Wat mag en wat mag niet op bos-/recreatiegrond?

Oscar pimpelmees
Topic Starter
Berichten: 2

Wat mag en wat mag niet op bos-/recreatiegrond?

#1 , 09 mei 2011 20:47

Hey allemaal,

ik vraag me al enige tijd af wat er juist allemaal mag op een bos- dan wel recreatiegrond....

Mag ik op een bos- of recreatiegrond een boomhut maken? of een stukje gras zaaien en af en toe met de tent op kamperen?
En zoja staan er dan grenzen op qua aantal, grote, mag ik die boomhut verhuren aan anderen,.....

En mag ik bv kiezen wat ik plant en zaai op bosgrond? of mag daar enkel aan "boomkweek" gedaan worden en niet aan andere gewassen...

Mag je je bosgrond omvormen tot persoonlijk mountainbikeparcour?

Mag je dieren(reetjes, everzwijnen,...wild dus) uitzetten op je eigen (al dan niet omheinde) bosgrond?

Alvast bedankt voor enige verduidelijkingen,
Mvg,

Maarten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#2 , 09 mei 2011 21:10

Wildkamperen is in België niet toegestaan, met één uitzondering: http://www.natuurenbos.be/paalkamperen" onclick="window.open(this.href);return false;
Op je eigen, private bosgrond doe je natuurlijk wat je wilt.
Daar mag je dus kamperen, fietsen, dieren uitzetten (zolang ze op de witte lijst staan of als je een vergunning hebt), kanoën, pingpongen, bobsleeën en alles wat buiten dat bos ook wettelijk mag.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD
Berichten: 677

#3 , 09 mei 2011 21:13

Ik dacht trouwens dat het 'claimen' van bosgrond iets was van de jaren 60 en 70. Dat stadium zijn we nu toch wel voorbij zeker? Of moet er echt nóg meer bos veruïneerd worden?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Oscar pimpelmees
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 09 mei 2011 21:57

Misschien voor de duidelijkheid, ik heb het wel over een stuk grond dat ik zou kopen, en dus niet zomaar "claim" de eigenaar ervan te zijn.
En met het paalkamperen in arendonk heb ik goede ervaringen, maar ik zou toch liever een stukjes bos voor mezelf hebben....

Maar waar ligt de grens van het kamperen op je bos-/recreatiegrond? mag ik 20 vrienden uitnodigen die met 5 tentjes komen? mag er iemand met een busje/caravan tussen staan?
Mag ik dan een bordje camping hangen en inkom vragen? Mag ik een blokhut bouwen om materiaal in weg te zetten? Mag ik boomhutten bouwen op mijn bosgrond?....

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 09 mei 2011 22:21

Voor boomhutten zal je al een bouwvergunning moeten aanvragen.

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 09 mei 2011 22:45

Dat wordt dus een zelfstandige activiteit, dus inchrijving kruispuntbank ondernemingen. Heb je bedrijfsbeheer?
Vervolgens geschikte locatie vinden. Veel hangt daarbij af van de gemeente. Gewestelijke plannen, gemeentelijke reglementen enzovoort.

De grens tussen 'een paar vrienden uitnodigen om enkele nachten te bivakkeren' of een serieuze onderneming opzetten, lijkt mij niet direct ergens beschreven.

Een caravan mag in woongebied alleen opgesteld worden zonder er effectief te verblijven. Verbod op wildkamperen geldt ook voor caravans. In een privaat bos, buiten woongebied zou ik het zo direct niet weten :)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Jan S
Berichten: 397

#7 , 10 mei 2011 13:30

Voor boomhutten zal je al een bouwvergunning moeten aanvragen.
Kan dit niet onder onderstaande wetgeving vallen?
Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen:
10° de plaatsing van allerhande kleine tuinconstructies zoals tuinornamenten, brievenbussen, barbecues en speeltoestellen;


of ev. onder:
11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter;
Meer dan 1 tent/caravan is idd vergunningsplichtig.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

bojustme
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 sep 2017 11:22

Google dirigeerde me met mijn vraag naar hier, maar ik vind niet echt een antwoord op Oscar's vraag.

Wat is (het verschil tussen "agrarisch gebied" en) "een recreatiegrond"?
M.a.w. wat mag plots wel op een recreatiegrond dat op agrarisch gebied niet kan?

Een manege uitbaten? Een kinderspeeltuin aanleggen? Stallingen? Toiletten? Een tuinhuis? Fietstallingen?...

Graag een reactie.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 23 sep 2017 10:26

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

De recreatiegebieden zijn bestemd voor het aanbrengen van recreatieve en toeristische accommodatie, al dan niet met inbegrip van de verblijfsaccommodatie. In deze gebieden kunnen de handelingen en werken aan beperkingen worden onderworpen ten einde het recreatief karakter van de gebieden te bewaren.

renald
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 feb 2018 12:25

beste,


sinds jaren lopen er 4 shetlanders op onze bosgrond te Stekene.
mogen deze hier op blijven staan zonder dat we deze zouden moeten verplaatsen
omdat ze op bosgrond staan ipv weiland?
schuilplaats voor de paarden is voorzien

mvg

Terug naar “Kopen”