Ouders willen deel geld voor aankoop huis geven, maar...

Syl23
Topic Starter
Berichten: 9

Ouders willen deel geld voor aankoop huis geven, maar...

#1 , 18 jul 2011 18:07

...hoe kunnen zij dit het beste doen? Mijn ouders willen ons een bedrag 'schenken', om bij te leggen aan de aankoop van het huis. Dit is zo vanaf het begin afgesproken. Initieel was afgesproken dat er een bestaande bouwgrond (waar wij wegens omstandigheden niet op gaan bouwen) zou verkocht worden. Een deel ging naar mijn ouders en mijn broer en ik kregen ook elk 25.000 EUR. Op voorwaarde dat ik die 25.000 EUR integraal als eigen middelen in de aankoop van ons huis zou steken. Maar uiteindelijk werd dan toch beslist om de bouwgrond nog niet te verkopen. Het tegenvoorstel was dan dat mijn ouders 25.000 EUR op een andere manier bij elkaar zouden sprokkelen om ons dan toch tegemoet te komen. Geen probleem, zolang we het geld uiteindelijk maar konden gebruiken. Omdat mijn ouders ons verzekerden dat het geld bij aankoop beschikbaar zou zijn, hebben we hiermee rekening gehouden met alle berekeningen voor een woonkrediet (aub geen commentaar over hoe 'onvoorzichtig' het is om rekening te houden met geld dat je (nog) niet hebt, als je je ouders niet kan vertrouwen, wie dan wel... 8_) ).

Maar nu komt puntje bij paaltje: mijn ouders zijn gaan praten bij de bank. Hoe of wat de bank hen precies heeft uitgelegd, is ons niet geheel duidelijk. Volgens mijn moeder kwam het hierop neer: een persoonlijke lening is hen te duur, dus konden wij volgens de bank beter nu 25.000 EUR meer lenen. Het 'beste' was dan dat mijn ouders iedere maand 250 EUR naar ons zouden overschrijven via domiciliëring.
Hier heb ik toch wat bedenkingen bij... :?. Dit lijkt me niet zo rooskleurig of eenvoudig als mijn ouders denken dat het is (of als men hen heeft wijsgemaakt). In de eerste plek moeten wij dan al meer lenen! Dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten... :(. We moeten nu al zoveel per maand aflossen, het is bijna niet meer te doen... Bovendien is er maar één instantie die daar weer beter van wordt, en dat is de bank... Ik vraag me ook af of ze met 250 EUR per maand genoeg gaan betalen... Denk maar niet dat ik één cent meer ga betalen voor hun 'regeling' :evil:. En is die 250 EUR dan geen 'schenking' (daar moeten wij dan ook nog eens op bijbetalen!!)??? Ik wil uiteraard geen ruzie met mijn ouders. Ik wil hen zeker niet in financiële moeilijkheden brengen of hen iets opdringen waar ze zich niet goed mee voelen. Maar ik wil zelf ook nog het hoofd boven water houden... Het is nu al niet gemakkelijk, laat staan als we nog méér gaan moeten betalen, omdat zij zich iets hebben laten aansmeren door de bank. Alhoewel, zoals mijn moeder de regeling heeft uitgelegd (dus dat wij 25.000 EUR bijlenen en zij 250 EUR per maand aan ons aflossen), lijkt het zelfs niet echt alsof hun bank er uberhaupt aan te pas komt: ze sluiten geen lening af, dat doen wij. Zij geven hun bank gewoon de opdracht om 250 EUR via domiciliëring over te schrijven op onze rekening.

Morgen hebben mijn vriend en ik een afspraak met ons bankfiliaal. Daarna is het de bedoeling om met onze ouders terug te gaan naar hun bankfiliaal (van dezelfde bank) om nu eens grondig uit te pluizen en te bekijken wat men daar voorstelde. Maar ben bang dat we geen passende oplossing vinden... :oops:. Bankzaken liggen uiteraard gevoelig. Hoe cru het ook klinkt: ik ben vooral bang dat we het geld alsnog gaan mislopen... We hebben hen al duidelijk gemaakt dat we meer lenen niet zien zitten. Zij hebben al duidelijk gemaakt dat ze niet meer willen betalen.

Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben? Wat zijn onze opties, zodat zowel wij als onze ouders er nog aan uit kunnen? Zijn er bepaalde 'formules' die we bij de bank kunnen vragen (maar die zij waarschijnlijk niet meteen gaan voorstellen, omdat andere voorstellen lucratiever voor hen zijn :wink:)?


Groeten,

Sylvia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 jul 2011 18:26

De te betalen rente op een hypothecaire lening is inderdaad lager dan die van een persoonlijke lening. Daarin hebben je ouders en de bank gelijk. Voor de rest: u kunt uw ouders niet verplichten u een som geld te schenken. Of ze nu ineens 25000 EUR schenken of elke maand een kleiner bedrag is 100 percent hun keuze.
Ouders kunnen vooralsnog niet verplicht worden om te schenken aan hun kinderen. Als u ouders daar zelf moeten voor gaan lenen vind ik persoonlijk een schenking niet opportuun.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Syl23
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 18 jul 2011 18:38

@roharro:

Ik wil helemaal niet ondankbaar overkomen, en ik ben zeker heel blij dat mijn ouders ons deze gunst willen verlenen, begrijp me niet verkeerd! Maar ik vroeg me gewoon af of er geen betere formules zijn, zodat zowel mijn ouders als wij 100% tevreden zijn met de situatie en er geen wrang gevoel aan over houden... Ik wil zeker niet dat geld tussen ons in komt te staan. Maar we hebben het geld nodig...


Groeten,

Sylvia

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 jul 2011 18:43

Als uw ouders die grond behouden kunnen ze daar een hypothecaire lening op nemen.
Dan zal de rente lager zijn dan voor een persoonlijke lening. Maar aan de andere kant zijn er wel notariskosten aan verbonden.
Dus zelf eens vergelijken door die optie ook aan de bank voor te leggen.
Laatst gewijzigd door roharro op 18 jul 2011 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Syl23
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 18 jul 2011 18:51

@roharro:

Prima, bedankt! Ik zal dit morgen eens voorleggen aan de bank.


Groeten,

Sylvia

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2011 18:58

Denk ook aan het volgende.

Als u 25.000 euro extra leent en uw ouders na enige tijd beslissen om te stoppen met maandelijks 250 euro te betalen zit u serieus in de problemen. U kan hen niet verplichten om maandelijks verder 250 euro te schenken, maar zal wel zelf maandelijks aan de bank het ontleende bedrag moeten afbetalen.

Syl23
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 18 jul 2011 19:42

@scorpioen:

Dat klopt, daar vreesden wij ook al voor... Daarom hadden wij liever gehad dat zij de lening toch konden afsluiten. We hadden het dus graag anders opgelost.

Groeten,

Sylvia

basejumper
Berichten: 4636
Locatie: Diest

#8 , 21 jul 2011 19:45

Beste,

Het probleem is dat een ernstige bank niet echt staat te springen om 25.000 € te lenen om een schenking te financieren.
A la limite zou dat technisch kunnen via een persoonlijke lening met als doel "persoonlijke uitgaven". Maar omdat er in die soort categorie veel betalingsproblemen opduiken zal dat inderdaad doorgefactureerd worden in de rente. dat kan makkelijk > 10 % bedragen.
Ik wil ook de post van Roharro corrigeren. Het is uw ouders enkel mogelijk een hypothecaire lening aan te gaan indien zij zelf onroerende doeleinden hebben. Aangezien zij zelf geen onroerend doel hebben is een hypothecaire lening in hun geval onmogelijk.
Een maandelijkse bijdrage van 250 € stemt ongeveer overeen met een leenbedrag van 35.000 € op 20 jaar terugbetaald. In eerste optiek dus geen slechte oplossing. Voor zover natuurlijk uw ouders nog 20 jaar blijven leven en/of over de financiële mogelijkheid blijven beschikken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Syl23
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 09 aug 2011 12:55

Probleem is opgelost, gelukkig ;)!

Hier mag een slotje op!


Groetjes,
Syl.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 aug 2011 15:01

Ik dacht nog toe te voegen (maar ben te laat blijkbaar): als uw "fiscale korf" nog niet volledig gevuld is, kan dat extra bijlenen fiscaal interessant zijn (= je trekt een stuk meer terug van de belastingen op het einde van het jaar). Maar je blijkt wel zitten met het risico dat je ouders die 250 € in de maand misschien niet kunnen blijven betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”