Aankoop bouwgrond: privé of bvba

thke
Topic Starter

Aankoop bouwgrond: privé of bvba

#1 , 02 jul 2011 16:07

Beste forumleden,

Situatieschets:
1/ Op dit moment ben ik nog geen zelfstandige. Over 1-2jaar zal er een (e)bvba opgericht worden.
2/ Op korte/middellange termijn (5-10jaar) zou ik een praktijkgebouw willen oprichten.
3/ Op dit moment is er een interessante bouwgrond voor dit project beschikbaar op de 'ideale' locatie.

Opm: in een ideaal scenario zou ik op de bouwgrond een praktijkgebouw willen zetten + evt er boven 1 of 2 appartementen. Het is dus niet voor privé-bewoning, wél voor beroepsuitoefening en eventueel de appartementen als 'investering' voor verhuur + 'bewaking' van het praktijkgebouw.

Mijn vraag is nu wat het voordeligst is op lange termijn:
A/ Wachten en de bouwgrond kopen met de bvba en daarop praktijkgebouw zetten. De bouwgrond die zich nu aanbiedt dus 'laten schieten'.

B/ Privé de bouwgrond kopen (waarvoor een fiscaal onaantrekkelijke lening) en over x jaar door de bvba een gebouw hierop laten zetten.
- Kan dit?
- Is dit fiscaal voordelig?
- Hoe krijg ik privé dan een voordeel van de bvba toegekend: grond wordt verhuurd of hoe werkt dit?

Alvast bedankt voor het antwoord op dit moeilijke vraagstuk.

Tk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 08 jul 2011 20:15

Beste,

U koopt de grond nu privé. Uu geeft de vennootschap een recht van opstal op uw grond. De vennootschap bouwt dan met haar middelen (lening) op uw grond.Na afloop van het recht van opstal komt het gebouw zondermeer in uw privé vermogen terecht. Wel te bekijken met degelijke fiscalist want wordt fiscaal zwaar geviseerd als het niet correct gebeurt.
Er zijn echter nog een aantal andere mogelijkheden : raadpleeg dus best een degelijke accountant die je op maat van jouw behoeften een perfect advies kan geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”