Huisdier

LiefKleinNijntje
Topic Starter
Berichten: 7

Huisdier

#1 , 08 mar 2011 22:25

Beste,

Ik heb net de verkoopsovereenkomst getekend voor een appartement. Nu had ik een vraag over huisdieren en ik vind wel info over huren maar niet ivm kopen...

Het is zo dat ik aan de huidige eigenaar gevraagt heb hoe het zat met huisdieren en zij vertelde dat het geen probleem was. De huidige huurder heeft ook een vogel.
Nu omdat er redelijk veel intresse was voor het appartement is het allemaal snel moeten gaan en heb ik niet officieel kunnen navragen wat er hierover beslist was.
Nu is mijn vraag in hoeverre kunnen ze me verbieden om een huisdier te houden?

Het zou gaan over een konijn (heel stil dier dus) en een hond. Die hond zou wel enkel aanwezig zijn als ik er ben en enkel alleen zijn voor korte periodes in het weekend. Het is een kleine hond die amper blaft (vlinderhondje).
Daarnaast ligt het appartement onder een plat dak en is mijn enige rechtsteekse buur de persoon die naast me zal gaan wonen (appartement is nu ook te koop).
Dus van overlast is er weinig sprake.

Bedankt op voorhand met elke info die jullie me kunnen geven!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 mar 2011 22:30

Lees de basisakte en het reglement van het gebouw eens na. Dat luidruchtige konijn tja ... :mrgreen:

In feite had je je best beter geïnformeerd...

EvilFreD
Berichten: 677

#3 , 08 mar 2011 22:36

Reglement van mede-eigendom even nalezen.
Als daar niets in staat is het in principe toegestaan.
Maar ook wanneer het toegestaan is kan een hond nog altijd voor overlast zorgen. En dat is niet toegestaan.
Maar wat dat betreft denk ik dat je met je papillonnetje weinig risico loopt ;)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 08 mar 2011 22:43

Indeed. Alhoewel ik onlangs wat gelezen heb over een kat die ronkt aan een niveau van 92DB... :shock:

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 08 mar 2011 22:51

Yep, zelfs een konijn kan voor meer overlast zorgen dan een hond.
Ik heb hier een tamme muis in een terrarium zitten. Die maakt zelf nauwelijks geluid. Maar wanneer ie begint te drinken! :shock:
Zet zoiets maar eens tegen een dun tussenmuurtje in een gehorig complex (liefst ter hoogte van de slaapkamer van de buren).

En wat die kat betreft: http://www.smosblog.be/2011/02/spinnend ... oeing-737/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door EvilFreD op 08 mar 2011 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

LiefKleinNijntje
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 08 mar 2011 22:52

Ja ik weet dat ik het wat beter had moeten navragen maar ik heb al een paar appartementen aan mijn neus zien voorbijgaan en dit was een appartement dat ik echt enorm intresant vond en ik ben daardoor een beetje afgeleid geweest denk ik.
Ok ik zal het reglement een nalezen maar moest het daar in staan kan er dan echt niets meer gedaan worden?
Ik bedoel kan het niet besproken worden met de andere eigenaars ofzo?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 08 mar 2011 22:54

Dat kan altijd natuurlijk. Gaat het hier om nieuwbouw?

LiefKleinNijntje
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 08 mar 2011 22:55

Nee het is een appartementblok van 1993

artemis
Berichten: 3297

#9 , 09 mar 2011 11:16

Zelfs al mag het niet volgens de basisactie, dan kan er nog verschil zijn tussen theorie en praktijk.

In het appartementsgebouw waar mijn moeder woont (met 9 appartementen) mogen er ook geen huisdieren gehouden worden volgens de basisacte. Twee mede-eigenaars hadden toch een hond. De ene bezorgde overlast, de andere nooit. De hond die geen overlast veroorzaakte werd door iedereen getolereerd. De andere is een ander verhaal...
Het konijn zal geen enkel probleem zijn.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 09 mar 2011 12:22

Het konijn zal geen enkel probleem zijn.
Tenzij het blaft :lol:

Terug naar “Kopen”