Huis kopen met familie

LieveVDB
Topic Starter

Huis kopen met familie

#1 , 11 mei 2011 11:45

Mijn broer en zijn vriendin stellen me voor om samen een huis met twee verdiepingen te kopen, waarvan ik één verdieping zou kunnen betrekken als appartement. Dit zou voor mij een eerste eigen woning zijn, momenteel huur ik.
Het voorstel is op het eerste zicht aantrekkelijk (huis kost 180.000 euro, mijn inbreng zou 1/3de van de kostprijs zijn). Maar ik heb totaal geen zicht op wat de juridische en financiële gevolgen zijn voor mij.

- Ik zou mijn deel binnen enkele jaren terug willen verkopen, aan mijn broer of -indien zij akkoord gaan- aan externen. Moet het pand daarvoor opgedeeld worden in aparte appartementen? Heeft dat fiscale gevolgen?
- Is het beter als we beiden eigenaar zijn van het pand? Of laat ik mijn broer het pand kopen en betaal ik mijn deel aan hem?
- Enig idee of dit nog gedaan wordt? Ik vind er zowel op internet als op dit forum geen informatie over...

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 16 mei 2011 21:08

Lijkt me dat u eerst moet informeren of het huis wel mag verkaveld worden in twee aparte woondelen.
Zoniet meen ik dat de fiscus u kan beschouwen als samenwonend ...

Indien u moet gaan lenen, dan lijkt het me verstandiger om dat te doen in de vorm van een hypotheek lening, daar deze door u eveneens in te brengen is op uw belastingsbrief.

In elk geval laat je de notaris duidelijk jouw deel alsook je latere rechten optekenen in de aankoopakte.
Handige documenten voor Personenrecht

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2011 10:08

Indien een pand wordt opgedeeld (als dat al mag natuurlijk) bekom je een mede-eigendom. Dan moet er een basisakte worden opgemaakt en dat is dan weer werk voor de notaris.
Kadaster moet ook het KI opsplitsen.

Reclame

LieveVDB
Topic Starter

#4 , 17 mei 2011 19:09

OK, bedankt allebei voor het antwoord!
Deze koop gaat voorlopig niet door, maar het idee van samen iets kopen is nog niet afgeschoten :-)
Wist niet dat er panden bestonden die niet opgesplitst mogen worden... Enig idee op basis van welke criteria dat beslist wordt?

lucgescheiden

#5 , 30 mei 2011 22:20

Ik hoorde reeds eerder dat dit deels afhankelijk zou zijn van de oorspronkelijke bouwvergunning (bv eensgezinswoning). en
de voorziene bestemming van de buurt.

Wanneer de buurman reeds zijn pand opdeelde tot appartementen, zal dit wellicht ook voor u geen probleem mogen vormen, maar
informeer u klaar en duidelijk naar de mogelijkheden alvorens dergelijke aankoop vast te leggen.
Wellicht kan u hiervoor terecht bij de plaatselijke ambtenaar van urbanisatie. (ik meende dat dit een 'kleine bouwaanvraag' heet ?)
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Kopen”