is eigenlijk niet meer dan een uitgebreider versie van de koopbelofte. De lening moet in orde zijn bij het verlijden van de notariële akte.
U kunt eerst over het huis beschikken nadat de notariële akte van de verkoop bij de notaris is verleden (wat de betaling van de totale aankoopprijs inhoudt). Dat geschiedt ongeveer drie tot vier maanden na ondertekening van de compromis. De verkoper is niet verplicht u de sleutel vooraf te geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

justwanttomove
Berichten: 151

#3 , 27 jul 2011 10:12

u kan ook best zelf een notaris zoeken die u helpt met de aankoop. Zo bent u zeker dat er geen partijdigheid is van de notaris van de verkoper

dit kost u niets extra, de kost wordt verdeeld onder de notarissen

Reclame

westhoek
Berichten: 395

#4 , 27 jul 2011 13:46

Beste,


Eens de compromis bij de notaris getekend is, klopt het dat we binnen de 3 maanden de sleutel van de woning dienen te krijgen en dat we er vanaf dan in mogen?

Groeten
Dan zal je nog eens bij de notaris moeten gaan voor het verlijden van de akte en de afhandelingen van de betalingen.
In principe binnen de 4 maand na het ondertekenen van de compromis.
Je had beter eerst bij een notaris geweest, want die 10% voorschot bij het tekenen van een aankoopbelofte is toch ongebruikelijk. Wel bij het compromis of overeen te komen.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#5 , 01 aug 2011 09:47

Hallo,

Ondertussen een notaris gecontacteerd. Alles bleek in orde te zijn, maar ik ben nu inderdaad meer op mijn gemak daar iemand onze belangen zal verdedigen. Binnen 2 weken zal de compromis getekend worden.

Ik blijf mij alleen afvragen wanneer we de woning zouden mogen betreden. Tegen ten laatste 15 augustus zullen we de compromis tekenen, loopt vanaf dan die 4 maand? Of loopt die 4 maand al van toen we de "belofte tot aankoop" hebben getekend? Deze werd getekend op 15 juli.

Groeten

vroedvrouw
Berichten: 22

#6 , 03 aug 2011 10:46

akte wordt verleden 4 maand na compromis, niet na aankoopbelofte dacht ik

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 aug 2011 14:45

Die vier maanden is niet echt een vastgelegde grens. Als koper en verkoper graag hebben dat de verkoop snel plaats vindt en de notarissen hieraan willen meewerken, dan kan een akte al verleden worden na anderhalve à twee maanden. Dit hangt echter van geval tot geval af. De notaris moet een aantal handelingen/opvragingen doen en heeft zelf niet in de hand hoe snel hij hierop respons krijgt. Indien er een voorkooprecht op het pand is, dan mag U al snel de volle vier maanden rekenen, aangezien het dan over meerdere instellingen gaan die hun antwoord moeten formuleren en er hoeft er maar één enkele te zijn die wat trager is om heel de boel op te houden.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#8 , 03 aug 2011 16:52

Oke, bedankt voor de antwoorden!

Binnen de 2 weken moet de compromis getekend worden (uiterlijk tegen de 15de augustus) zoals staat in onze aankoopbelofte. Ik nam daarnet contact op met de verkopers (scheiding) om deze week of volgende week af te spreken zodat we voldoen aan die termijn.

De man is echter deze week in het buitenland en de vrouw volgende week in het buitenland. Compromis zal dus niet getekend kunnen worden voor de 15de vrees ik... Vraag mij af wat daarvan de gevolgen zijn? Ik heb ondertussen ook mijn notaris gecontacteerd, maar deze is op verlof en nog geen antwoord ontvangen.

Dks
Berichten: 5

#9 , 04 aug 2011 10:24

De gevolgen daarvan hangen volledig van alle partijen af...

Ik veronderstel dat jullie er wel uitkomen dat er eventueel een latere datum zal plaatsvinden voor het ondertekenen van de compromis. Er staat in de aankoopbelofte "... binnen de dertig dagen..." . Persoonlijk vind ik het zinloos om onder deze omstandigheden op uw strepen te gaan staan, tenslotte is het nog steeds een periode vol verloven en aangezien de verkopers gescheiden zijn, nemen ze dit naar hun volste recht apart van mekaar.

Probeer misschien wel zo vlug mogelijk af te spreken ten einde een datum vast te leggen waar alle partijen kunnen aanwezig zijn.µ

Het enige concreet gevolg hiervan is dat de 4maand pas begint te lopen vanaf de datum van ondertekening compromis. Binnen die 4 maanden zal de authentieke akte dus moeten verlijden.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#10 , 04 aug 2011 12:58

Hallo,

Ondertussen kunnen bereiken dat de vrouw komende zaterdag de compromis tekent en dat ik volgende week een afspraak maak met de man die dan hetzelfde zal doen. Dus de compromis zal toch tegen de 15de getekend zijn. :-)

Ik plaats er enkel nog in dat we vanaf 15 november het huis mogen betreden, zo werd afgesproken met de verkopers. Dit zal dus op 3 maand komen in plaats van 4 maand.

Dks
Berichten: 5

#11 , 04 aug 2011 20:12

De afspraak die jullie hebben gemaakt ivm het betreden van de woning is iets wat jullie onderling overeen komen.

Dit heeft niks te maken met een temijn ofzo, hoor.
Zolang de authentieke akte niet verleden is zijn jullie geen eigenaar van het pand, laat jullie dus niet verrassen.
Zie dat je het pand allesinds verzekerd vanaf heden en zorg ervoor dat jullie geen verbouwingswerken beginnen. Concreet komt het er op neer dat jullie vanaf 15 november een woning betreden die niet jullie eigendom is. Dat zal ze pas zijn nadat de akte verleden is bij de notaris.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#12 , 05 aug 2011 09:21

Dag Dks,

Ik heb mij waarschijnlijk wat fout uitgedrukt. In de compromis zou gezet worden dat de verkopers uit het huis moeten de 15de november, maar dit is in samenspraak met de bank en het notariaat. Dus de akte zou "moeten" verleden worden op 15 november.

Zo klopt mijn uitleg wel waarschijnlijk?

Terug naar “Kopen”