Huis gekocht met huurders in - vraag ivm mogelijkheid opzeg

Ænima
Topic Starter
Berichten: 1

Huis gekocht met huurders in - vraag ivm mogelijkheid opzeg

#1 , 24 feb 2011 21:18

Beste forumleden

In november 2010 hebben ik en mijn vriendin beslist een huis te kopen. Na een bezoek aan de woning beslisten we om er voor te gaan. Momenteel zijn we beide nog inwonend bij ons ouders, dus het is onze eerste woning samen. We kijken er dan ook enorm naar uit. De verkoop werd geregeld door een immobiliënkantoor, waar ook het tekenen van de compromis doorging.

We kozen ervoor om een eigen notaris aan te stellen verschillend van de notaris van de verkopers, met het idee dat we op deze manier op iemand konden rekenen die onze belangen verdedigt mocht dat nodig blijken.

In de woning wonen momenteel huurders. Teneinde de compromis werd dan de volledige huurovereenkomst aan ons en aan onze notaris bezorgt. De notaris had hierover geen specifieke opmerkingen. Zelf hadden we nog een aantal vragen, o.a. over de duur van de huurovereenkomst. Om daarop antwoord te krijgen namen we contact op met zowel het immobiliënkantoor als met onze notaris. Het immobiliënkantoor verzekerde ons ervan dat er geen problemen waren. We wouden eigenlijk een afspraak met de notaris maar dat bleek niet meer te lukken in die week. Het bleek er namelijk heel druk te zijn. We kregen wel telefonisch antwoord op onze vragen waarna we er van uitgingen dat we na het verleiden van de akte zonder probleem een opzeg konden doen naar de huurders toe.

Geen vuiltje aan de lucht, tot we een week voor het verleiden van de akte contact op namen met de notaris om af te stemmen over de opzeg van de huurovereenkomst. 3 dagen voor het verleiden van de akte kregen we plots een telefoon van onze notaris met de vraag of we er niet van op de hoogte waren dat de huurders het recht hebben om in onze woning te blijven tot einde contract (einde september 2012!).

Dit kwam aan als een donderslag bij een heldere hemel... Ondertussen is het ook duidelijk dat de huurders er effectief weet van hebben dat ze dat recht hebben. Iets waar we zo naar uitkeken is ondertussen toch een beetje een bittere pil geworden. Ondertussen hebben we de huurovereenkomst laten nalezen door een aantal partijen, maar tot nu toe horen we toch tegenstrijdigheden.

Onze vraag is nu; Is er echt geen mogelijkheid om een opzeg te doen? Wat raden jullie aan? Wat zijn onze rechten en plichten? Volgens ons zijn we misleid door het immobiliënkantoor en heeft onze notaris een grote fout gemaakt door er ons niet op te wijzen. Tenslotte hebben we deze laatste partij in een soort vertrouwen aangesproken. Hadden we geweten dat de huurovereenkomst effectief zo lang nog zou lopen hadden we het huis niet gekocht...

Alvast bedankt!

Hier een stuk uit de huurovereenkomst ivm de duur:

Artikel 3. Duur

De looptijd van het contract is voor een periode van 3 jaar, begint op 1 oktober 2009 en
eindigt op 30 september 2012.

1) indien de duur van de huurovereenkomst drie jaar ofminder bedraagt, eindigt zij,
indien zij door een van beide partijen minstens drie maanden voor het verstrijken van
overeengekomen periode wordt opgezegd.

Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd
zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.

Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzeg ofindien de huurder in het goed blijft wonen
zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor
een duur van negen jaar te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke
huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden, zelfs in de veronderstelling dat een
nieuwe huurovereenkomst werd afgesloten. In dat geval blijven de huurprijs en de andere
voorwaarden dezelfde als die bepaald waren in de aanvankelijke overeenkomst van korte
duur.

2) deze overeenkomst kan aangegaan zijn voor een duur van negen jaar oflanger. In dat
geval is de situatie verschillend naargelang de opzeg gedaan wordt door de verhuurder
of door de huurder.

De VERHUURDER kan enkel een einde stellen aan de huurovereenkomst om de hiema
vermelde redenen:

- Ten allen tijde, en mits inachtname van een opzeggingstermijn van minstens zes maanden,
indien hij het gehuurde goed hetzij zelfwenst te betrekken hetzij door zijn bloedverwanten
of deze van zijn echtgeno( o )t( e) in de rechte lijn of in de zijlijn tot de derde graad, conform
de voorwaarden voorzien in artikel3 par. 2 van de wet van 20 februari 1991; als gewijzigd
bij de wet van 13 april 1997;
Wordt de opzegging gegeven voor een bloedverwant in de derde ofvierde graad, dan kan
de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf
de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
De verhuurder moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De
verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen
van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging
vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het
verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.
Het goed moet binnen eenjaar na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of,
in geval van verlenging na de teruggave van het goed door de huurder worden betrokken.
Het goed moet gedurende ten minste twee jaar werkelijk en doorlopend betrokken blijven.

- Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driej arige peri ode, en mits inachtname van
een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij het verhuurde goed wenst weder op te
bouwen, te verbouwen of te renoveren conform de voorwaarden voorzien in artikel par. 3
van voormelde wet;
Met het oog op het goede verloop van de werken kan de verhuurder van verscheidene
woningen in eenzelfde gebouw ten allen tijde verscheidene huurovereenkomsten
beeindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, voor zover de
huurovereenkomst niet tijdens het eerste jaar wordt opgezegd.
De werken moeten worden aangevat binnen zes maanden en worden beeindigd binnen
vierentwintig maanden na het verstrijken van de opzegging door de verhuurder of, in geval
van verlenging, na teruggave van het goed door de huurder.

- Bij het verstrijken van de eerste en tweede driejarige periode, en mits inachtname van een
opzeggingstermijn van zes maanden, zonder dat hij enige reden moet opgeven. De
verhuurder moet dan wel een schadevergoeding betalen van negen of zes maand huur, al
Ondernemingsnummer 86x.93x.86x- AXA 75x-201589x-7x
naargelang de opzeg wordt gegeven op het einde van de eerste of de tweede driejarige
periode.

De HUURDER krijgt de mogelijkheid de huurovereenkomst op ieder moment te beeindigen,
met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. W anneer de huurder de
huurovereenkomst beeindigt tijdens de eerste driejarige periode zal deze een
schadevergoeding moeten betalen aan de verhuurder van drie, twee, of een maand huur, al
naargelang de opzeg wordt gegeven tijden het eerste, tweede of derde jaar van de eerste
driejarige periode van deze overeenkomst.

Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beeindigt overeenkomstig de§§ 2 tot 4, kan de
huurder op zijn beurt de huurovereenkomst ten allen tijde beeindigen met inachtneming van
een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige
lid niet verschuldigd.

De huurovereenkomst van negenjaar komt niet automatisch tot een einde, deze eindigt slechts
als ofwel de verhuurder minstens zes maand voor de vervaldag een opzegging heeft betekend,
ofwel de huurder een opzegging van tenminste drie maand heeft betekend. Indien geen
opzegging werd betekend, wordt de huurovereenkomst verlengd voor een periode van drie
Jaar.

In alle gevallen waarin een opzegging ten allen tijde kan worden gedaan, neemt de
opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens
welke de opzegging wordt gedaan.
Laatst gewijzigd door Ænima op 24 feb 2011 23:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#2 , 24 feb 2011 21:54

Volgens het contract (én de geldende wetgeving) kan het contract opgezegd worden met inachtneming van een opzegperiode van 6 maanden indien de verhuurder het goed zelf wenst te betrekken.
Op welk recht denkt de notaris dat de huurders zich kunnen baseren om dat gegeven teniet te doen?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 24 feb 2011 22:08

@EvilFred: Onder punt 2 van het contract zegt men het volgende: "deze overeenkomst KAN aangegaan zijn voor een duur van negen jaar of langer." Hierdoor zou kunnen geïnterpreteerd worden dat wat daaronder staat, enkel dan van toepassing is, vooral omdat in de tekst hieronder sprake is van 1e, 2e en 3e 3-jarige termijn (zoals in 9-jarig contract). Ik ga er mijn hand niet voor in het vuur steken, maar ik vermoed dat hier enkel de opzeg onder punt 1 vermeld mogelijk is: enkel op einde contract, met vooropzeg van 3 maanden.
Tekst is naar mijn mening echter zeer dubbelzinnig.

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 24 feb 2011 22:23

Contract kan dubbelzinnig zijn. Wet is het in dit geval niet:

De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38734

#5 , 24 feb 2011 22:31

huurwetgeving
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 24 feb 2011 23:07

Als ik de tabel uit de link van Franciscus op p 62 volg, kom ik uit bij: "de koper kan de overeenkomst niet beëindigen vóór de vervaldag".
Correct?

Lightning

#7 , 24 feb 2011 23:10

De huurders hebben voorlopig een 3-jarige huurovereenkomst waarop Artikel 3 §1 van toepassing is. De overeenkomst is dus niet opzegbaar want er zijn daarover geen bepalingen in het contract opgenomen. Artikel 3 §2 is pas van toepassing nadat de eerste 3 jaar verstreken zijn en de huurovereenkomst is overgegaan in een 9-jarig contract.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 25 feb 2011 00:33

Klopt, een huurovereenkomst van bepaalde duur is niet opzegbaar. Sommige contracten van bepaalde duur bevatten specifieke opzegmogelijkheden die rechtbanken tegenwoordig aanvaarden. Dit lijkt hier echter niet het geval.

De enige mogelijke uitweg is zo spoedig mogelijk verifiëren of het huurcontract werd geregistreerd of niet. Indien het contract niet werd geregistreerd voor het ondertekenen van de definitieve akte en de inhoud van het contract niet erin wordt opgenomen kan de tegenstelbaarheid aan derden worden aangevochten.

neogoa
Berichten: 130

#9 , 25 feb 2011 08:40

Yup heb overlaatst nog zo een dossier bij mij zien passeren.

Immo laat na te zeggen dat er huurders inzitten met contract van bepaalde duur en met een duurtijd van 3jr of minder.

Huurders kunnen er dus niet uitgezet worden dan mits hun akkoord.

Zelfs niet als de nieuwe eigenaars het goed zelf willen betrekken.

Was er geen opschortende voorwaarde opgenomen in de koop-verkoop overeenkomst?

Terug naar “Kopen”