Huis gekocht, bewoners doen moeilijk

Véroke
Topic Starter

Huis gekocht, bewoners doen moeilijk

#1 , 14 apr 2011 19:47

Hallo allemaal
Graag had ik jullie hulp gevraagd bij volgend probleem. Wij hebben een huis gekocht dat verhuurd wordt. We hebben de bewoners een opzegtermijn gegeven van 6 maanden, dit ook aangetekend verzonden dit is allemaal in orde. Ze moeten verhuizen tegen 1 augustus.
Maar.... het is elke week wel iets. Eerst was de kraan kapot in de keuken. Mijn man heeft de kraan vervangen.
Dan was er een buis die lekte, mijn man heeft de buis vervangen... Een heel probleem was er ook met de watermeter, te complex om uit te leggen dat hebben we ook opgelost.
Nu is hun bulex kapot en hebben ze geen warm water in de badkamer. Wij zijn echter van plan om het hele gedeelte van badkamer en keuken af te breken en vinden het een beetje gek dat we kosten zouden doen voor een bulex als we die dan toch achteraf moeten afbreken. De bewoners spreken slecht Nederlands, krijgen ocmw-geld en hebben zelfs voor die kapotte kraan tot bij de huurdersbond gelopen. Mijn man en ik hebben een huis gekocht om zelf te bewonen niet om het in orde te moeten zetten voor een ander. Zijn we hiertoe verplicht? Wij zijn nu misschien wel zogezegd huisbaas maar dit is tegen onze zin want we zouden er uiteraard liefst zo snel mogelijk zelf in gaan wonen. Zijn wij verplicht om allerlei herstellingen uit te voeren?
Reeds hartelijk dank voor eventuele reacties. Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2011 20:11

Zolang het verhuurd is moet de eigenaar de herstellingen uitvoeren die hem toekomen.
Het is echter na te zien wat er aan de kraan stuk was? Een lekkende kraan is tlv de huurders.
Hetzelfde voor de bulex; werd hij regelmatig onderhouden en ontkalkt door de huurders? Vraag attesten en/of fakturen. Probeer misschien eens met de huurders te praten, en te vragen of ze er soms vroeger uitwillen, mits een kompensatie..

Free_ltd

#3 , 14 apr 2011 22:15

Ik ben het volledig eens met de uitleg van mava105. Als verhuurder zijt ge verantwoordelijk voor bepaalde herstellingen, maar enkel en alleen als ze door de huurders als een goede huisvader zijn gebruikt en onderhouden. Anders kunt ge hen ervoor verantwoordelijk stellen.

Op de vraag of dit wel allemaal voor jullie is, omdat jullie het huis gekocht hebben. In principe wel, omdat jullie nu eigenaar zijn, en eveneens ook de huurgelden optrekken van die mensen.

Ik ga u misschien wat ontmoedigen, maar als dat vreemdelingen zijn onder het OCMW, gaat de kans zelfs heel groot zijn dat die mensen gaan weigeren te vertrekken en dat ge het via de rechtbank gaat moeten laten doen. En dan zijt ge weer een aantal maanden verder. Die mensen kennen echt wel de kneepjes.
Een ander punt, ivm die Bulex bijvoorbeeld, is dat ge als eigenaar die mensen niet zonder warm water en verwarming moogt zetten. Ook al hebben zij het slecht onderhouden waardoor het kapot is gegaan, wss gaat ge er toch voor moeten opdraaien, vermits die mensen niets hebben.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2011 23:11

Hoelang huren die mensen al -- type contract --- is er al een opzegging.
kink huurwetgeving
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
zie ook bij Vandebos .... onderaan zijn tussenkomsten daar kan je gaan naar rechten en plichten van een verhuurder/huurder vinden.

Vandebos

#5 , 15 apr 2011 00:09

hmmm het is het document "wie doet wat.pdf" dat je onder de sectie (ver)huurder vindt. Als TS me via pb een e-mailadres bezorgt zend ik een meer gedetailleerde lijst door.

Terug naar “Kopen”