Woning bij kopen, klein beschrijf mogelijk?

Candisa
Topic Starter

Woning bij kopen, klein beschrijf mogelijk?

#1 , 09 mar 2011 02:20

Goeiedag,

Ik bezit sinds half september 2010 samen met mijn vriendin een zeer bescheiden woning. Deze woning is voor ons allebei onze eerste en enige eigendom en het KI van de woning bedraagt slechts €146, waardoor we uiteraard gebruik hebben gemaakt van "klein beschrijf".

De voorwaarden hiervan zijn dat we beiden binnen de 3 jaar de woning betrekken en dit voor minstens 3 opeenvolgende jaren.
Mijn vriendin woont nu alleen in deze woning. Aangezien zij mindervalide is, is het financiëel niet interessant, of zelfs onhaalbaar om samen te gaan wonen in deze woning (zij zou dan namelijk samenwonende worden i.p.v. alleenstaande, terwijl er van mijn kant financiëel niets zou veranderen).

Nu ziet het er wel naar uit dat mijn financiële situatie er flink op vooruit zal gaan in de relatief nabije toekomst (ik heb nu maar een zeer beperkte uitkering, maar ben wel in opleiding om achteraf een vrij goed betalende job met een hoge werkzekerheid te kunnen vinden).
Dit zou er voor zorgen dat we wél zouden kunnen gaan samenwonen en een gezamelijk maandinkomen zouden hebben dat hoger ligt dan wat we nu samen hebben, maar eigenlijk zou het financiëel nog aanzienlijk interessanter zijn mocht mijn vriendin alleenwonend kunnen blijven.

Ikzelf kan natuurlijk moeilijk eeuwig bij mijn ouders blijven wonen, dus had ik er aan gedacht om eigenlijk nog een woning bij te kopen, waarin ik dus alleen zou gaan wonen (of mocht dit interessanter blijken: waar mijn vriendin in zou gaan wonen, om dan vervolgens zelf onze huidige woning te betrekken).
Rekening houdend met de maandlasten van een extra lening, maar ook met het inkomen van mijn vriendin als alleenstaande versus samenwonende, komt het er op neer dat het financiëel minstens even aantrekkelijk zou zijn om elk in een eigen woning te wonen, als samen te gaan wonen in onze huidige woning.

Ik vroeg me nu dus af of er een mogelijkheid bestaat om ook die tweede woning dan met klein beschrijf te kunnen aanschaffen?
Achteraf gezien had het natuurlijk beter geweest mocht mijn vriendin onze huidige woning op haar ééntje gekocht hebben, zodat die eventuele tweede woning dan ook weer een eerste en enige eigendom zou kunnen zijn (maar dan op mijn naam), maar daarvoor is het nu natuurlijk te laat.
Wij hebben onze huidige woning dus "elk voor de onverdeelde helft" gekocht. Het klinkt mij een beetje te mooi om waar te zijn dan we dus nog elk een halve woning zouden mogen bij kopen via "klein beschrijf", of toch?

Een andere mogelijkheid die we bedachten was dat mijn vriendin mijn helft zou overkopen, waardoor ikzelf volledig vrij ben van eigendommen, en ik dus op mezelf een andere enige eigendom kan aanschaffen. Ik vraag me alleen af of de "schrijfkosten" die komen kijken bij dat uitkopen opwegen tegen het verschil tussen klein en groot beschrijf op de tweede woning? Of kan er een reductie in schrijfkosten bekomen worden wanneer ik mijn helft binnen termijn x terug verkoop (aan mijn vriendin dus)?

Mijn excuses voor deze uitgebreide, langdradige post.

Mvg,
Candisa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 09 mar 2011 19:25

Candisa,

Aankoop tweede woning onder klein beschrijf is uitgesloten. Wat betreft gevolgen uitkoop door je partner : raadpleeg je notaris. dat is gratis.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Aafke64

#3 , 09 mar 2011 20:23

bovendien zal je voor jouw aandeel in de woning alsnog groot beschrijf moeten betalen, als je er niet zelf gaat wonen binnen de 3 jaar na de aankoop.

Reclame

j.demoor

#4 , 10 mar 2011 10:23

“Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:...2° van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...Art.54....De onder 2° van het voorgaand artikel bepaalde vermindering is eveneens niet toepasselijk indien de verkrijger of zijn echtgenoot reeds,voor het GEHEEL in volle of in blote eigendom ,een onroerend goed bezitten dat geheel of gedeeltelijk tot bewoning is bestemd en...Art.55.De in artikel 53 voorziene verlaging is bovendien aan volgende voorwaarden verbonden:2...a) dat de verkrijger...geen andere onroerende goederen bezitten...Art.60...Het voordeel van de in artikel 53, 2° bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger *of zijn echtgenoot ingeschreven is in het bevolkingsregister...op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven. Evenwel...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

* een samenwonende is hier geen echtgenoot,zodat slechts de ingeschrevene op het adres van het verkregen onroerend goed de vermindering behoudt

‘ook die tweede woning dan met klein beschrijf te kunnen aanschaffen’ voldoet niet aan het vereiste ‘geen andere onroerende goederen bezitten’

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Candisa
Topic Starter

#5 , 13 mar 2011 19:17

Dus als ikzelf mijn domicilie niet binnen de 3 jaar, gedurende minstens 3 jaar op onze wonin zet, dan zal mijn partner groot beschrijf moeten betalen om mijn helft over te kopen?

Volgens bovenstaande tekst zou mijn partner juist wel klein beschrijf kunnen krijgen op mijn helft van de woning:
- De woning heeft een voldoende laag KI
- Mijn partner bezit nu GEDEELTELIJK (dus niet geheel!) in volle eigendom een onroerend goed dat geheel tot bewoning is bestemd...

Het enige probleem zou kunnen zijn:
"De in artikel 53 voorziene verlaging is bovendien aan volgende voorwaarden verbonden:2...a) dat de verkrijger...geen andere onroerende goederen bezitten..."
Hierin is dus géén sprake van het al dan niet geheel bezitten van de onroerende goederen, maar wél over ANDERE onroerende goederen.
Mijn partner bezit dus geen ander onroerend goed, maar slechts de helft van het onroerend goed waarvan zij de andere helft dan van mij zou overnemen.
Wordt haar helft en mijn helft als een apart onroerend goed gezien (waardoor haar helft een ander onroerend goed is dan mijn helft en aan die voorwaarde dus niet kan voldaan worden), of juist niet (en ze dus wél aan die voorwaarde voldoet, daar ze geen andere onroerende eigendommen heeft)?

Mocht uit bovenstaande vraag blijken dat mijn partner mijn helft wél met klein beschrijf zou kunnen overnemen van mij, zou mijn partner mij dus kunnen uitkopen, waardoor zij geheel de volle eigendom van onze huidige gezamelijke eigendom zou bezitten.
Hierdoor zou ik geen onroerende bezittingen meer hebben en op mezelf een andere woning kunnen aanschaffen met klein beschrijf (tegen de nodige voorwaarden aan het pand en aan mij opgelegd)...

Isabelle

basejumper

#6 , 19 mar 2011 11:37

Beste,

Gezien je partner al onverdeeld medeeigenaar is kan ze volgens mij de andere halft inkopen aan 1% registratie. MAAR : jij hebt dan niet voldaan aan de voorwaarden van binnen drie jaar bewonen én drie jaar onafgebroken wonen en jij zal dus bijrechten op de initiêle aankoop moeten betalen. Voor alle zekerheid : raadpleeg gratis je notaris...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Candisa
Topic Starter

#7 , 24 mar 2011 21:12

Ik heb ondertussen al contact gehad met de notaris.
Blijkbaar komt er toch een registratiekost van 5% + nog wat ereloon kijken als een van ons beiden de andere wenst uit te kopen...

Mocht mijn partner mij uitkopen, zou ik inderdaad ook nog eens een boete van de resterende 5% van mijn deel van de registratiekosten dienen te betalen, waarschijnlijk verhoogd met interesten en een deel van het abattement.

In de omgekeerde situatie, mocht ik dus mijn partner uitkopen, zou bovenstaand verhaal weliswaar hetzelfde blijven (aangezien mijn partner onze woning nog geen 3 jaar bewoont, en dus ook niet aan de bewoningsplicht voldoet), maar...
Zij zou wel recht hebben op een vermindering van registratiekosten bij de aankoop van de volgende woning, aangezien het voor haar een vervanging is van de gezinswoning.

Deze laatste situatie is dus de voordeligste, maar kost toch nog pakweg 3000 Euro op het einde.
Een woning van 60.000 Euro zou bij groot beschrijf 6000 Euro aan registratiekosten kosten en bij klein beschrijf 3000 Euro.
In die situatie zou deze overname-constructie dus gelijk uitkomen en bij een duurdere woning wordt het financiëel ook interessant.

Mocht die tweede woning echter goedkoper zijn dan 60.000 Euro, en het verschil tussen groot en klein beschrijf dus minder zijn dan 3000 Euro, zou een overnameconstructie dus eerder nadelig zijn en is het beter om geen gebruik te maken van klein beschrijf...

Bovenstaande informatie is deze die ik heb doorgekregen en geïnterpreteerd via e-mail met een medewerker van het notariaat waar onze woning en hypotheek beschreven is.
Kan dit een beetje kloppen, of zou die overname toch op een goedkopere manier moeten kunnen?

Terug naar “Kopen”