Vervolging voor verloedering of verborgen gebreken

HouseSessions
Topic Starter
Berichten: 2

Vervolging voor verloedering of verborgen gebreken

#1 , 11 jul 2011 11:11

Hallo,

Een jaartje terug heb ik samen met heel wat anderen appartementen uit een appartemensblok gekocht die verkocht werd door een investeerder (die voordien de appartementen enkel verhuurde). Deze winter is echter aan het licht gekomen dat de mazoutketel en verwarmingsinstallatie reeds jaren niet zijn onderhouden (er lagen echt letterlijk centimeters roet op de muur en grond van het 'verwarmingskot'). Gevolg was dat de installatie deze winter is 'overleden' en wij nu mogen opdraaien voor een nieuwe installatie als we niet letterlijk in de kou willen zitten volgende winter. Wat we ons nu afvroegen was of we de investeerder niet kunnen vervolgen voor verborgen gebreken of verloedering of moedwillig gewoon de boel laten verrotten? Het kan toch niet dat wij hiervoor moeten opdraaien?

Alvast bedankt voor alle info en antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jul 2011 11:53

Kan moeilijk een "Verborgen gebrek " zijn als er centimeters roet lag. Is dan niemand van de kopers dan naar de verwarmingsinstallatie gaan kijken alvorens ze kochten? Is eerder nalatigheid van d ekopers die je moeilijk aan de verkoper zal kunnen aanrekenen. Een stookolieinstallatie MOET WETTELIJK jaarlijks onderhouden en nagezien worden. Is er een onderhoudsattest? Is de tank gekeurt en wettelijk in orde? Wat heeft de notaris gedaan? Toen ik een paar jaar geleden een appartement kocht in een blok van 3, kreeg ik van mijn notaris een kopie van het laatste onderhoudsattest en een kopie van de tankkeuring.

limelight
Berichten: 232

#3 , 12 jul 2011 18:56

Kan moeilijk een "Verborgen gebrek " zijn als er centimeters roet lag. Is dan niemand van de kopers dan naar de verwarmingsinstallatie gaan kijken alvorens ze kochten? Is eerder nalatigheid van d ekopers die je moeilijk aan de verkoper zal kunnen aanrekenen. Een stookolieinstallatie MOET WETTELIJK jaarlijks onderhouden en nagezien worden. Is er een onderhoudsattest? Is de tank gekeurt en wettelijk in orde? Wat heeft de notaris gedaan? Toen ik een paar jaar geleden een appartement kocht in een blok van 3, kreeg ik van mijn notaris een kopie van het laatste onderhoudsattest en een kopie van de tankkeuring.
Hmm, toen ik onlangs mijn huis verkocht vroeg de notaris hier ook naar. Ik heb toen gevraagd of ik echt verplicht was dit voor te leggen. Het antwoord van de notaris was dat dit niet verplicht was, maar dat de koper er wel kon naar vragen. Zolang de koper geen vragen stelde was er geen enkel probleem.
Bij de aankoop van m'n nieuw huis heb ik hier dan uiteraard zelf wel naar gevraagd, en bot gevangen. CV bleek niet onderhouden, maar je kan niets anders doen dan de compromis/akte tekenen hoor.
Dus verplicht? Blijkbaar toch niet...

Reclame

Terug naar “Kopen”