huis kopen - Verkopers blijven voorlopig wonen

dewsil1
Topic Starter
Berichten: 7

huis kopen - Verkopers blijven voorlopig wonen

#1 , 14 mar 2011 08:13

Goeie morgen,

We gaan deze week tekenen voor een huis. Ik weet niet wanneer als via notaris en bank rond zal zijn maar mijn vraag is de volgende

De verkopers kunnen pas begin september in hun nieuwe huis. Tot die tijd blijven ze daar wonen.
Mijn lening zal waarschijnlijk maanden ervoor al beginnen lopen en ik zie het niet zitten lening en huur van mijn huidige appartement te betalen

Hoe pak ik dit het beste aan? Wat zijn de mogelijkheden?

Ik heb vanavond een afspraak met de verkopers om alles te bespreken voor we het compromis in de loop van de week tekenen

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek
Berichten: 395

#2 , 14 mar 2011 09:00

Beste,

Typ 'bezettingsvergoeding' in 'geavanceerd zoeken' in rechts boven deze site. En dan krijgt u heelwat links over vroegere vragen/antwoorden.

U moet een een vergoeding vragen en een tijdsperiode. Anders zitten ze daar binnen 2 jaar nog gratis te woinen omdat hun woning niet af is.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 14 mar 2011 09:25

U kan een uiterste datum van vertrek in de akte opnemen, waarbij vermeld dat indien ze die datum niet weg zijn, een deurwaarder kan gevorderd worden op voorlegging van die akte, om hen het huis uit te laten zetten.
Daarnaast kan u inderdaad ook een bezettingsvergoeding vragen, ter waarde van de normale huurprijs van die woning, tenzij in de akte is opgenomen dat de bewoning gratis is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38683

#4 , 14 mar 2011 21:36

buiten bezettingsvergoeding ook niet vergeten dat ze EN huis EN inboedel moeten verzekeren.

dewsil1
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 14 mar 2011 22:20

Ok, dan laat ik dat al in de akte opnemen

Zij vroegen of het mogelijk was om de huur die ik nu betaal door 2 te delen en ieder 50/50...Weet niet of ik hier moet op ingaan...

Is het huis en inboedel normaal niet in hun verzekering? Of dienen ze een aparte verzekering te nemen?

Franciscus
Berichten: 38683

#6 , 14 mar 2011 22:24

zij zijn geen eigenaars meer maar u wel....

Franciscus
Berichten: 38683

#7 , 14 mar 2011 22:25

U vraagt de gewone huurprijs voor zo'n woning

dewsil1
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 14 mar 2011 22:31

Hoeveel tijd loopt tussen de verkoop ongeveer en het begin van de lening. Zou de lening zo lang mogelijk willen uitstellen om alles op het gemak te doen en niet teveel kosten ineens...
Indien de compromis volgende week in orde is zal het toch nog wel enkele maanden duren denk ik...Kan ik dit kiezen of zit hier een bepaalde termijn ook

Bedankt

dewsil1
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 14 mar 2011 22:35

Met de lening uitstellen bedoel ik dus tot ik erin ga wonen ongeveer indien mogelijk. Half augustus...Dus 4 maanden ongeveer

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 14 mar 2011 23:05

Betalen bij verkoop gebeurt bij verleiden akte.

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mar 2011 09:27

Zij vroegen of het mogelijk was om de huur die ik nu betaal door 2 te delen en ieder 50/50...Weet niet of ik hier moet op ingaan...
Het staat U vrij af te spreken wat U wil, maar U dient ook al Uw lening af te betalen en nog eens de huur.
Hoeveel tijd loopt tussen de verkoop ongeveer en het begin van de lening. Zou de lening zo lang mogelijk willen uitstellen om alles op het gemak te doen en niet teveel kosten ineens...
Uw lening wordt U aangerekend vanaf het moment dat U het bedrag ontleent. In de praktijk is dit meestal bij ondertekening van de akte. U kunt met de bank overeenkomen dat U pas later begint aan de terugbetalingen, maar besef dan dat de interesten beginnen te lopen vanaf de ondertekening van de akte en dat elke maand Uw hoofdsom zal toenemen en dus ook de interesten. Banken staan zeer weigerachtig tegenover dergelijke constructies.
U kan een uiterste datum van vertrek in de akte opnemen, waarbij vermeld dat indien ze die datum niet weg zijn, een deurwaarder kan gevorderd worden op voorlegging van die akte, om hen het huis uit te laten zetten.
Daarnaast kan u inderdaad ook een bezettingsvergoeding vragen, ter waarde van de normale huurprijs van die woning, tenzij in de akte is opgenomen dat de bewoning gratis is.
Inderdaad, zou ik ook doen. Zorg ervoor dat dit enkel genoteerd wordt als een bezettingsvergoeding en vermijdt dat er ook maar ergens het woordje "huur" in de akte komt te staan. Anders zou U de verkopers een hoop rechten geven wat U absoluut niet wilt.

Franciscus
Berichten: 38683

#12 , 15 mar 2011 20:05

de bezettingsvergoeding kan uw 'verlies' dekken .....

dewsil1
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 15 mar 2011 20:52

Dank jullie voor de helpende antwoorden

Heb afgesproken dat indien de lening begint te lopen vanaf juli ze 1 maand huur betalen en de andere maand in natura..Alle gordijnen en rolgordijnen met ophanging enz...

Indien de lening zou starten in juni dan zijn het 2 maanden en de rest in natura

Bedankt

Terug naar “Kopen”