Goeiedag,
Ik bezit sinds half september 2010 samen met mijn vriendin een zeer bescheiden woning. Deze woning is voor ons allebei onze eerste en enige eigendom en het KI van de woning bedraagt slechts €146, waardoor we uiteraard gebruik hebben gemaakt van "klein beschrijf".
De voorwaarden hiervan zijn dat we beiden binnen de 3 jaar de woning betrekken en dit voor minstens 3 opeenvolgende jaren.
Mijn vriendin woont nu alleen in deze woning. Aangezien zij mindervalide is, is het financiëel niet interessant, of zelfs onhaalbaar om samen te gaan wonen in deze woning (zij zou dan namelijk samenwonende worden i.p.v. alleenstaande, terwijl er van mijn kant financiëel niets zou veranderen).
Nu ziet het er wel naar uit dat mijn financiële situatie er flink op vooruit zal gaan in de relatief nabije toekomst (ik heb nu maar een zeer beperkte uitkering, maar ben wel in opleiding om achteraf een vrij goed betalende job met een hoge werkzekerheid te kunnen vinden).
Dit zou er voor zorgen dat we wél zouden kunnen gaan samenwonen en een gezamelijk maandinkomen zouden hebben dat hoger ligt dan wat we nu samen hebben, maar eigenlijk zou het financiëel nog aanzienlijk interessanter zijn mocht mijn vriendin alleenwonend kunnen blijven.
Ikzelf kan natuurlijk moeilijk eeuwig bij mijn ouders blijven wonen, dus had ik er aan gedacht om eigenlijk nog een woning bij te kopen, waarin ik dus alleen zou gaan wonen (of mocht dit interessanter blijken: waar mijn vriendin in zou gaan wonen, om dan vervolgens zelf onze huidige woning te betrekken).
Rekening houdend met de maandlasten van een extra lening, maar ook met het inkomen van mijn vriendin als alleenstaande versus samenwonende, komt het er op neer dat het financiëel minstens even aantrekkelijk zou zijn om elk in een eigen woning te wonen, als samen te gaan wonen in onze huidige woning.
Ik vroeg me nu dus af of er een mogelijkheid bestaat om ook die tweede woning dan met klein beschrijf te kunnen aanschaffen?
Achteraf gezien had het natuurlijk beter geweest mocht mijn vriendin onze huidige woning op haar ééntje gekocht hebben, zodat die eventuele tweede woning dan ook weer een eerste en enige eigendom zou kunnen zijn (maar dan op mijn naam), maar daarvoor is het nu natuurlijk te laat.
Wij hebben onze huidige woning dus "elk voor de onverdeelde helft" gekocht. Het klinkt mij een beetje te mooi om waar te zijn dan we dus nog elk een halve woning zouden mogen bij kopen via "klein beschrijf", of toch?
Een andere mogelijkheid die we bedachten was dat mijn vriendin mijn helft zou overkopen, waardoor ikzelf volledig vrij ben van eigendommen, en ik dus op mezelf een andere enige eigendom kan aanschaffen. Ik vraag me alleen af of de "schrijfkosten" die komen kijken bij dat uitkopen opwegen tegen het verschil tussen klein en groot beschrijf op de tweede woning? Of kan er een reductie in schrijfkosten bekomen worden wanneer ik mijn helft binnen termijn x terug verkoop (aan mijn vriendin dus)?
Mijn excuses voor deze uitgebreide, langdradige post.
Mvg,
Candisa