Samen met broer geld lenen om woning voor hem te kopen...

zandkoek
Topic Starter
Berichten: 3

Samen met broer geld lenen om woning voor hem te kopen...

#1 , 03 mar 2011 23:30

Hallo,

Ik zat met een paar vragen en daarom heb ik me hier op dit forum geregistreerd in de hoop op wat antwoorden...

Mijn broer wil graag een eigen huis kopen, maar heeft niet het geld om de lening alleen te kunnen dragen. Momenteel huurt
hij nog, en ik woon bij mijn vriendin in een huis dat van haar is. Hij komt in aanmerking voor een lening bij het Vlaams
Woningfonds, maar blijkbaar kunnen ze hem daar niet garanderen dat hij ooit een lening kan krijgen omdat ze daar zelf
bijna geen geld meer hebben. Zo heb ik het toch begrepen... Nu is het zo dat hij een huis kan kopen van 135 000 euro,
maar waar nog wel wat werk aan is. In totaal met alle kosten bij, zou hij 170 000 euro moeten lenen.

Aangezien ik bijna geen huur moet betalen, en ook geen lening heb lopen, wil ik graag samen met hem de lening aangaan
als dit mogelijk is. Ik zou dat doen als investering, in de hoop dat het huis na renovatie na 10 jaar meer waard zal zijn.
Het plan is namelijk dat hij het ziet als tijdelijke, eerste woning, waar hij ongeveer 10 jaar in wil wonen.

Mijn vraag is nu of dit mogelijk is, dat ik een deel van de lening op mij neem, en dat ik dus mede-eigenaar ben, maar geen
bewoner. We kunnen dan beiden nog genieten van fiscaal voordeel? De bedoeling is dat we beide 50/50 eigenaar zijn,
en dus een gelijk bedrag in, het huis steken en lenen. Maar kan men die lening opsplitsen in 2 delen, zodat ik mijn deel
sneller kan afbetalen, aangezien ik meer geld per maand kan missen?

Dat zijn voorlopig mijn voornaamste vragen...

Alvast bedankt voor uw antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sleper
Berichten: 391

#2 , 04 mar 2011 08:15

Hallo,

Ik zat met een paar vragen en daarom heb ik me hier op dit forum geregistreerd in de hoop op wat antwoorden...

Mijn broer wil graag een eigen huis kopen, maar heeft niet het geld om de lening alleen te kunnen dragen. Momenteel huurt
hij nog, en ik woon bij mijn vriendin in een huis dat van haar is. Hij komt in aanmerking voor een lening bij het Vlaams
Woningfonds, maar blijkbaar kunnen ze hem daar niet garanderen dat hij ooit een lening kan krijgen omdat ze daar zelf
bijna geen geld meer hebben. Zo heb ik het toch begrepen... Nu is het zo dat hij een huis kan kopen van 135 000 euro,
maar waar nog wel wat werk aan is. In totaal met alle kosten bij, zou hij 170 000 euro moeten lenen.

Aangezien ik bijna geen huur moet betalen, en ook geen lening heb lopen, wil ik graag samen met hem de lening aangaan
als dit mogelijk is. Ik zou dat doen als investering, in de hoop dat het huis na renovatie na 10 jaar meer waard zal zijn.
Het plan is namelijk dat hij het ziet als tijdelijke, eerste woning, waar hij ongeveer 10 jaar in wil wonen.

Mijn vraag is nu of dit mogelijk is, dat ik een deel van de lening op mij neem, en dat ik dus mede-eigenaar ben, maar geen
bewoner. We kunnen dan beiden nog genieten van fiscaal voordeel? De bedoeling is dat we beide 50/50 eigenaar zijn,
en dus een gelijk bedrag in, het huis steken en lenen. Maar kan men die lening opsplitsen in 2 delen, zodat ik mijn deel
sneller kan afbetalen, aangezien ik meer geld per maand kan missen?

Dat zijn voorlopig mijn voornaamste vragen...

Alvast bedankt voor uw antwoorden!
Ik denk dat als ge uw domicilie bij uw vriendin laat staan uw fiscaal voordeel deels kwijt bent vermits u de woning niet zelf bewoont .In feite geen probleem als ge beiden, uw broer en Uzelf, uw domicilie samen neemt maar als één van beiden toevallig zijn werk verliest en moet gaan stempelen dan wordt ge na een periode aanzien als samenwonend en vermindert uw stempelgeld aanzienlijk. Uw plan is zeker uitvoerbaar maar ik raad u toch aan om alles goed te overdenken . Uw broer zal als enige bewoner dan normaal de belastingen( KI) op zich nemen en de verzekeringen betalen .U staat natuurlijk vrij daarin bij te dragen .Wat de terugbetaling der lening betreft weet ik niet of het raadzaam is om uw lening vroeger af te lossen vermits er toch een hypotheek zal rusten op het huis . Succes zou ik zeggen .

zandkoek
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 mar 2011 13:14

Het is alvast niet mijn bedoeling om de domicilie te verzetten, aangezien ik in Limburg woon en dat huis in
Turnhout is... Ook omdat mijn vriendin haar domicilie nog bij haar thuis heeft staan (wij huren eigenlijk een huis
van de ouders van mijn vriendin).

Zou dus wel jammer zijn als het fiscaal voordeel dan voor mij wegvalt, want dan ga ik het zeker niet doen.
Zijn hier misschien geen andere achterpoortjes voor? Ik zou later, indien we beslissen om niet te verkopen,
mijn broer zijn lening willen overnemen en het huis dan verder willen verhuren. Als verhuurder heb je toch ook geen domicilie daar staan, maar kan je die lening toch ook inbrengen? Dus er moet toch ook ergens een regeling voor bestaan in mijn geval als eigenaar maar geen bewoonder zijnde zou ik denken...

Ik ga vandaag ook eens langs de bank, maar daar zullen ze ook niet van alle wetgevingen op de hoogte zijn wsl?
Is het beter om bij een notaris langs te gaan met mijn vragen mss?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38730

#4 , 04 mar 2011 16:52

ls u later een eigen huis wil kopen zal blijken dat u al een eerste woning hebt.

zandkoek
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 04 mar 2011 17:34

ls u later een eigen huis wil kopen zal blijken dat u al een eerste woning hebt.
Het is niet mijn bedoeling om een huis samen met mijn vriendin te kopen later. We huren van haar ouders, en
hebben daar pas grote kosten in gedaan. De eerste 10 jaar gaan we dus zeker niet verhuizen en niets kopen.

We gaan er dus vanuit dat het huis dat ik samen met mijn broer wil kopen mijn eerste en enige eigendom
zal zijn. Wonen doe ik in een ander huurhuis.

Mijn vraag is dus of het fiscale voordeel ook geldig is wanneer ik eigenaar ben maar geen bewoner. Ik heb
ergens gehoord dat er op die manier geen klein beschrijf mogelijk is omdat ik mijn domicilie daar niet wil
opzetten. Mijn broer zal dit wel doen, maar beide eigenaars moeten dus hun domicilie daar hebben
staan? Ook geen achterpoortje om dit te omzeilen? Ik dacht er zelf aan om de eerste maanden mijn
domicilie daar dan ook te zetten (indien er dus geen andere mogelijkheid bestaat om onder groot beschrijf
onderuit te kunnen komen), en dan na paar maanden die terug laat overzetten van Turnhout naar Limburg.
Dit zogezegd uit overmacht omdat het bijna onmogelijk is om die afstand woon-werkverkeer iedere dag te doen.

En geldt die regel enkel voor klein beschrijf, of ook voor de fiscale vooredelen?

Terug naar “Kopen”